Higher education in a time of pandemic

what now, professor?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1469

Palavras-chave:

COVID-19, Emergency Remote Teaching, Digital Information and Communication Technologies

Resumo

This article presents the results of a study carried out with teachers from Higher Education institutions in the city of Belém, state of Pará, from March to June 2020, a time when Brazil and the whole planet were facing the peak of a pandemic that hit the educational system and drastically impacted educational practices. Thus, the interest in understanding how professors have experienced this moment motivated this investigation, which aimed to analyze the perception of higher education teachers about the experiences and the impact on teaching arising from the implementation of Emergency Remote Teaching during the COVID-19 pandemic. Data collection and analysis procedures combined qualitative and quantitative techniques. Data collection took place through a standardized online questionnaire with open and closed questions. Thirty-nine professors who gave classes in the remote mode during the COVID-19 pandemic participated in the study. The results revealed the teachers' perception of the multiplicity and diversity of roles they assumed in these times of sanitary urgency. This is so that amid the chaos installed by the lack of planning or training, these education professionals displayed high and continuous capacity for adaptation, creativity and reinvention of, in spite of the obligation imposed by the functional condition of the respondents - teachers from private higher education institutions in Belém. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Sinaida Maria Vasconcelos, Universidade do Estado do Pará

Bióloga. Doutora em Educação. Professora Adjunta na Universidade do Estado do Pará.

Yuri Cavaleiro de Macêdo Coelho, Universidade Federal do Pará

Biólogo. Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas. Professor Auxiliar na Faculdade Estácio de Belém.

Glenda Quaresma Alves, Universidade Maurício de Nassau

Bióloga. Mestra em Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior.

Referências

AMEM, B. M. V.; NUNES, L. C. Tecnologias de Informação e Comunicação: contribuições para o processo interdisciplinar no ensino superior. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 30, n. 3, p. 171-180, 2006.

ALBUQUERQUE, U. P.; LUCENA, R. F. P.; CUNHA, L. V. F. C. Métodos e técnicas na pesquisa etnobiológica e etnoecológica. 1. ed. Recife: NUPEEA, 2010.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BELLONI, M. L. A televisão como ferramenta pedagógica na formação de professores. Revista Educação e Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 287-301, 2003.

CACHIONI, M.; AGUILAR, L. E. A convivência com pessoas idosas em instituições de ensino superior: a percepção de alunos da graduação e funcionários. Revista Kairós, v. 11, n. 1, p. 79-104, 2008.

CARVALHO, L. A Gripe Espanhola no Brasil . Entrevista a Miguel Martins].Nova Escola. 2020. Disponível em: https://box.novaescola.org.br/etapa/3/educacao-fundamental-2/caixa/90/a-rota-das-epidemias-pelo-mundo/conteudo/18980 Acesso em: 22 jun. 2020.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO Cetic.br. Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros - TIC Domicílios 2018.

CRESWELL, J. W. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

CUNHA; R. M. R.; BRAZ, S. G.; DUTRA, P. O.; CHAMON, E. M. Q. O. Os recursos tecnológicos como potencializadores da interdisciplinaridade no espaço escolar. In INTERNATIONAL CONGRESS ON UNIVERSITY-INDUSTRY COOPERATION, 4., 2012, Taubaté, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: UNINDU, 2012. Disponível em: <https://www.unitau.br/unindu/artigos/pdf571.pdf> Acesso em: 03 dez. 2020.

FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto & contexto – Enfermagem, v. 25, n. 4, p. 1-6, 2016.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GORBALENYA, A. E. et al. Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: the species and its viroses - a statement of the Coronavirus Study Group. bioRxiv, 2020. Disponível em: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.02.07.937862v1.full.pdf. Acesso em: 22 jun. 2020.

HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 27, mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Acesso em: 22 jun. 2020.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

JOHNSON, R. B.; ONWUEGBUZIE; A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, v. 33, p.14-26, 2004.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MODELSKI, D.; GIRAFFA, L. M. M.; CASARTELLI, A. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 45, p. 1-17, 2019.

MONEREO, C.; POZO, J. I. O aluno em ambientes virtuais: condições, perfil e competências. In: COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. pp. 97-117.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva: processo constitutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v.12, n.1, p. 117-128, 2006.

MORAN, J.M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PÉREZ-GOMEZ, Á.I. Educação na Era Digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 192.

RAMPAZZO, L. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. S. Paulo: Loyola, 2002.

SILVA, R. A.; CAMARGO, A. L. A cultura escolar na era digital: o impacto da aceleração tecnológica na relação professor-aluno, no currículo e na organização escolar. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H. N. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 418-436, 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8640946>. Acesso em: 2 dez. 2020.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

TROCA de ministros afeta todo o sistema de saúde, afirma secretário de SP. UOL, São Paulo, 19 de mai. 2020. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/saude/ultimas-noticias/redacao/2020/05/19/troca-de-ministros-afeta-todo-o-sistema-de-saude-afirma-secretario-de-sp.htm> Acesso em: 01 de dez. 2020.

TULHA, C. N.; CARVALHO, M. A. G.; COLUCI, V. R. Uso de Laboratórios Remotos no Brasil: uma revisão sistemática. Informática na Educação: teoria e prática, v. 22, n. 2, p. 195-209, 2019.

ZYLBERKAN, M. Queda de dois ministros em apenas um mês deixa Saúde à deriva. Veja, São Paulo, 22 de mai. 2020. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/politica/queda-de-dois-ministros-em-apenas-um-mes-deixa-saude-a-deriva/> Acesso em: 01 de dez. 2020.

Publicado

18-12-2020

Como Citar

VASCONCELOS, S. M. .; COELHO, Y. C. de M.; ALVES, G. Q. Higher education in a time of pandemic : what now, professor? . Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e146920, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.1469. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1469. Acesso em: 23 abr. 2024.
Received 2020-10-09
Accepted 2020-12-09
Published 2020-12-18