Educational technologies, images and Science Education: Possibilities, challenges and discussions

Authors

  • Fernando Temporini Frederico UEM - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ
  • Dulcineia Ester Pagani Gianotto UEM - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v1i02.59

Keywords:

Educational Technologies, Imagery, Science Education

Abstract

This paper presents part of the results of a PhD research aimed to verify the contributions ofimages for Science Teaching. For displaying such imagery, it was necessary to use information and communication technology available in Parana state school, such as the computer and the digital board. Thus, by means of an instructional sequence and an investigation of a qualitative nature developed by researcherteacher, it was found that such technological devices are resources that can potentially contribute to the processes that involve the teaching and learning concepts wave and studies of the light ofphysical course discipline. In this sense, we believe that it is necessary to create ways for these resources, so important nowadays, operated more efficiently, giving conditions for that technology can contribute to the construction of significant knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando Temporini Frederico, UEM - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Licenciado em Física e Matemática - UNESPAR

Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática - UEM

Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática - UEM

Professor de Física e Matemática da Rede Estadual Paranaense

Dulcineia Ester Pagani Gianotto, UEM - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá. Líder do Grupo de Pesquisa: Ensino de Ciências e Biologia, Tecnologia e Formação de Professores – UEM – PR -

References

AZZATO, M , ILLERA, José Luiz Rodríguez. Relación entre la estructuración multimídia de los mensajes instructivos y la comprensión de libros electrônicos. Madrid: Argos, 2006.

COLL, César; MAURI, Teresa; ONRUBIA, Javier. A incorporação das tecnologias de informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso IN: COLL, Cesar; MONEREO, Carles e cols. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010, cap.3, p.66-96.

FREDERICO, Fernando Temporini. Contribuições de recursos da informática nos processos de ensino e aprendizagem: utilização de softwares livres para potencializar e dinamizar o Ensino de Ciências. 143 fls. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.

FREDERICO, Fernando Temporini; GIANOTTO, Dulcinéia Ester Pagani. Metodologia do Ensino de Ciências: contribuição da utilização de histórias em quadrinhos para ensinar física. Nupem, v. 4, p. 199-215, 2012.

ILLERA, José Luiz Rodriguez. Os conteúdos em ambientes virtuais: organização, códigos e formatos de representação. IN: COLL, Cesar; MONEREO, Carles e cols. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010, cap.6, p.136-156.

MAYER, Richard. Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press: 2001.

PAIVIO, Allan. Mind and its evolution: A dual coding Theoretical approach. New York: Psychology Press, 2014.

SADOSKI, Marck, PAIVIO, Allan. Imagery and text: A dual coding theory of Reading and writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

Published

2016-02-24

How to Cite

FREDERICO, F. T.; GIANOTTO, D. E. P. Educational technologies, images and Science Education: Possibilities, challenges and discussions. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 1, n. 02, 2016. DOI: 10.31417/educitec.v1i02.59. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/59. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2015-09-21
Accepted 2016-02-24
Published 2016-02-24