Digital tools for remote teaching of additional languages in times of pandemic

considerations about Duolingo

Autores

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1570

Palavras-chave:

Language teaching, Remote teaching, Digital tools, Duolingo

Resumo

This article presents a discussion on the importance of digital tools that can be used in the process of teaching and learning additional languages at a time of emergency education. It is a bibliographic study with a qualitative approach, carried out with a search in different databases with criteria to select texts for analysis. Among the tools used, we highlight an analysis related to Duolingo, from a perspective of the CALL (Computer-Assisted Language Learning) approach, based on technical, theoretical, and social criteria. The results point to the potential of this tool due to the gratuity, multiplatform access, gamified interface, and activity management by the teacher through Duolingo Schools, in addition to the possibility of certifying the level of proficiency in the English language. The discussion also shows some limitations and social issues that highlight the precariousness of online education before and during the context of a global pandemic.

 

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Biografia do Autor

Iandra Maria Weirich da Silva Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Doutora em Linguística (2009) e mestre em Linguística (2005), na área de Variação e Ensino, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É licenciada em Letras – Português/Espanhol, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atualmente, é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, nas modalidades de Graduação e Pós-graduação – Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico, Coordenadora Geral do Centro de Idiomas do IFAM, Campus Manaus Centro.

Sandra Bastos Figueiredo , Universidade Autónoma de Lisboa Luís de Camões

Licenciada em Ensino (2005) e Doutorada em Psicologia (2010) pela Universidade de Aveiro, Portugal. Desde 2014, é Professora Auxiliar na Licenciatura e no Mestrado em Psicologia da Universidade Autónoma de Lisboa (2014), Investigadora Científica (integrada no CIP – UAL e no CIES – ISPA – Instituto Universitário) na categoria de Pós-Doutoramento (financiada pela Fundação para a Ciência e Tecnologia), no Departamento de Psicologia da Universidade Autónoma de Lisboa. Entre 2010 e 2013 foi assistente e assessora na gestão de projetos de investigação nas áreas da Psicologia e Educação na Universidade de Aveiro e na Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa.

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Publicado

17-12-2020

Como Citar

MAQUINÉ, G. O.; COELHO, I. M. W. da S. .; FIGUEIREDO , S. B. Digital tools for remote teaching of additional languages in times of pandemic : considerations about Duolingo . Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, p. e157020, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.1570. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1570. Acesso em: 6 out. 2024.
Received 2020-11-15
Accepted 2020-12-09
Published 2020-12-17