Afro-Brazilian literature and exclusion

difficulties faced in the materialization of the Law 10.639/2003

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1335

Keywords:

Afro-Brazilian culture, Curriculum, Teaching

Abstract

This article was motivated by an ongoing master's research, which investigates the teaching of Afro-Brazilian literature in high school. The aim of this paper is to address issues related to the teaching of Afro-Brazilian literature in the classroom and the accomplishment of the Law 10.639/2003. To this end, an overview of the schooling situation of the black Brazilian population and the presence of racial prejudice in society and literature is initially presented. Then, it is proposed to establish a concept of Afro-Brazilian literature according to the conceptions of Duarte (2017), Fonseca (2014) and Cuti (2010). Finally, some findings are demonstrated about the effectuation of teaching Afro-Brazilian literature in the classroom, based on a bibliographic review of academic articles. Aspects such as the importance of literature for human formation, the predominant Eurocentric model in Brazilian literature and school curricula, deficient teacher education and the invisibility of black people in textbooks are analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Natalino da Silva de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sudeste de Minas Gerais

Diretor de Extensão, Pesquisa e Inovação do IF Sudeste MG - Campus Muriaé. Professor do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica. Professor efetivo EBTT dedicação exclusiva no IFSEMG - Muriaé. Doutor em Literatura Comparada pela UFMG - orientado pela Professora Doutora Graciela Ravetti, Doutor em Literatura de Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-graduação da PUC-Minas - Orientado pela Professora Doutora Maria Nazareth Soares Fonseca. Possui Mestrado em Teoria da Literatura pelo POSLIT, graduação em LETRAS LICENCIATURA PORTUGUÊS pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e graduação em LETRAS LICENCIATURA EM LÍNGUA ESPANHOLA pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Pesquisador da àrea de Literatura, história e memória cultural, Literatura negra brasileira, Periferia, LIBRAS. Pesquisador do NÚCLEO WALTER BENJAMIN. Doutorando da PUC-MInas, capoeirista, atua também como professor, agente cultural e 1° Secretário do Centro Social e Cultural Raiz de Minas Capoeira. Atualmente, é professor do INSTITUTO FEDERAL DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA SUDESTE DE MINAS GERAIS ministrando as disciplinas: Língua Portuguesa, Literatura, LIBRAS, Língua Espanhola. Trabalha no EJA, cursos técnicos e superiores.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ALMEIDA, Marco Antonio Bettine de; SANCHEZ, Livia Pizauro. Implementação da Lei 10.639/2003 – competências, habilidades e pesquisas para a transformação social. Pro-Posições, Campinas, v. 28, n.1, p. 55-80, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072017000100055&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 set. 2020.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural?. Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 03 nov. 2020.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2012]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 03 nov. 2020.

BRITTO, Tatiana Feitosa de. O livro didático, o mercado editorial e os sistemas de ensino apostilados. Textos para Discussão, Brasília, n. 92, jun. 2011. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/textos-para-discussao/td-92-o-livro-didatico-o-mercado-editorial-e-os-sistemas-de-ensino-apostilados. Acesso em: 18 mar. 2020.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, [S. l.], 1999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: 13 nov. 2020.

CARVALHO, Isabela Bastos de; CASTRO, Alexandre de Carvalho. Currículo, racismo e o ensino de língua portuguesa: as relações étnico-raciais na educação e na sociedade. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 138, p. 133-151, Jan. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87350459009. Acesso em: 19 mar. 2020.

CASTRO, Maria Aparecida Dias; MIGUEL, Antonieta. Indícios de uma falta: sutilezas na ausência negra nos livros didáticos. ODEERE, [S.l.], v. 4, n. 7, p. 199-220, jun. 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/odeere/article/view/5099. Acesso em: 18 mar. 2020.

CUTI [LUIZ SILVA]. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.

DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. In: DUARTE, Eduardo de Assis (Coord.). Literatura afro-brasileira: 100 autores do século XVIII ao XX. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2014.

FELIPE, Delton Aparecido; TERUYA, Tereza Kazuko. Cultura afro-brasileira e africana nos currículos da educação básica. Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 3, n. 4, jan./jun. 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4748204.pdf. Acesso em: 04 jul. 2020.

FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Programas do Livro: PNLD: Dados Estatísticos. c2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos. Acesso em: 18 mar. 2020.

FONSECA, Maria Nazareth Soares. Literatura negra: os sentidos e as ramificações. In: DUARTE, Eduardo de Assis; FONSECA, Maria Nazareth Soares (Orgs.). Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. 2.ed. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: SEPPIR, 2014, vol. 4, História, teoria, polêmica, p. 245-277. Literafro – O portal da literatura Afro-Brasileira. Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. 2019. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-conceituais/159-maria-nazareth-soares-fonseca-literatura-negra-os-sentidos-e-as-ramificacoes. Acesso em: 04 jul. 2020.

GADOTTI, Moacir. Concepção Dialética da Educação. 7 ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1990.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, Jan/Abr 2012. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/11/curr%C3%Adculo-e-rela%C3%A7%C3%B5es-raciais-nilma-lino-gomes.pdf. Acesso em: 17 jan. 2020.

IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: educação: 2017. [online]. IBGE: 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101576_informativo.pdf. Acesso em: 03 nov. 2020.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua, 2017 – Características Gerais dos Moradores. [online]. IBGE: 2017. Disponível em: ftp://ftp.ibge.gov.br/Trabalho_e_Rendimento/Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Domicilios_continua/Anual/Caracteristicas_Gerais_dos_Domicilios_e_dos_Moradores_2017/PNAD_Continua_2012_2017_Caracteristicas_Gerais_dos_Moradores.xls. Acesso em: 02 nov. 2020.

JESUS, Rodrigo Ednilson de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, p. 1-18, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982018000100102&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 nov. 2020.

OLIVEIRA, Cleide; CARVALHO, Jéssica Catharine Barbosa de; ALVES, Alcione Corrêa. Literatura afro-brasileira e relações étnico-raciais na sala de aula: O papel da literatura para superar o preconceito na escola. Revista Crioula, n. 21, p. 116-155, 30 jun. 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/crioula/article/view/143336/141452. Acesso em: 04 jul. 2020.

SILVA, Ana Célia da. A representação social do negro no livro didático: o que mudou? Por que mudou?. Salvador: EDUFBA, 2011.

SOUZA, Taise C. S. Pinheiro de. Literatura negra e diferença cultural. Revista Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 12, n. 25, 2016, p. 133-156. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/13757/9657. Acesso em: 08 jul. 2020.

VERGULINO, Ana Rosa; SILVA, Cleiton Sobral; SILVA, Débora R. Machado. Relações étnico-raciais no espaço escolar. Revista Interação, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 109–129, 2013. Disponível em: https://vemprafam.com.br/wp-content/uploads/2019/09/OS_0010_16_fam_revista_interAtiva_n-10.pdf. Acesso em: 9 jul. 2020.

XAVIER, Glaucia do Carmo; ANICETO, Érica A. Fernandes. A literatura afro-brasileira no ensino médio: uma discussão necessária. Revista LínguaTec, Bento Gonçalves, v. 2, n. 4, p. 57-71, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/LinguaTec/article/view/2554/1720. Acesso em: 01 dez. 2020.

Published

2021-03-12

How to Cite

OLIVEIRA, N. da S. de .; SOARES, A. N. Afro-Brazilian literature and exclusion: difficulties faced in the materialization of the Law 10.639/2003. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 7, p. e133521, 2021. DOI: 10.31417/educitec.v7.1335. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1335. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2020-06-18
Accepted 2021-03-09
Published 2021-03-12