Instrumental Orchestration and Didactic Engineering

a contribution to the teaching of real functions of one real variable

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1744

Keywords:

Education, Teaching-Learning Process, Teaching

Abstract

Due to the COVID-19 pandemic, the classes of several universities of the country are suiting themselves to the scenario of remote teaching, bringing out the need of studies about teaching methodologies thought, until now, for face-to-face classes. Thus, this study aims to present an instrumental orchestration made by remote mode for the teaching of real functions of one real variable. It is a descriptive qualitative research, which has Didactic Engineering as guiding methodology and relies on the Theory of Registers of Semiotic Representations and on the Theory of Didactical Situations as a complement with the scope of describing and building the teaching situations. The orchestration was applied to 24 students of the Calculus subject of a Mathematics degree course at the Federal University of Amazonas. The study data show that the exploration of technological resources, the use of Geogebra, the requirement to deliver lists of exercises as after-class activity and the delivery of summaries as pre-class activity contributed to the students' learning. In addition, the emphasis in the conversion of representation of registers at the proposed situations and the constant encouragement for students to actively participate in classes were other factors which contributed a lot to their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, Matheus Souza de et al. Banco Geométrico: gênese documental e orquestração instrumental. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 15, n. 1, p. 1-22, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2020.e71545

ALMOULOUD, Saddo Ag; SILVA, Maria José Ferreira da. Engenharia didática: evolução e diversidade Didactic engineering: evolution and diversity. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p22

ANTON, Howard; BIVENS, Irl; DAVIS, Stephen. Cálculo-Volume I-10. Bookman Editora, 2014.

ARTIGUE, Michèle. Ingénierie didactique. Recherches en didactique des mathématiques, v. 9, n. 3, p. 281-308, 1988.

ARTIGUE, Michèle. Engenharia didática. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

CIDRÃO, Georgyana Gomes; AZEVEDO, Itala?ndia Ferreira de; ALVES, Francisco Régis Vieira. O contrato didático no ensino remoto: uma aplicação na aula de Geometria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, n. 28, p. e31-e31, 2021. DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.28.e31

COUTO, Rosilângela Maria de Lucena Scanoni. Mediações Didáticas da Tutoria Online da Geometria Analítica: uma análise à luz da orquestração instrumental e das representações semióticas. 2015. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; Tradução Magda Lopes. – 3 ed. – Porto Alegre: ARTMED, 296 páginas, 2010.

DRIJVERS, P. et al. The Teacher and the Tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, Springer, Holanda, v. 75, n. 2, p. 213-234, 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-010-9254-5

FEITOSA, F. E. da S.; RODRIGUES, R. dos S. APRENDIZAGEM COOPERATIVA BASEADA EM PROBLEMAS E ORQUESTRAÇÃO INSTRUMENTAL NO ENSINO DE CÁLCULO. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, p. e21030, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i1.11798. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11798. Acesso em: 26 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v9i1.11798

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company, 1989.

JOHNSON, David W.; JOHNSON, Roger T. Making cooperative learning work. Theory into practice, v. 38, n. 2, p. 67-73, 1999. DOI: https://doi.org/10.1080/00405849909543834

JOHNSON, David; JOHNSON, Roger; SMITH, Karl. A aprendizagem cooperativa retorna às faculdades. Change, v. 3, n. 4, p. 91-102, 1998. Disponível em: https://www.andrews.edu/~freed/ppdfs/readings.pdf. Acesso em: 02 fev. 2021.

LUCENA, Rosilângela Maria de Lucena Scanoni; GITIRANA, Verônica; TROUCHE, Luc. O ensino de matemática com integração de recursos digitais: um olhar sobre aulas à luz da Orquestração Instrumental. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 3, p. 238-261, 2018.

MACHADO, Silvia Dias Alcântara et al. Educação Matemática: uma (nova) introdução. São Paulo: EDUC, 2008.

PONTES, Eduarda Fernanda Da Costa et al. A abordagem do conceito de área como grandeza geométrica a partir do jogo pintárea. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5, 2018, Recife. Anais…, Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/45522. Acesso em: 17 nov. 2021.

RASMUSSEN, C.; MARRONGELLE, K.; BORBA, M. C. Research on calculus: what do we know and where do we need to go? ZDM: Mathematics Education, v. 46, n. 4, p. 507-515, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-014-0615-x

ROBERT, A.; SPEER, N. Research on the teaching and learning of Calculus/Elementary Analsys. In: HOLTON, D. (ed.). The teaching and learning of mathematics at university level - an ICMI study, Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 2001. p. 283-299. DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-47231-7_26

TEIXEIRA, Paula Cristina; MATOS, José Manuel Leonardo de; DOMINGOS, António. A orquestração instrumental dos recursos tecnológicos no ensino da matemática. Recursos na Educação Matemática, p. 291-302, 2016.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 1985.

TROUCHE, L. Environnements informatisés et mathématiques: quels usages pour quells apprentissages? Educational Studies in Mathematics. v.55, pp.181-197, 2004. DOI: https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000017674.82796.62

TROUCHE, L. Construction et conduite des instruments dans les apprentissages mathématiques: nécessité des orchestrations. Recherches en Didactique des Mathématiques, v. 25, p. 91-138, 2005.

VASCONCELOS, S. M.; COELHO, Y. C. DE M.; ALVES, G. Q. Higher education in a time of pandemic: what now, professor? Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, e146920, 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1469eng

YAMAGUCHI, H. K. DE L.; YAMAGUCHI, K. K. DE L. Aulas não presenciais: um panorama dos desafios da Educação Tecnológica em tempo de pandemia do COVID-19 no interior do Amazonas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, e146120, 2020. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1461

Published

2022-02-22

How to Cite

FEITOSA, F. E. da S.; ROBERTA DOS SANTOS. Instrumental Orchestration and Didactic Engineering: a contribution to the teaching of real functions of one real variable. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e174422, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1744. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1744. Acesso em: 20 may. 2024.
Received 2021-05-11
Accepted 2022-02-07
Published 2022-02-22