Teaching 1st grade functions through gamification with Escape Factory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1788

Keywords:

1st degree functions, Gamification

Abstract

The objective of this work is to verify the contributions of the Escape Factory platform in the systematization and organization of activities, using the content of 1st degree functions through gamification strategies in an activity developed remotely. The methodology adopted for this work is qualitative in nature, being exploratory research, in which the participation of students allowed us to improve ideas or hypotheses about the feasibility of using the platform, providing data for analysis based on their resourcefulness in the activity. The target audience was a group of 1st year high school students from a state public school in the countryside. The results show the acceptance of the platform, the gamification characteristics present at work, the students' performance and their impressions of the experience, the teacher's view on the use of the platform, as well as the weaknesses found in this experience. Finally, it appears that classes with gamification encourage student participation and promote an environment conducive to learning, even with the difficulties encountered in its use. In addition, the fact that there is little research with the Escape Factory platform shows that this work brings a resource to be explored by teachers and scholars in the area, given the potential that gamification has to develop skills and abilities in students.

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Author Biographies

Paulo Vitor da Silva Santiago, Universidade Federal do Ceará

Mestre em Ciências e Matemática no Programa de Pós Graduação (PPGENCIMA) da Universidade Federal do Ceará (UFC) na linha de pesquisa Tecnologias Digitais (TD) no Ensino de Ciências e Matemática. Especialista no Ensino de Matemática (ISEIB), Licenciado em Matemática (IFCE). Tecnólogo em Alimentos (CENTEC); Licenciatura em Filosofia (FAERPI), Especialista em Nutrição Clínica e Esportiva-(UNIQ); Especialista em Docência na Educação Profissional, Científica e Tecnológica (IFCE); Licenciando em Educação Física (UECE). Atualmente é professor de Matemática - SEDUC CE. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Regional Ceará (SBEM-CE). Membro do Grupo de Estudos Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem (G-TERCOA). Site pessoal: https://ufc.academia.edu/PauloVitordaSilvaSantiago. E-mail: pvitor60@hotmail.com.

Renata Teófilo de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática – IFCE campus Fortaleza. Especialista em Ensino de Matemática - UVA, Qualificação em Ensino de Matemática no Estado do Ceará - UFC. Pós-graduada em Didática e Metodologias Ativas na aprendizagem e MBA em Gestão Escolar - UniAmérica. Professora da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará – EEEP Professora Lysia Pimentel Gomes Sampaio Sales. E-mail: rtsnaty@gmail.com

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor titular do Departamento de Matemática, IFCE, campus Fortaleza, IFCE. Bolsista de produtividade em pesquisa PQ2 - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Docente Permanente do Mestrado Acadêmico em ensino de Ciências e Matemática. Docente Permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica PROEPT-IFCE. Coordenador acadêmico do POLO do Doutorado em REDE/IFCE – Rede Nordeste de Ensino de Ciências e Matemática. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3288513376230522. Site pessoal e trabalhos disponíveis para download: https://ifce.academia.edu/RegisFrancisco/Journal-Articles

 

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Published

2022-03-18

How to Cite

SANTIAGO, P. V. da S.; SOUSA, R. T. de .; ALVES, F. R. V. . Teaching 1st grade functions through gamification with Escape Factory. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e178822, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1788. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1788. Acesso em: 21 may. 2024.
Received 2021-06-25
Accepted 2022-03-11
Published 2022-03-18