Teaching 1st grade functions through gamification with Escape Factory
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1788Keywords:
1st degree functions, GamificationAbstract
The objective of this work is to verify the contributions of the Escape Factory platform in the systematization and organization of activities, using the content of 1st degree functions through gamification strategies in an activity developed remotely. The methodology adopted for this work is qualitative in nature, being exploratory research, in which the participation of students allowed us to improve ideas or hypotheses about the feasibility of using the platform, providing data for analysis based on their resourcefulness in the activity. The target audience was a group of 1st year high school students from a state public school in the countryside. The results show the acceptance of the platform, the gamification characteristics present at work, the students' performance and their impressions of the experience, the teacher's view on the use of the platform, as well as the weaknesses found in this experience. Finally, it appears that classes with gamification encourage student participation and promote an environment conducive to learning, even with the difficulties encountered in its use. In addition, the fact that there is little research with the Escape Factory platform shows that this work brings a resource to be explored by teachers and scholars in the area, given the potential that gamification has to develop skills and abilities in students.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, F. E.; PONTES, M. M.; CASTRO, J. B. A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1593-1611, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905 Acesso em: 10 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905
BOYER, C. B. História da Matemática. 2 ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 21 jul. 2021.
CALIL, A. M.; VEIGA, J.; CARVALHO, C. V. A. Aplicação do Software GRAPHMATICA no Ensino de Funções Polinomiais de 1º grau no 9º ano do Ensino Fundamental. Revista Práxis, ano II, n. 4, p. 17-27, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.25119/praxis-2-4-923. Acesso em: 10 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.25119/praxis-2-4-923
CRUZ, L. F.; MONT’ALVERNE, C. R. S. A. O uso da tecnologia no processo avaliativo do ensino da função do 1º grau. RACE – Revista de Administração do Cesmac, v. 9, p. 105-113, 2021. Disponível em: https://revistas.cesmac.edu.br/index.php/administracao/article/view/1388. Acesso em: 13 out. 2021.
EVES, H. Introdução à História da Matemática. São Paulo: Unicamp, 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUARDIA, Juan José et al. Innovation in the teaching-learning process: the case of Kahoot! On the Horizon, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331079399_Innovation_in_the_teaching-learning_process_the_case_of_Kahoot. Acesso em: 7 jun. 2021.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. 6. reimpr. São Paulo: Atlas, 2011.
MARTÍNEZ, D. A. V. Competencias matemáticas: una mirada desde las estrategias de enseñanza en educación a distancia. Góndola, enseñanza y aprendizaje de las ciencias, v. 10, n. 2, p. 382-398, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.14483/23464712.16167. Acesso em: 15 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.16167
NASCIMENTO, R. S.; ARAÚJO, A. W. B.; OLIVEIRA, I. C.; RODRIGUES, M. A. Aplicação de Função Afim no cotidiano: um estudo do desempenho de alunos do Ensino Médio. Anais… VI Congresso Internacional das Licenciaturas, COINTER - PDVL, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.31692/2358-9728.VICOINTERPDVL.2019.0016. Acesso em: 10 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.31692/2358-9728.VICOINTERPDVL.2019.0016
SÁ, A. L.; MACHADO, M. C. O uso do software GeoGebra no estudo de funções. Anais... XIV Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e XI Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/viewFile/12142/10362. Acesso em: 10 mai. 2021.
SANTOS, G. R. F. Ensino de Matemática: concepções sobre o conhecimento matemático e a ressignificação do método de ensino em tempos de pandemia. Revista Culturas e Fronteiras, v. 2, p. 40-57, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unir.br/index.php/culturaefronteiras/article/view/5369/pdf. Acesso em: 11 abr. 2021.
SCHWANZ, C. B.; FELCHER, C. D. O. Reflexões acerca dos desafios da aprendizagem matemática no ensino remoto. Redin – Revista Educacional Interdisciplinar, v. 9, n. 1, p. 91-106, 2020. Disponível em: http://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1868. Acesso em: 11 abr. 2021.
SILVA, L. R.; OLIVEIRA, R. G. L. Ensino de Funções voltadas às práticas do cotidiano por meio da contextualização. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, v. 3, n. 2, p. 187-199, 2017. Disponível em: http://revistas.unifan.edu.br/index.php/RevistaISE/article/view/292. Acesso em: 15 jun. 2021.
SILVA, R. J. R.; RODRIGUES, R. G.; LEAL, C. T. P. Gamification in Management Education: A Systematic Literature Review. BAR-Brazilian Administration Review, v. 16, n. 2, 2019. Disponível em: https://bar.anpad.org.br/index.php/bar/article/view/370. Acesso em: 7 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-7692bar2019180103
SILVA, J. B.; SALES, G. L.; CASTRO, J. B. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0309. Acesso em: 01 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0309
SOUSA, R. T; AZEVEDO, I. F.; ALVES, F. R. V. Jogos de RPG: Uma proposta didática para aulas de Matemática. Indagatio Didactica, v. 12, n. 5, p. 329-343, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v12i5.23484. Acesso em: 17 dez. 2020.
TENÓRIO, A.; TAVARES, M. A. O.; TENÓRIO, T. O emprego de jogos educativos digitais como recurso auxiliar para a aprendizagem de funções polinomiais do 1º grau. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 2, n. 1, p. 29–45, 2016. DOI: https://doi.org/10.35819/remat2016v2i1id1289
Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/1297. Acesso em: 01 jun. 2021.
TOLOMEI, Bianca Vargas. A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco, v. 7, n. 2, 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440. Acesso em: 07 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2022-03-11
Published 2022-03-18