Didactic sequence based on historical-critical pedagogy to approach Human Papilomavyrus (HPV) in high school
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.239Keywords:
Didactic Sequence, Biology teaching, Human papillomavirus.Abstract
The present work proposes a didactic sequence to discuss the vaccine importance and the condoms use as human papillomavirus prevention. This experiment was carried out in a public school in Manaus, during biology classes at two classes in the 3rd year of high school. The activity was developed in three moments: 1) classroom observation and lesson plan and textbook analysis; 2) group of students and teacher’ interview; 3) background knowledge analysis and teaching strategy application. It is verified that students feel difficulties to assimilate public health issues and believe that using new ways of approaching content could provide a better understanding to them, making the learning meaningful.
Downloads
Metrics
References
AZAMBUJA, Leonardo Dirceu. Pedagogia do Oprimido, Pedagogia Histórico-Crítica: aproximações necessárias. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul/RS. Anais..., Caxias do Sul, Universidade de Caxias do Sul, 2012.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC / SEF, 138 p. 1998.
COLOMBARI, Maria Regina Barion; MELO, Silvana Regina. Como trabalhar temas de ciências de forma dinâmica e construtiva: uma experiência. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, v. 10, n. 3, p. 23-28, 2013.
LOPES, Sônia; ROSSO, Sergio. Biologia - volume único. São Paulo: Saraiva, 2005. p. 136-137.
MORAES, Tatyane da Silva. Estratégias inovadoras no uso de recursos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2016.
MARINOVIC, Jorge Antonio. Produção de vídeos caseiros pelos próprios alunos como estratégia para melhorar a aprendizagem dos conceitos abordados nas aulas regulares de Física no Ensino Médio e com ênfase no registro das atividades propostas. 2012. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2012.
NASCIMENTO, Tamiris Andrade; DUARTE, Ana Cristina Santos. Estratégias pedagógicas do ensino de ciências no fundamental: uma análise a partir de dissertações. Revista da SBEnBio. n. 7, p. 7077-7084, Out. 2014.
SAITO, Maria Ignez; LEAL, Marta Miranda. Educação sexual na escola. Pediatria, São Paulo, 2000, v. 22, n. 1, p. 44-48.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.
VIDOTTI, Lucimara Ferraz Martins; AFONSO, Roseli de Cassia. A Pedagogia histórico-crítica na prática do professor: desafios e possibilidades. Caderno Pedagógico. Jacarezinho-PR, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-09-12
Published 2018-06-01