Didactic sequence based on historical-critical pedagogy to approach Human Papilomavyrus (HPV) in high school

Authors

  • Elisângela Cavalcante de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.
  • Érica Freitas de Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.
  • Soraya Farias Aquino

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.239

Keywords:

Didactic Sequence, Biology teaching, Human papillomavirus.

Abstract

The present work proposes a didactic sequence to discuss the vaccine importance and the condoms use as human papillomavirus prevention. This experiment was carried out in a public school in Manaus, during biology classes at two classes in the 3rd year of high school. The activity was developed in three moments: 1) classroom observation and lesson plan and textbook analysis; 2) group of students and teacher’ interview; 3) background knowledge analysis and teaching strategy application. It is verified that students feel difficulties to assimilate public health issues and believe that using new ways of approaching content could provide a better understanding to them, making the learning meaningful.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AZAMBUJA, Leonardo Dirceu. Pedagogia do Oprimido, Pedagogia Histórico-Crítica: aproximações necessárias. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul/RS. Anais..., Caxias do Sul, Universidade de Caxias do Sul, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC / SEF, 138 p. 1998.

COLOMBARI, Maria Regina Barion; MELO, Silvana Regina. Como trabalhar temas de ciências de forma dinâmica e construtiva: uma experiência. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, v. 10, n. 3, p. 23-28, 2013.

LOPES, Sônia; ROSSO, Sergio. Biologia - volume único. São Paulo: Saraiva, 2005. p. 136-137.

MORAES, Tatyane da Silva. Estratégias inovadoras no uso de recursos didáticos para o ensino de Ciências e Biologia. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2016.

MARINOVIC, Jorge Antonio. Produção de vídeos caseiros pelos próprios alunos como estratégia para melhorar a aprendizagem dos conceitos abordados nas aulas regulares de Física no Ensino Médio e com ênfase no registro das atividades propostas. 2012. 89 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2012.

NASCIMENTO, Tamiris Andrade; DUARTE, Ana Cristina Santos. Estratégias pedagógicas do ensino de ciências no fundamental: uma análise a partir de dissertações. Revista da SBEnBio. n. 7, p. 7077-7084, Out. 2014.

SAITO, Maria Ignez; LEAL, Marta Miranda. Educação sexual na escola. Pediatria, São Paulo, 2000, v. 22, n. 1, p. 44-48.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

VIDOTTI, Lucimara Ferraz Martins; AFONSO, Roseli de Cassia. A Pedagogia histórico-crítica na prática do professor: desafios e possibilidades. Caderno Pedagógico. Jacarezinho-PR, 2008.

Published

2018-06-01

How to Cite

OLIVEIRA, E. C. de; ALMEIDA, Érica F. de; AQUINO, S. F. Didactic sequence based on historical-critical pedagogy to approach Human Papilomavyrus (HPV) in high school. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.239. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/239. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2017-02-15
Accepted 2017-09-12
Published 2018-06-01