Comparative analysis of master's programs in technological education within the framework of the Federal and State Centers of Technological Education and Federal Institutes of Education, Science and Technology of the Southeast Brazilian Region
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.271Keywords:
Technological education., Postgraduate, Comparative analysis, Good practices.Abstract
The general objective of this research is to analyze comparatively the masters programs in technological education within the scope of Federal and State Centers of Technological Education and Federal Institutes of Education, Science and Technologylocated in the southeastern region of Brazil. The specific objectives are: to listthe areas of concentration and lines of research; To relate the compulsory and elective disciplines offered; Listing the profile of tied teachers with regard to: training; Lines of research in which they operate; Publications in indexed journals; Completed mastery guidelines; And highlight the strengths and opportunities for improvement of each program.The present research can be classified, based on its objectives, exploratory and descriptive. In addition, the study is classified as a bibliographic research. The analysis was carried out from the information of each program available in the corresponding institutional sites in the Internet, as well as in the proposals of the graduate programs, base year 2016, listed in the Sucupira Platform. The relevance of the theme and the contribution of the research to the area of knowledge in question are based on the possibility of making possible the creation of a database of good practices, as a result of the comparative analysis of the different postgraduate programs stricto sensu, associated to the theoretical reference consulted.
Downloads
Metrics
References
BAZZO, Walter Antonio. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Portal da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Mestrado Profissional: ProfEPT abre 401 vagas para todo o Brasil. 16 de janeiro de 2017. Disponível em: <http://redefederal.mec.gov.br/links/1093-mestrado-profissional-profept-abre-401-para-todo-o-brasil>. Acesso em: 04 abr. 2017.
BROTTO, Claudio Valerio de Paula. O processo de expansão do IFES: democracia, participação e função social. 2013. 231 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013. Disponível em: <http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_6700_CLAUDIO%20VALERIO%20DE%20PAULA%20BROTTO.pdf>. Acesso em: 02 abr.2016.
CENTRO PAULA SOUZA. Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. Estão abertas as inscrições para cursos gratuitos de Mestrado do Centro Paula Souza. 27nov.2017. Disponível em: <http://www.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/stricto-sensu/>. Acesso em: 27 nov. 2017.
CÉSAR PEREIRA, Paulo. O CONCETEF frente ao atual momento da educação profissional e tecnológica. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010, v. 1, p. 230-243.
CIAVATTA, Maria. Universidades tecnológicas: horizonte dos institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFETS)? In: MOLL, Jaqueline (Org.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010, v. 1, p. 159-174.
COSTA, Claudinei Aparecido da. Educação Matemática nos Cursos Superiores de Tecnologia: Revelações sobre a formação estatística. Programa de Pós-graduação em Educação Matemática. 2013. 273 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2013.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GRABOWSKI, Gabriel; RIBEIRO, Jorge Alberto Rosa. Reforma, legislação e financiamento da educação profissional do Brasil. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Educação Profissional e Tecnológica no Brasil Contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010, v. 1, p. 271-284.
GRINSPUN, Mírian P. S. Zippin. Educação Tecnológica. In: GRINSPUN, Mírian P. S. Zippin (Org.). Educação Tecnológica: Desafios e Perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002, p. 25-73.
LEMOS, Rita Maria; VIEIRA, Vania Maria de Oliveira. Educação tecnológica e formação docente: Saberes e práticas em foco. Revista Profissão Docente, Uberaba, v. 10, p. 01-16, 2010.
NASCIMENTO, Osvaldo Vieira do. Educação Profissional e Tecnológica: Princípios e Filosofia. JM Livraria Jurídica, 2010.
PEREIRA, Carlos Magno. Prefacio. In: NASCIMENTO, Osvaldo Vieira do. Educação Profissional e Tecnológica: Princípios e Filosofia. JM Livraria Jurídica, 2010.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: Para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. São Paulo: Cortez, 2004.
SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter. Ciência, tecnologia e suas relações sociais: a percepção de geradores de tecnologia e suas implicações na educação tecnológica. Ciência & Educação, Bauru, 2009, v.15, n. 3, p. 681-694.
TAVARES, Fábio Liberato de Faria. Reflexões sobre educação, tecnologia e educação tecnológica. Revista Acadêmica Online, v. 1, p. 7-16, 2015. Disponível em: . Acesso em 22 out. 2015.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2018-01-30
Published 2018-06-01