Comparative analysis of master's programs in technological education within the framework of the Federal and State Centers of Technological Education and Federal Institutes of Education, Science and Technology of the Southeast Brazilian Region

Authors

  • Renato Santiago Quintal Discente do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento (Universidade do Vale do Taquari/UNIVATES). http://orcid.org/0000-0002-5881-8118
  • Nelson Mendes Cordeiro Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Centro Federal de Educação Tecnológica “Celso Suckow da Fonseca”, Campus Itaguaí.
  • Renato de Oliveira Professor do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento da Universidade do Vale do Taquari (PPGAD/UNIVATES). Professor aposentado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Secretário Adjunto do Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia do RS (2015-2016). Secretário de Estado de Ciência e Tecnologia do RS (2001-2002). Diretor Presidente da FAPERGS (2000).

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.271

Keywords:

Technological education., Postgraduate, Comparative analysis, Good practices.

Abstract

The general objective of this research is to analyze comparatively the masters programs in technological education within the scope of Federal and State Centers of Technological Education and Federal Institutes of Education, Science and Technologylocated in the southeastern region of Brazil. The specific objectives are: to listthe areas of concentration and lines of research; To relate the compulsory and elective disciplines offered; Listing the profile of tied teachers with regard to: training; Lines of research in which they operate; Publications in indexed journals; Completed mastery guidelines; And highlight the strengths and opportunities for improvement of each program.The present research can be classified, based on its objectives, exploratory and descriptive. In addition, the study is classified as a bibliographic research. The analysis was carried out from the information of each program available in the corresponding institutional sites in the Internet, as well as in the proposals of the graduate programs, base year 2016, listed in the Sucupira Platform. The relevance of the theme and the contribution of the research to the area of knowledge in question are based on the possibility of making possible the creation of a database of good practices, as a result of the comparative analysis of the different postgraduate programs stricto sensu, associated to the theoretical reference consulted.

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Author Biographies

Renato Santiago Quintal, Discente do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento (Universidade do Vale do Taquari/UNIVATES).

Doutorando em Ambiente e Desenvolvimento (Universidade do Vale do Taquari/UNIVATES); Mestre em Ciências Contábeis (Faculdade de Administração e Finanças da Universidade do Estado do Rio de Janeiro/FAF-UERJ); Especialista em Educação Tecnológica (Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca/CEFET-RJ); Especialista em Comércio Exterior (Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro/IE-UFRJ); Especialista em Gerenciamento de Projetos (Fundação Getúlio Vargas/FGV); Bacharel em Direito (Faculdade Nacional de Direito/UFRJ); Bacharel em Ciências Navais, com Habilitação em Administração de Sistemas (Escola Naval/EN); Licenciado em Pedagogia (UNIRIO); e Bacharel em Administração (Universidade Cândido Mendes/UCAM). Membro do Corpo Editorial da Revista PAGMAR (ISSN 2318-1702 versão impressa e ISSN 2446-4791 versão online), indexada no Qualis Periódicos da CAPES como B3 (Administração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e Turismo) e B5 (Engenharias III). Sítio institucional da Revista PAGMAR: http://www.mar.mil.br/papem/revistapagmar/ Link para acessar CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/4729836017574731 E-mail: rsantiago79@hotmail.com Telefone: (21) 98060745

Nelson Mendes Cordeiro, Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Centro Federal de Educação Tecnológica “Celso Suckow da Fonseca”, Campus Itaguaí.

Possui graduação em ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1995), graduação em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1995) e mestrado em EM ENSINO DE CIÊNCIAS DA SAÚDE E DO AMBIENTE pelo Centro Universitário Plínio Leite (2005). Atualmente é gerente acadêmico do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, prof. do ensino básico, téc. e tecnológico do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca e professor pesquisador/ tutor ead do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, gestão de pessoas, relações humanas, gestão democrática e comunicação.

Renato de Oliveira, Professor do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento da Universidade do Vale do Taquari (PPGAD/UNIVATES). Professor aposentado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Secretário Adjunto do Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia do RS (2015-2016). Secretário de Estado de Ciência e Tecnologia do RS (2001-2002). Diretor Presidente da FAPERGS (2000).

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1978) e doutorado em Sociologia - Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales (1993), com estágio pós-doutoral na Universidade Aberta da Catalunha, Barcelona, Espanha (2005-2006). Professor aposentado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento da Universidade do Vale do Taquari (PPGAD/UNIVATES). Diretor Presidente da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do RS em 2000. Secretário de Estado de Ciência e Tecnologia do RS no período 2001-2002. Secretário Adjunto do Desenvolvimento Econômico, Ciência e Tecnologia do RS no período 2015-2016. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Ética e Sociologia da Inovação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino superior, autonomia universitária, universidade brasileira, desenvolvimento regional e políticas de gestão em ciência e tecnologia.

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Published

2018-06-01

How to Cite

QUINTAL, R. S.; CORDEIRO, N. M.; OLIVEIRA, R. de. Comparative analysis of master’s programs in technological education within the framework of the Federal and State Centers of Technological Education and Federal Institutes of Education, Science and Technology of the Southeast Brazilian Region. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.271. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/271. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-10-23
Accepted 2018-01-30
Published 2018-06-01