Technology

its presence in school education and teacher training in contemporary

Authors

  • Augusto José Savedra Lima IFAM CPA
  • Nilton Paulo Ponciano

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1071

Keywords:

Technology, Technology in Education, Teacher Training

Abstract

The present text deals with technology as a concept under construction, included in the universe of education, the relationship established between it and the teacher, as well as the four trends of teacher training in the current Brazilian reality. It is the result of literature review and discussions held in the classes of the Professional Masters in Technological Teaching, of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas - IFAM. The mainly objective is to foster the discussion about technology in school education and teacher training in the contemporary world. For this, besides the introduction and the final considerations, this article is constituted in three sections: the first is on the term technology; the second, on the presence of technology in the school space and its relationship with the teacher; and, finally, the third section, the discussion is made about the teacher formation in front of the dynamic and uncertain educational reality. The main theoretical trajectories were Peña (2003), Pinto (2005), Cantini et al. (2006), Chagas et al. (2006), Silva (2007, 2013), Ghedin (2009) and Imbernón (2011). As a consequence, the text points to an emergency in how to use technology in the classroom - construction of knowledge -, from a reflection on the term, and how one thinks about the teacher's formation in the present moment given the reality of constant transformation in the scientific field, in the media and in the technology itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Augusto José Savedra Lima, IFAM CPA

Cursando Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas – IFAM (2019), Especialização em Língua Portuguesa e Literatura - FAIBRA (2015), Especialização em Metodologia de Língua Inglesa - UEA (2007), Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa - UEA (2005). É professor efetivo de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - Campus Parintins.

References

CANTINI, Marcos Cesar et al. O desafio do professor frente as novas tecnologias. In: CONGRESO NACIONAL EM EDUCAÇÃO – EDUCERE, 6., 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2006.

CHAGAS, Ariana et al. O conceito de tecnologia: pressupostos de valores culturais refletidos nas práticas educacionais. In: CONGRESO NACIONAL EM EDUCAÇÃO – EDUCERE, 8., 2008, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GHEDIN, Evandro. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In.: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR - CONPEF. 4., 2009, Londrina, Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, p. 1-28, 2009.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e Profissional – formar-se para a mudança e a incerteza. 9. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PEÑA, Maria de los Dolores Jimenez (Coord. e Org.). Educação, tecnologia e humanização. Caderno de Pós Graduação em Educação, Arte e História da Cultura, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 9-19, jan./abr. 2003.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 2.

PRABHU, N. S. There is no best method – Why? TESOL QUARTERLY, 16/2, 1990, p.153-168.

SILVA, Gildemarks Costa e. A tecnologia como problema para uma teoria crítica da educação. [S.l.]: Pro-Posições, v. 18, n. 1 (52), p. 115-131, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/getic/arquivos/Apres_Gildemarks_Costa_e_Silva.pdf. Acesso em 6: mar. 2017.

SILVA, Gildemarks Costa e. Tecnologia, educação e tecnocentrismo: as contribuições de Álvaro Vieira Pinto. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 94, n. 238, p. 839-857, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v94n238/a10v94n238.pdf. Acesso em: 19 mar. 2017.

Published

2020-06-08

How to Cite

LIMA, A. J. S.; PONCIANO, N. P. Technology: its presence in school education and teacher training in contemporary. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e107120, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6i.1071. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1071. Acesso em: 13 may. 2024.
Received 2020-02-28
Accepted 2020-05-28
Published 2020-06-08