The National Curricular National Common and continuing teacher education in the Amazon florest

what do we still have to discuss?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1084

Keywords:

Teacher Education, Common National Curricular Base, Amazon Rainforest

Abstract

A lot is said about the importance of the Amazon rainforest, but the population still poorly understands its relations in the ecosystem. This lack of knowledge can affect initiatives for its conservation. Several actions have been carried out within the scope of public policies, such as the new forestry code of 2012, the Bolsa Floresta Familiar.

However, it is agreed that it is through education that effective changes in the protection of the environmental system can occur. Inserting the complexity of the Amazon rainforest in the school curriculum can encourage students, to form responsibilities for the preservation of this ecosystem. In this sense, this work aimed to verify how the theme "Amazon rainforest" can be inserted in the continuing education of teachers of natural sciences and biology, aiming at their interaction in the Common National Curricular Base - BNCC from dialogue with researchers of this biome. The methodological path adopted was a documentary analysis of the BNCC and the corresponding to the pedagogical matrix adopted in a continuing education course developed in partnership with forestry researchers from the National Institute for Research in the Amazon - INPA. The results show that the Amazon forest is absorbed with a broad and little contextualized theme, even with the advances proposed by the BNCC. This state can and must be compensated with more specific continuing education and partnerships with professionals who are dedicated to the scientific production of this ecosystem, giving teachers the support of knowledge and reflections necessary for their teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Orleylson Cunha Gomes, Universidade do Estado do Amazonas

Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ciências Ambientais e Sustentabilidade,Possui graduação em Ciências Naturais pela Universidade Federal do Amazonas (2013) e mestrado em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS NA AMAZÔNIA pela Universidade do Estado do Amazonas (2015). , atuando principalmente nos seguintes temas: CTS, PCE, Alfabetização Científica, Ensino de Ciências e Formação Docente, protagonismo juvenil, governança ambiental

References

AMAZONAS. Secretaria de Estado de Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável. A floresta Amazônica e o seu papel nas mudanças climáticas. Manaus: SDS/CECLIMA, 36p.; il. (Série Técnica Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentável, n. 18), 2009.

BALIN, A.P.C. MOTA, L.R. Complexidade ambiental: o repensar da relação homem-natureza e seus desafios na sociedade contemporânea. Veredas do Direito, V.11, n.21, Belo Horizonte, p.163-186. 2014.

BOFF, L. Ecologia: grito da terra, grito dos pobres. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A reprodução. 7 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

BRASIL. LEI 9.985, de 18 de julho de 2000. Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza. Brasília: Senado Federal, 2000.

BRASIL. Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Brasília: MEC/ secretaria de educação básica, 2007.

BRASIL. Lei Federal 12.651, de 25 de maio de 2012. Novo Código Florestal. Brasília: Senado Federal, 2012.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/ Secretaria de Educação Básica, 2012.

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun. 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.html

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A.C. Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, p.83 -134, 2000.

CELLARD, A. A análise documental. In POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

CORREIA, W.F. O que é conservadorismo em educação? Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18, n. 2, p. 78-90, 2013.

CURY, C.R.J. Por um novo plano nacional de educação. Cadernos de pesquisa. São Paulo V.41 N.144. 2011.

DAMÁSIO, A. O Mistério da Consciência: do corpo e das emoções do conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

DIAS, B.C; BOMFIM, A. M. A “teoria do fazer” em Educação Ambiental Crítica: uma reflexão construída em contraposição à Educação Ambiental Conservadora. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, Atas. Campinas: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011.

FEARNSIDE, P.M. Brazil’s Amazon Forest in mitigating global warming: unresolved controversies. Climate Policy, v.12, n.1, p.70–81. 2012.

FELICIO, R. A. “Mudanças Climáticas” e “Aquecimento Global” – Nova Formatação e Paradigma para o Pensamento Contemporâneo? Revista Ciência e Natura, v.36, Ed. Especial, p. 257-266. 2014.

FONSECA, A., JUSTINO, M., CARDOSO, D., RIBEIRO, J., SALOMÃO, R., SOUZA Jr., C., VERÍSSIMO, A. 2018. Boletim do desmatamento da Amazônia Legal (março) SAD (p. 1). Belém: Imazon. 2018.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

FREIJE, M, A.; HUSSAIN, T.; SALMAN, E.A. Global warming awareness among the University of Bahrain science students. Journal of the Association of Arab Universities for Basic and Applied Sciences. n. 22, p.9-16. 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

_____. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

_____. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GATTI, B.A; formação de professores no Brasil: Características e Problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

_____. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 50, p. 51-67. 2013.

GEORGIN, J; OLIVEIRA, G.A. Práticas de conscientização ambiental em escolas públicas de Ronda Alta/RS. Revista Monografias Ambientais – REMOA, v.14, n.3, p.3378-3382, Santa Maria, 2014.

GIFFORD, R. D. O papel da Psicologia Ambiental na formação política ambiental e na construção do futuro. Revista Psicologia. n.16. p. 237–247. 2005.

_______; NILSSON, A. Personal and social factors that influence pro-environmental concern and behaviour: A review. International Journal of Psychology, v.49, n.3, p.141–57. 2014.

GOUVEA, G.; LEAL, M.C. Uma visão comparada do ensino em ciência, tecnologia e sociedade na escola e em um museu de ciência. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.67-84, 2001.

GRUN, M. Ética e educação ambiental: a conexão necessária. Campinas: Papirus, 1996.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2007.

HIGUCHI, M. I. G.; AZEVEDO, G. C. Educação como processo na construção da cidadania ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, v. 1, n. 0, p. 63-70, nov. 2004.

HIGUCHI, M.I.G.; FREITAS, C.C.; HIGUCHI, N. (Orgs). Morar e viver em Unidades de Conservação no Amazonas: Considerações socioambientais para os Planos de Manejo. Manaus: Ed. Dos Autores, 2013.

HIGUCHI, N. Se entendermos a floresta não será preciso derrubar um galho de árvore. 2015 Disponível em: http://www.hidrosam.com.br/noticias/detalhe?slug=%E2%80%98Se-entendermos-a-floresta-nao-sera-preciso-derrubar-um-galho-dearvore%E2%80%99-diz-Niro-Higuchi-da-Fapeam-e-Inpa. Acesso dia: 05.abr. 2020.

HIGUCHI, N.; SUWA, R.; HIGUCHI, F. G.; LIMA, A. J. N.; SANTOS, J.; NOGUCHI, H.; ISHIZUKA, M. Overview of forest carbono stocks study in Amazonas State, Brazil. In L. Nagy, B. R. Forsberg, & P. Artaxo (Eds.), Interactions between biosphere, atmosphere and human land use in the Amazon. Berlin Heidelberg: Basin Springer-Verlag, 2016.

INPE – Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. Taxa de desmatamento consolidada no PRODES, 2019. Disponível em: http://www.inpe.br/noticias/noticia.php?Cod_Noticia=3944. Acesso em: 18.01.2020.

IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change. Climate Change 2014: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change Core Writing Team, R.K. Pachauri and L.A. Meyer (eds.) IPCC, Geneva, Suíça, p.151, 2014. Disponível em: www.ipcc.ch/report/ar5/syr Acesso em:05 mar. 2020.

JACOBI, P. R. Aprendizagem Social – Diálogos e ferramentas participativas: aprender juntos para cuidar da água. São Paulo, 2011. 44p.

JUNK, J. W.; PIEDADE, M. T. F. Na. Introduction to South America wetland forests: distribution, definitions and general characterization. In: JUNK, W. J.; PIEDADE, M. T. F.; WITTMANN, F.; SCHÖNGART, J.; PAROLIN, P. (Eds.). Amazonian floodplain forests: ecophysiology, biodiversity and sustainable management. Dordrecht: Springer Science, 2010.

KONDRAT, H.; MACIEL, M.D. Educação ambiental para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Revista Brasileira de Educação v. 18 n. 55. 2013.

KRAWCZYK, N.; FERRETTI, C.J. Flexibilizar para quê? Meias verdades da “reforma”. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 33-44, 2017.

LIARAKOU, G.; ATHANASIADIS, I.; GAVRILAKIS, C. What Greek secondary school students believe about climate change? Int. J.Environ. Sci. Educ. V.6, n.1, p.79–98. 2011. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ930283.pdf Acesso dia 02.05.2020.

MAIBACH, E.W.; KRESLAKE, J.M.; ROSER-RENOUF, C.; ROSENTHAL, S.; FEINBERG, G.; LEISEROWITZ, A.A. Do Americans Understand That Global Warming Is Harmful to Human Health? Annals of Global Health, v.81, n.3, p.396–409. 2015.

MALAFAIA, G.; RODRIGUES, A.S.L. Uma reflexão sobre o ensino de ciências no nível fundamental da educação. Ciência & Ensino, Campinas: gepCE/FE/UNICAMP, GPEAG/IG/UNICAMP; Florianópolis: DICITE/UFSC, v. 2, n. 2, p. 1-9. 2008.

MENIN, M. Amazônia: diversidade biológica e história geológica. Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Instituto de Ciências Biológicas. Departamento de Biologia, Manaus. 40p. 2007.

MÉSZÁROS, I. A Educação Para Além do Capital. São Paulo: Bomtempo. 2008.

MOREIRA, C.E. Criticidade. IN: REDIN, E.; STRECK, D.R.; ZITKOSKI, J.J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MORIN, E., O método II. A vida da vida. Portugal: Publicações Europa-América, 1980.

_____. Epistemologia da complexidade. In: SCHNITMAND, D. Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artmed, p. 189-220.1995.

_____. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez – 2000.

_____. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

_____. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

NACARATO, A.M. A parceria universidade-escola: utopia ou possibilidade de formação continuada no âmbito das políticas públicas? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 66, p. 699-716. 2016.

NOBRE, A. D. O Futuro Climático da Amazônia: relatório de avaliação científica. Articulación Regional Amazônica – ARA.: CPTEC/INPE, 42p. 2014.

NÓVOA, A. Os professores e o novo espaço público da educação. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (Org.). O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2008.

_____. A escola o que é da escola. - Entrevista com António Nóvoa. Revista Escola Gestão Educacional. São Paulo: n. 8, p. 23-25, jun./jul. 2010.

O’CONNELL, P.; PEPPLER, D.; CRAIG, W. Peer Involvement in bullying: Issues and chalenges for intervention. Journal of Adolescence, n.22, p. 437–452.1999.

OJALA, M. How do children cope with global climate change? Coping strategies, engagement, and well-being. Journal of Environmental Psychology, v.32, n.3, p.225–233. 2012.

OST, F. A natureza à margem da lei: a ecologia à prova do direito. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

PACHECO, J. B.; BRANDÃO, J. C. M.; CARVALHO, J. A. L. Geomorfologia fluvial do Rio Solimões/Amazonas: estratégias do povo varzeano do sudoeste do Careiro da Várzea. Revista Geonorte, v. 2, n. 4, p. 542-554, 2012.

PRAIA, J; GIL-PEREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência e educação. Bauru, v.13, n.2, p.141-156.2007.

ROSA, D.C.B.; ROAZZI, A.; HIGUCHI, M.I.G. PSICAMB – Perfil de afinidade ecológica: um estudo sobre os indicadores da postura perante a natureza. Revista Psico, Porto Alegre, PUCRS. V.46, n.1, p.139-149. 2015.

REYNOLDS, T. W.; BOSTROM, A.; READ, D.; MORGAN, M. G. Now what do people know about global climate change? Survey studies of educated laypeople. Risk Analysis, n.30, p.1520–1538. 2010.

RIPER, C. J; VAN KYLE, G.; SUTTON, S. G. Australian Community Members’ Attitudes Toward Climate Change Impacts At the Great Barrier Reef. In Proceedings of the 2010 Northeastern Recreation Research Symposium. p. 239–246. Texas: Texas A&M University. 2010.

SÁ-SILVA, J.R.; ALMEIDA, C.D; GUINDANI, J.F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. n.1, p.1-15, 2009.

SANTOS, W.L.P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação. vol.12 no.36 Rio de Janeiro Sept. /Dec. 2007.

SANTOS, Elizana Monteiro dos. Trabalho coletivo, interdisciplinaridade e auto-organização dos educandos: contribuições da LEDOC para práticas educativas contra hegemônicas na experiência do ProJovem Campo Saberes da Terra do Distrito Federal. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) —Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

SILVA, S.H.; NODA, S.N. A Dinâmica entre as águas e terras na Amazônia e seus efeitos sobre as várzeas. Ambiente & Água. An Interdisciplinary Journal of Applied Science. v. 11, n.2. 2016.

SIOLI, H. The Amazon and its main affluents: Hydrography, morphology of the river courses, and river types. In: The Amazon: Limnology and landscape ecology of a mighty tropical river and its basin. SIOLI, H. (ed.). Dordrecht. v. 56, p. 127-165, 1984.

TOLEDO, E.J.L; FERREIRA, L.H. Concepções estereotipadas sobre o aquecimento global em livros didáticos de química. Revista Brasileira de Ciências e Tecnologia, v.10, n.22, p.1-22. 2017.

UNESCO. Mudança climática em sala de aula: curso da UNESCO para professores secundários (fundamental II e ensino médio) sobre educação em mudança climática e desenvolvimento sustentável (EMCDS). Brasília: UNESCO Office Brasilia, 2014.

VIGOTSKI, L.S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

_____. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VILCHES, A.; GIL-PEREZ, D. Una situacion de emergência planetária a la que debemosy “podemos” hacer frente. Revista de Educación, n. Extraordinário, p. 101-122. 2007.

VISENTIN, M.A.D.R. A floresta amazônica e as mudanças climáticas: proteção da biodiversidade. Revista CEJ, n. 60, p. 96-102, 2013.

WEBER, E.U.; STERN, P.C. Public Understanding of Climate Change in the United States. American Psychologist. V. 66, N. 4, p.315–328. 2011.

WILLIAMS, J. Teacher Educator Professional Learning in the Third Space: Implications for Identity and Practice. Journal of Teacher Education, v. 65, n.4, p. 315 –326, 2014.

Published

2020-07-31

How to Cite

GOMES, O. C.; MARIA INÊS GASPARETTO HIGUCHI. The National Curricular National Common and continuing teacher education in the Amazon florest: what do we still have to discuss?. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e108420, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6i.1084. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1084. Acesso em: 13 may. 2024.
Received 2020-02-28
Accepted 2020-05-20
Published 2020-07-31