From the conceptions of Science to the availability of educational products
a possibility to improve pedagogical practices in the Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1231Keywords:
Teacher Training, Pedagogical Practice, Science TeachingAbstract
The present study presents the results of a research that aimed to know the conceptions of Science of future teachers of the Basic Education and, then, reflect on how such conceptions can interfere in pedagogical practices developed in the Science Teaching. The data were collected with 81 students, completing the Undergraduate Courses in Biological Sciences and Chemistry and systematized with the use of the software Iramuteq (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). The data analysis showed that the conceptions, in general, result from an elementary and superficial approach to the History of Science, in the teacher training courses, and that this situation may result, in our view, in negative implications to the approach of the contents in Science classes, since they become objects of study without being situated in the time and history and, therefore, they induce the subjects to think the Science as something distant from their time, their history and their lives. These findings led to the emergence of educational products, a video and a short-term online course, in order to disseminate the History of Science and, whenever possible, to support the approach of this theme in Science classrooms.
Downloads
Metrics
References
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
BRASIL. Coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. (1998). Portaria nº 80, de 16 de dezembro de 1998. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/ avaliacao/avaliacao-n/1892015-Portaria-CAPES-080-1998.pdf. Acesso em: 12 de dez. 2019.
CAMARGO, Brigidu Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia. Ribeirão Preto, v.21, n.2, 2013.
CHALMERS, Allan. O que é ciência afinal? 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.
CHASSOT, Ático. A ciência através dos tempos. São Paulo: Moderna, 2003.
COLLINS, Harry; PINCH, Trevor. O Golem: o que você deveria saber sobre a ciência. Tradução Laura Cardelini Barbosa de Oliveira. São Paulo: UNESP, 2003.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
DIAS, Cornélio. A religião e a ciência pelo viés crítico do documentário audiovisual Baraka. Disponível em: https://www.docsity.com/pt/a-religiao-e-a-ciencia-pelo-vies-critico-do-documentario-audiovisual-baraka/4813630/. Acesso em: 12 de fevereiro de 2019.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Epistemologia e prática pedagógica. Campinas: Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v.30. n.3, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 1991.
GRANGER, Gilles-Gaston. A ciência e as ciências. São Paulo: UNESP, 1994.
LOPES, Alice Ribeiro Casemiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: UERJ, 1999.
LOPES, Alice Ribeiro Casemiro. Bachelard: o filósofo da desilusão. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 3, n. 13, 1996.
MATURANA, Humberto, VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athenas, 2001.
MAYR, Ernest. Isto é biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000 e 2010.
MORIN, Edgar. Método III: o conhecimento do conhecimento. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002.
PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabella. A nova aliança: metamorfose da ciência. 1. reimpr. Brasília: UnB, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-05-28
Published 2020-06-17