The contribution of health knowledge from an expanded perspective to professional and technological qualification integrated with high school
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1255Keywords:
Professional Education, High School, HealthAbstract
This work starts from the concerns about the processes that are related to the illness of the worker in contemporary times and its relations with professional and technological qualification integrated to high school. The general objective by which the work is oriented aims to analyze the contribution of health knowledge in an expanded perspective for students of a technical course integrated with high school. The investigation was carried out with students of the 2nd year of the technical course in chemistry integrated to high school at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo (IFES), Aracruz campus. It was guided by a qualitative approach and inspired by participant research, having as a means of collecting and producing data a complementary course to teaching about health from an expanded perspective. The results showed that students did not establish a relationship between changes in the world of work and the illness of the worker. On the other hand, the subject approached in an expanded perspective allows for a more critical appropriation on their part. Due to the fact that students affirm that this knowledge helps them to prepare for the “labor market” and to protect themselves and their neighbors and, even if they cannot reach broader interventions in the work processes, the fact that they develop a more critical perception of what affects them personally, already gives them conditions to at least not accept for themselves something that harms them.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
ANTUNES, Ricardo; ALVES, Giovanni. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação & Sociedade, v. 25, n. 87, p. 335–351, ago. 2004.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Desafios educacionais na modernidade líquida. Revista Tempo Brasileiro, n. 148, p. 41–58, 2002.
BAUMAN, Zygmunt. Los retos de la educación en la modenidad líquida. 1. ed. Barcelona: Gedisa editorial, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Legisladores e intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BAUMAN, Zygmunt. Sobre educação e juventude: conversas com Riccardo Mazzeo. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante e a participação da pesquisa. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo R. (Orgs.) Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida: Ideias e Letras, 2006. p. 17–54.
BRASIL. Lei nº 8080 de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília, 1990.
CAPONI, Sandra. A Saúde como Abertura ao Risco. In: CZERESNIA, Dina; FREITAS, Carlos Machado de (Orgs.) Promoção da saúde: conceitos, reflexões e tendências. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2009. p. 59–81.
CARDOSO, Ana Claudia Moreira. O trabalho como determinante do processo saúde-doença. Tempo Social, v. 27, n. 1, p. 73–93, jun. 2015.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KUENZER, Acácia Zeneida. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 1153-1178, 2007.
LUZ JUNIOR, Almir Ferreira; SANTOS, Pollyana dos. A experiência de um curso sobre saúde do trabalhador em uma perspectiva ampliada para estudantes de um curso técnico integrado ao ensino médio. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, n. 19, p. e9596, abr. 2020.
MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral?. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 705-720, 2013.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018. p. 26–53.
RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. In: ARAÚJO, Adilson Cesar; SILVA, Cláudio Nei Nascimento da (Orgs.) Ensino médio integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. 1. ed. Brasília: Editora IFB, 2017. p. 20–43.
ROTTA, Ehideé Isabel Gómez La et al. Análise do discurso da “segurança” na área da saúde: uma crítica ao trabalhador como vigilante de si. Trabalho, Educação e Saúde, v. 16, n. 3, p. 1361–1380, 13 ago. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-05-20
Published 2020-06-08