Empirical research about the native language teaching-learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1289Keywords:
Portuguese Language, Professional Education, Teaching-Learning ProcessAbstract
With the Federal Institutes expansion project since 2008, scientific productions about teaching and learning turned to professional education has increased. In this context, the object of this article is to identify recent empirical research about the native language teaching and learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education, with the intent to map the significant set publications in this area. The methodology is based on the mains research modality, content analysis, that is, by different keywords, searched, sources like CAPES, Google Academic and SciELO, between 2008 and 2018, scientific texts about the investigated subject. After the identification of the articles, the data described and then analyzed, correlating them with the theories of Professional Education and native language teaching and learning. The results suggest that the articles that were found by this research do not have as a focus the literacy in native language by means of discursive-textual genres like the pedagogic process main unity. It is inferred, thus, that the scientific production in this area is scarce and do not approach the theories that base the teaching and learning pedagogic in Professional Education. Finally, reinforcing, the relevance to produce specific studies in the language area with the intent to contribute to a better comprehension the native language teaching and learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M.; VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1981 [1929].
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953].
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio. Volume 1: Linguagens, códigos e suas tecnologias, 2006. Disponível em: portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.
BRASIL. Educação Profissional e Técnica de Nível Médio integrada ao Ensino Médio: Documento Base. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.741 de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, [...]. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 16 de jul. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, [...]. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 29 de dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB N. 5/2011. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 04 de maio de 2011. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9915-pceb005-11-1-1&Itemid=30192. Acesso em: 20 fev. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB N. 11/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 04 de setembro de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10804-pceb011-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução No 6, de 20 de setembro de 2012. Disponível em: mobile.cnte.org.br:8080/legislacao-externo/rest/lei/51/pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. 542p. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/diretrizes_curiculares_nacionais_2013%20(3).pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: consulta pública em 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/BNCC-APRESENTACAO.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: proposta preliminar. 2ª versão revista. 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017, Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, [...]. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 10 mai. 2020.
CAVALCANTE, Ilane Ferreira; ALCÂNTARA, Dhierclay de Souza. Formação de leitores: o ensino de Língua Portuguesa em turmas EJA. Revista Holos, Ano 25, v.2, 2009. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/204/197. Acesso em: 30 mar. 2020.
CRUZ, Carlos Eduardo Ferreira et al. Análise da produção científica nos cursos técnicos de nível médio do IFRN campus Pau dos Ferros: Estudo de caso das turmas 2012.1 (2012-2015). Revista Brasileira de Educação Profissional Tecnológica, IFRN, v.2, n.9, p. 32-40, dez. 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/3548/1260. Acesso em: 30 mar. 2020.
DANTAS, Maria Leuziedna et al. Eu leio. Você lê? Desafios e possibilidades no trabalho com o letramento literário. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.19, n.1, p. 59-75, jan./abr. 2017. Disponível em: http://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/6953/7190. Acesso em: 30 mar. 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Trabalho - educação e tecnologia: treinamento polivalente ou formação politécnica? In: DA SILVA, Tomaz Tadeu (org). Trabalho, educação e prática social: por uma teoria da formação humana. Porto Alegre: Artes Médicas, p. 254-74, 1991.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
KLEIMAN, Angela B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995. 294 p.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MELO, CTV; CAVALCANTE, MCB. Superando os obsta?culos de avaliar a oralidade. In: Marcuschi, B; Suassuna, L (Orgs.). Avaliac?a?o em li?ngua portuguesa. Belo Horizonte: Aute?ntica; 2006.
PACHECO, Eliezer Moreira. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010. Disponível em: http://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1013. Acesso em: 10 mai. 2020.
RAMOS, Marise Nogueira. Concepção do ensino médio integrado. Texto apresentado em seminário promovido pela Secretaria de Educação do Estado do Pará nos dias 8 e 9 de maio de 2008, v.8, 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
ROJO, Roxane. Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz, 1989.
SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da Politecnia. In: Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, FIOCRUZ/EPSJV, v.1, n.1, mar. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v1n1/10.pdf. Acesso em: 13 ago. 2020.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís S. Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de letras, 2010 [2004]. 2.ed.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. E atual. - São Paulo: Cortês, 2007.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1998.
VALER, Salete; BROGNOLI, Ângela; LIMA, Laura. A pesquisa como princípio pedagógico na Educação Profissional Técnica de Nível Médio para a Constituição do ser social e profissional. Fórum linguístico, Florianópolis, v.14, n.4, p. 2785-2803, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/download/1984-8412.../35788. Acesso em: 10 ago. 2020.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008 [1978].
WHITE, Marlúcia Alves Secundo. A relação sujeito/língua em produções escritas de estudantes do PROEJA. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.17, n.1, p. 59-74, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/42117800/A_rela%C3%A7%C3%A3o_sujeito_l%C3%ADngua_em_produ%C3%A7%C3%B5es_escritas_de_estudantes_do_PROEJA. Acesso em: 30 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-09-19
Published 2020-09-24