Empirical research about the native language teaching-learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education

Authors

  • Raquel Darelli Michelon Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0003-0892-6863
  • Salete Valer Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1289

Keywords:

Portuguese Language, Professional Education, Teaching-Learning Process

Abstract

With the Federal Institutes expansion project since 2008, scientific productions about teaching and learning turned to professional education has increased. In this context, the object of this article is to identify recent empirical research about the native language teaching and learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education, with the intent to map the significant set publications in this area. The methodology is based on the mains research modality, content analysis, that is, by different keywords, searched, sources like CAPES, Google Academic and SciELO, between 2008 and 2018, scientific texts about the investigated subject. After the identification of the articles, the data described and then analyzed, correlating them with the theories of Professional Education and native language teaching and learning. The results suggest that the articles that were found by this research do not have as a focus the literacy in native language by means of discursive-textual genres like the pedagogic process main unity. It is inferred, thus, that the scientific production in this area is scarce and do not approach the theories that base the teaching and learning pedagogic in Professional Education. Finally, reinforcing, the relevance to produce specific studies in the language area with the intent to contribute to a better comprehension the native language teaching and learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education.

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Author Biographies

Raquel Darelli Michelon, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Faz mestrado em Educação Profissional e Tecnológica no IFSC-Florianópolis com ênfase no Ensino de Língua Portuguesa na Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Apresentou Trabalho de Conclusão de Curso em Semântica. Atualmente é professora de Língua Portuguesa e Literatura no Colégio Bom Jesus Coração de Jesus e no Colégio Osvaldo de Carvalho (Grupo SEB), escolas particulares de Florianópolis. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Teoria e análise Linguística; e na área de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura para Educação Básica de Nível Fundamental e Médio em diferentes modalidades. Além disso, atua como professora voluntária de Língua Portuguesa e Literatura no Instituto Pe. Vilson Groh.

Salete Valer, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Possui graduação em Letras Português e Literaturas Vernáculas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007), Bacharelado em Letras Habilitação Secretário Executivo pela Universidade de Caxias do Sul (1988), mestrado em Lingüística Teórica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e doutorado em Linguística (Psicolinguística Aplicada) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Atualmente, é professora titular do Instituto Federal de Santa Catarina, atuando como docente em cursos de Formação Inicial e Continuada; Cursos Técnicos, Ensino Médio, Cursos de Tecnologia e no Mestrado em Educação Profissional em Rede Federal (ProfEPT). Atua como Editora-Gerente da Revista EJAemDebate (IFSC); Coordena o grupo de Pesquisa Lingua(gem) e Comunicação IFSC. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Psicolingüística aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino e aprendizagem de língua materna, Letramento materno; Ensino e aprendizagem na EPT; Bases conceituais EPT como foco na politecnia.

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Published

2020-09-24

How to Cite

RAQUEL DARELLI MICHELON; VALER, S. Empirical research about the native language teaching-learning process in the Subsequent Professional Technical Secondary Education. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e128920, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.1289. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1289. Acesso em: 10 may. 2024.
Received 2020-05-15
Accepted 2020-09-19
Published 2020-09-24