Action research and game design

a methodological proposal for the development of educational products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1806

Keywords:

Teaching-Learning Techniques, Research Techniques, Action research, Educational Games

Abstract

This article aims to outline a methodological proposal for the development of educational products based on the interconnections existing between the action research method and game design, with consideration of methodologies already existing in the literature on the project and development of those products. As result, this paper presents a basic script which can be applied by researchers that seeks to make educational products in a shared way with the research subject’s involved, according to the typical guidelines of an action research. This script was made from the observations and theoretical contribution of the work carried out by the Silva (2020) in your master's research. Thereby, are expected to provoke debates that continuously improve methodologies for the elaboration of educational products.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fábio Francisco de Almeida Castilho, Instituto Federal de Alagoas

Professor de História do Instituto Federal de Alagoas, Campus Marechal Deodoro. Possui graduação em História pela Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ), mestrado em História pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e Pós-doutorado em História pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (FEA/USP). Professor e pesquisador do Mestrado Profissional em Educação Profissional (PROFEPT), Edital n. 02/2017, Rede Nacional, Polo Maceió. Membro dos grupos de pesquisa GEPEPT e GENTELLI. Coordenador do projeto Perspectivas do Ensino Integrado e a elaboração de Produtos Educacionais para a Educação Profissional e Tecnológica. Tem experiência na área de História e Educação Profissional, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino e elaboração de Produtos Educacionais para a Educação Profissional e Tecnológica; Transição da mão de obra, Elites Políticas, Republicanismo.

References

AUSUBEL, David Paul. Educacional Psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

BARATO, Jarbas Novelino. Conhecimento, trabalho e obra: uma proposta metodológica para a Educação Profissional. B. Téc. Senac: a R. Educ. Prof, v. 34, n. 3, p. 4–15, 2008. Disponível em: http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/262. Acesso em: 10 fev. 2022.

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Trad. Lucie Didio. Brasília: Liber Livro, 2002.

BEZERRA, Ada Augusta Celestino; TANAJURA, Laudelino Luiz Castro. Pesquisa-ação sob a ótica de René Barbier e Michel Thiollent: aproximações e especificidades metodológicas. Rev. Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 07, n. 13, p.10-23, jan.-jun. 2015. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/408/pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.

CRAWFORD, Chris. The Art of Computer Game Design: Reflections of a Master Game Designer. Osborne/McGraw Hill, 1984.

GATTI, Bernardete Angelina. Grupo Focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro Editora, 2012.

GRAESSER, A. et al. Deep Learning and Emotion in Serious Games. In: RITTERFELD, U.; CODY, M.; VORDERER, P. (Ed.). Serious games: Mechanisms and effects. Nova Iorque: Routledge, 2009. p. 83-97.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Editora da Universidade de São Paulo, Editora Perspectiva, 1971.

INSTITUTO FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Regulamento Geral do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional. Vitória, 2018. 11p. Disponível em: https://profept.ifes.edu.br/regulamentoprofept/regu. Acesso em: 01 fev. 2022.

KAPP, Karl M. The Gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer. Hoboken, NJ. 2012. DOI: https://doi.org/10.1145/2207270.2211316

PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. (2018). Considerações do planejamento da gamificação de uma disciplina no curso de Pedagogia. In: FOFONCA, E.; BRITO, G. S.; ESTEVAM, M.; CAMAS, N. P. V. Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior. 1ed. Curitiba: Editora IFPR, 2018, v. 1, p. 77-87. Disponível em: https://reitoria.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2018/08/E-book-MetodologiasPedag%C3%B3gicas-Inovadoras-V.1_Editora-IFPR-2018.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2012.

MICHAEL, David; CHEN, Sande. Serious games: Games that educate, train, and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade, 2005.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. 2ª ed. ampl. [reimpr.]. São Paulo: E.P.U., 2017.

MURCIA, Juan Antonio Moreno. Aprendizagem através do jogo. Porto Alegre: Artmed, 2005. 173p.

SCHELL, Jesse. The Art of Game Design: A Book of Lenses. Florida: Crc Press, 2008. 520 p. DOI: https://doi.org/10.1201/9780080919171

SILVA, Carlos Faria da. Construção de um serious game para abordagem de noções de direito do trabalho no contexto da educação profissional tecnológica 2020. 229 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Alagoas, Maceió, 2020. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/profept/dissertacoes/arquivos-das-dissertacoes-profept/VersoDefintiva_comFichaCatalogrfica.pdf. Acesso: 10 fev. 2022.

SILVA, C. F.; CASTILHO, F. F. A.. Tripalium: noções de direito do trabalho para a Educação Profissional e Tecnológica. 2020. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional - Jogo Educacional (Serious Game). Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/570107. Acesso em: 10 fev. 2022.

SILVA, Keila Crystyna Brito e; SOUZA; Ana Cláudia Ribeiro de. MEPE: metodologia para elaboração de produto educacional, 2018. Disponível em: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/355. Acesso em: 10 fev. 2022.

SUSI, Tarja; JOHANNESSON, Mikael; BACKLUND Per. Serious Games – an overview. Technical Report HS-IKI-TR-07-001.School of Humanities and Informatics, University of Sk ?ovde: Sk ?ovde, 2007. Disponível em: http://www.divaportal.org/smash/get/diva2:2416/FULLTEXT01.pdf. Acesso em: 08 fev. 2022.

THIOLLENT, Michel. Os desafios da pesquisa-ação em educação. 2020. (2:10:48). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=b6DgMWy9mX4. Acesso em: 10 fev. 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

TRIPP, David. Pesquisa ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3. São Paulo, set./dez. 2005, p. 443-466. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

ZIMMERMAN, Eric; SALEN, Katie. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos. São Paulo: Blucher, 2012. v. 1.

Published

2022-03-11

How to Cite

SILVA, C. F. da; CASTILHO, F. F. de A. Action research and game design: a methodological proposal for the development of educational products. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e180622, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1806. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1806. Acesso em: 21 may. 2024.