Bloom's Taxonomy as Tool of Teaching and Learning on Higher Formation in Distance Modality
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.182Keywords:
Method of teaching, Distance learning., Higher education, Learning strategies, Instructional objectAbstract
This article aims to carry out an analysis about the obtaining of teaching and learning in distance higher education using the Bloom Taxonomy. Was held a systematic bibliography research considering the contributions of authors to emphasize the importance of Bloom Taxonomy as tool focused in the learning process. According to the scientific literature, this method of teaching is of extreme value to professionals involved in every stage of development, execution and evaluation, helping in clarification of planning teaching, in the generation of instructional material of structured way, standardized and integrated, defining learning strategy for distance education
Downloads
Metrics
References
ADAMS, N. E. Bloom’s Taxonomy of Cognitive Learning Objectives. Journal of the Medical Library Association, v. 103. n. 3, p.152–153, 2015. DOI: 10.3163/1536-5050.103.3.010.
ALIAS, S. N.; IBRAHIM, F. The Use of Bloom’s Taxonomy to Inform Students’ Cognitive Levels. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, v. 3, n. 3, p. 1-5, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v3i3.48.
AMORIM, M. F. A importância do ensino à distância na educação profissional. Revista Aprendizagem em EAD, v. 1, n.1, p.1-15, 2012.
ANDERSON, L. W. Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in educational evaluation, v. 31, n. 2, p. 102-113, 2005.
ANDERSON, L. W. et al. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. Londres: Person, 2013.
COSTA, R. D. et al. Classificação cognitiva das atividades avaliativas utilizadas nos ambientes virtuais de aprendizagem com base na taxonomia de Bloom. Revista de Informática Aplicada, v. 10, n. 1, p. 21-28, 2014.
FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão e Produção, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
FERREIRA, G. R.; LEÃO, A. M. C. EAD - Educação a Distância e o processo de ensino-aprendizagem. Revista de Educação, Gestão e Sociedade, v. 13, n. 13, p. 1-11, 2014.
GARCIA, R. P. M. Avaliação da aprendizagem na educação à distância na perspectiva comunicacional. Cruz das Almas-BA: UFRB, 2013.
KRATHWOHL, David R. A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, v. 41, n. 4, p. 212-218, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
LIMA-FILHO, R. N.; JESUS, D. A. N. Nível de aprendizagem do estudante de contabilidade Um modelo de diagnóstico a partir da Taxonomia Revisada de Bloom. Revista de Contabilidade da UFBA, v. 7, n. 3, p. 38-58, 2014.
LINO, S. S.; BUENO, C. C. Concepções histórico-pedagógicas sobre educação a distância (EAD) no Brasil: a EAD é uma solução ou problema? Revista Terceiro Incluído, v. 5, n. 2, p. 169-190, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/teri.v5i2.38745
MARCHETI, A. P. C.; BELHOT, R. V.; SENO, W. P. Educação a Distância: diretrizes e contribuições para a implantação dessa modalidade em instituições educacionais. Colabor@-A Revista Digital da CVA-RICESU, v. 3, n. 9, p. 33-40, 2005.
NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador - BA: EDUFBA, 2009.
PINTO, R. A. Métodos de Ensino e Aprendizagem sob a Perspectiva da Taxonomia de Bloom. Revista Contexto & Educação, v. 30, n. 96, p. 126-155, 2015.
SCORSOLINI-COMIN, F. Avaliação dos Processos de Ensino-Aprendizagem em Ações Educacionais Ofertadas a Distância. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 335-346, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-03
VEERAVAGU, J. et al. Using Bloom's Taxonomy to Gauge Students' Reading Comprehension Performance. Canadian Social Science, v. 6, n. 3, p. 205-212, 2010.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-08-23
Published 2017-12-31