The teaching of Inclusive Architecture in the context of Vocational and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1829

Keywords:

Inclusive Architecture, Universal Design, NBR 9050:20, Vocational and Technological Education

Abstract

This paper is the result of research presented to Post-graduation Program (ProfEPT) in Vocational and Technological Education entitled “Inclusive Architecture Teaching: a didactic experience of social inclusion”. The analysis of the implementation of a distance-delivered extension project on the teaching of Inclusive Architecture was the purpose of this investigation. The extension course was aimed at students from the Technical course in Building Integrated to High School Curriculum and the undergraduate course in Architecture and Urbanism from the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes). The extension course was executed, which enabled the analysis of the design-based pedagogical activities developed by the students as well as the collaborative learning by the use of the educational tools of Moodle platform. The course has a qualitative scope and its methodological approach is based on Didactic Engineering using the observations from the Virtual Learning Environment (VLE) and the application of an online reaction questionnaire as tools for data production. During the investigation process, we discussed with Cohen, Duarte, Dorneles, Clementino and Artigue and, as a result, data was produced which subsidize the conclusions concerning the contributions of the didactic phenomenon in the construction of integrative, inclusive and emancipatory pedagogical practices aimed at training professionals committed with inclusion by means of self-recognition and understanding of human specificities.

Crossmark

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Pereira Fraga, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Larissa Pereira Fraga concluiu a graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Espírito Santo em 2013 e a formação técnica em Edificações pelo Instituto Federal do Espírito Santo em 2008. Atualmente cursa Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica - ProfETP. Carreira desenvolvida ao longo de 10 anos na área da construção civil, realizou diversos estágios nos mais renomados escritórios da Grande Vitória durante sua formação acadêmica e hoje atua em seu escritório. Possui amplo conhecimento em gestão de projetos de arquitetura, consultoria e acompanhamento de obras e em softwares de arquitetura e modelagem 3D.

Rony Cláudio de Oliveira Freitas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Rony Freitas concluiu doutorado em Educação em 2010 e mestrado em Informática em 2004, ambos pela Universidade Federal do Espírito Santo e com pesquisas no campo da Educação Matemática. Compôs a equipe responsável pela estruturação do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, ofertado em Rede Nacional por 40 Instituições Federais presentes em todos os Estados da Federação e Distrito Federal, do qual foi coordenador no período de 2016 a 2019. Foi diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática regional Espírito Santo - SBEM/ES no período de 2012 a 2018. Atualmente é Professor Titular no Instituto Federal do Espírito Santo, atuando como docente no Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências e Matemática e na Licenciatura em Matemática. É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática do Espírito Santo - GEPEM-ES e tem focado suas pesquisas e trabalhos atuais na confluência da Educação Matemática com tecnologias digitais, principalmente dispositivos móveis.

Poliana Daré Zampirolli Pires , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Engenheira Agrônoma pela Universidade Federal do Espírito Santo, Mestrado e Doutorado em Produção Vegetal pela Universidade Estadual do Norte Fluminense e Licenciada em Matemática pela Universidade Metropolitana de Santos. Atualmente é professora do Instituto Federal do Espírito Santo, Ifes. Tem experiência na área de Ciências Agrárias com ênfase em Estatística e também na área de Educação Profissional e Tecnológica. Atua nos seguintes cursos do Instituto Federal do espírito Santo - Ifes: Engenharias, Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e no Mestrado em Tecnologias Sustentáveis (PPGTECS).

References

ALTOÉ, R. O. Formulação de problemas do campo conceitual multiplicativo no ensino fundamental: uma prática inserida na metodologia de resolução de problemas. Dissertação (Mestrado em Educação, Ciências e Matemática) IFES – ES, Vitória, 2017. 227f.

ANDRADE, Josefa Aparecida Pereira de; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins; GONÇALVES, Tatiane Alves Pereira. Educação Profissional e Tecnológica: Representação social de alunos do Instituto Federal de Rondônia. Revista Educação e Tecnologia, Paraná, n.17, p. 1-10, 2017.

ARAÚJO, Maria de Azevedo Ruiz de Carvalho. Arquitetura Inclusiva. Contributos para o desenho de espaços públicos. 2017. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e com Especialização em Interiores e Reabilitação do Edificado) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017.

ARQUITETURA INCLUSIVA. In: Enciclopédia da Conscienciologia. Paraná. Disponível em: http://www.projetarium.com/enciclopedia/ARQUITETURA_INCLUSIVA.full.html. Acesso em: 13 Jul. 2021.

ARTIGUE, M. Engenharia Didática. In: BRUN, J. Didática das Matemáticas. Tradução de: Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. Cap. 4. p. 193- 217.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR 9050: Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro, 2020.

BACKER, Paul de. Gestão ambiental: A administração verde. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1995.BENIGNO, V., e TRENTIN, G. The evaluation of online courses. Journal of Computer Assisted Learning, v. 16, p. 259–270, 2000. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2729.2000.00137.x

BRASIL. Governo do Estado de São Paulo. Desenho Universal. Habitação de Interesse Social. São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/Cartilhas/manual-desenhouniversal.pdf. Acesso em: 04 Jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer técnico nº 948/2019/DF. Distrito Federal: Ministério da Educação, 9 Out. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2019/128041-pces948-19/file.pdf. Acesso em: 11 Dez. 2021.

BIANCARDINE, Juliana Motta. À margem da arquitetura: feminismo e subversão de projeto. Revista Cadernos de Pesquisa da Escola da Cidade, São Paulo, n.8, p.89-102, out.2019. CARLETTO, Ana Claudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho Universal. Um conceito para todos. Disponível em: https://www.maragabrilli.com.br/wp-content/uploads/2016/01/universal_web-1.pdf. Acesso em: 14 jul. 2021.

CLEMENTINO, Adriana. Planejamento pedagógico para cursos EAD. In: KENSKY, Vani Moreira. Design instrucional para cursos on-line. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2015. p.151-190.

COHEN, Regina; DUARTE, Cristiane Rose de Siqueira. O Ensino da Arquitetura Inclusiva como Ferramenta para Melhoria da Qualidade de Vida para Todos. In: PROJETAR 2003. (Org.). Projetar: Desafios e Conquistas da Pesquisa e do Ensino de Projeto. Rio de Janeiro: Virtual Científica, 2003, p. 159-173.

DORNELES, Vanessa Goulart. Estratégias de ensino de Desenho Universal para cursos de graduação em Arquitetura e Urbanismo. 2014. Dissertação (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

DORNELES, V. G.; AFONSO, S.; BINS ELY, V. H. M. O desenho universal em espaços abertos: uma reflexão sobre o processo de projeto. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 55-67, jan.-jun. 2013. http://dx.doi. org/10.4237/gtp.v8i1.251. DOI: https://doi.org/10.4237/gtp.v1i8.251

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

MOURA, Dante Henrique. A relação entre a Educação Profissional e a Educação Básica na CONAE 2010: possibilidades e limites para a construção do novo Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 875- 894, jul.-set. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300012

OLIVEIRA, L. H.. Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Likert. Notas de Aula. Metodologia Científica e Técnicas de Pesquisa em Administração. Mestrado em Adm. e Desenvolvimento Organizacional. PPGA CNEC/FACECA: Varginha, 2005.

Published

2022-01-07

How to Cite

FRAGA, L. P.; FREITAS, R. C. de O. .; PIRES , P. D. Z. The teaching of Inclusive Architecture in the context of Vocational and Technological Education. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, vol. 8, no. :, p. e182922, 2022. Available at: https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1829. Accessed at: 8 Oct. 2025.

Issue

Section

Teaching and Professional Education Dossier