Reflections on the paradigm shift in technological teaching

Authors

  • Erlande D Ávila D Ávila Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre - IFAC
  • Ana Claúdia Ribeiro de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM
  • Silmar Antonio Buchner de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.183

Keywords:

Education., Technology, Paradigms, Scientific revolutions, Technological education.

Abstract

This article discusses the relationship between paradigm shifts in technological teaching. We present the bibliographical research, with a brief review and analysis of the work of Thomas Khun ‘The structure of scientific revolutions’in the light of ideas such as: revolutions as changes of world conception, bringing an important debate about scientific practice. We discuss Technology in education: Are changes necessary? and Technological Teaching, a possible scientific revolution? The discussionpoints to an understanding that changing paradigms in education leads us to see the world differently, and as we understand what we see and do, we may say that after a scientific revolution we will react differently about perception of the world and the concept of technological teaching. The discussion is wide-ranging and necessary to be debated, given the lack and insufficiency of innovative actions that increase the debate about paradigm shifts in education and the consequences for technological teaching. 

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Author Biographies

Erlande D Ávila D Ávila Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre - IFAC

Erlande D avila do Nascimento Mestrando em Ensino Tecnológico pelo Instituto Federal do Amazonas - IFAM, concluiu especialização em Planejamento e Gestão Escolar na Educação Básica em 2009. Licenciado em Ciências 1° grau e Habilitação em Física em licenciatura plena pela Universidade Federal do Acre. Atualmente é Professor do Ensino Básico Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Acre - IFAC, campus Rio Branco. Desde 2002 é professor de Física, onde atua na área de Energia, Meio ambiente e Educação. Ministra disciplinas como: Física I,II e III, Física Aplicada, Eletricidade Básica

Ana Claúdia Ribeiro de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Ana Claúdia Ribeiro de Souza é Doutora em História pela PUC-SP e docente do IFAM Campus Manaus Centro

Silmar Antonio Buchner de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

Mestrando no Curso Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico. Possui graduação em Sistemas de Informação - Faculdades Associadas de Ariquemes (2004), Pós graduação latu-sensu em Desenvolvimento para Web(2005). Atualmente é Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO, foi Técnico Administrativo em Educação TAE - Sistemas de Informação do IFAC - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Acre - IFAC. Foi professor universitário - Uninorte/AC, onde lecionou por 04 anos. Atuou como Professor Pesquisador Conteudista do Ambiente Virtual de Aprendizado AVAIFAC. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Redes de Computadores e Sistemas de Informação. Possui conhecimento em Linux, Windows, Redes, Infraestrutura, Gestão da Informação, Processos aquisitivos de TI. Foi diretor de tecnologia da informação e comunicação, da Secretaria de Planejamento do Governo do Estado do Acre, onde atuou por um ano e meio.  

References

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Published

2018-06-01

How to Cite

NASCIMENTO, E. D. Ávila D. Ávila; SOUZA, A. C. R. de; DE OLIVEIRA, S. A. B. Reflections on the paradigm shift in technological teaching. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.183. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/183. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2017-01-15
Accepted 2018-01-29
Published 2018-06-01