A survey of technical and technological products developed in postgraduate
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1967Keywords:
Masters Degrees, Masters Programs, Production TechniquesAbstract
The elaboration of an educational product inherent to the dissertation is a requirement of the Professional Master's, allowing for each research to be developed as a resource to be used by the community. The objective of the survey carried out in this work was to verify if the educational product that was developed has diversified in accordance with the categories proposed by CAPES or if they fit into the same category. Thus, a survey was carried out of the products presented in three postgraduate programs in Teaching, located in the South of Brazil: Postgraduate Program in Science and Technology Teaching - Federal University Technology of Paraná - Ponta Grossa; Postgraduate Program in Science, Mathematics and Technology Teaching, at the State University of Santa Catarina in Joinville; Postgraduate Program in Science and Technology in Education, at the Federal Institute of Pelotas-Visconde da Graça Rio Grande do Sul. Data were collected on the website of the above mentioned graduate programs. The results show that these developed products fit into few of the categories suggested by CAPES, such as sequences and didactic guides and pedagogical notebooks. It is necessary to bring to the debate a proposal to encourage diversification in the way these products are presented, with the objective of expanding the reach of teaching resources developed in professional master's degrees, aiming at improving the quality of education.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Ficha de avaliação: programas acadêmicos e profissionais - Área de Ensino. Avaliação quadrienal 2017/2020. Brasília: MEC; CAPES, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/FICHA_ENSINO.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Produção técnica: grupo de trabalho. Brasília: MEC; CAPES, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-producao-tecnica-pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.
CASTRO, B. L.; OLIVEIRA, P. C.; TINTI, D. S. Análise de produtos educacionais elaborados no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas da UFSCAR e no Mestrado Profissional em Educação Matemática da UFOP. Revista Ciências Humanas, v. 12, n 2, p. 234-243, maio/ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2019.v12.n2.a584. Acesso em: 12 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2019.v12.n2.a584
LEITE, P. S. C. Produtos educacionais em mestrados profissionais na área de ensino: uma proposta de avaliação coletiva de materiais educativos. In: INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA EM EDUCAÇÃO, 1., 2018. Atas..., 2018. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1656/1609. Acesso em: 12 fev. 2022.
MALINOSKI, A. A.; MIQUELIN, A. F. Discussões acerca do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências: levantamento de produtos educacionais relacionados à temática energia. Revista Insigne Scientia, v. 3, n. 1, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i1.11063. Acesso em: 12 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i1.11063
MOREIRA, M. A. O (mestrado) profissional em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação (RBPG), v. 1, n. 1, p. 131-142, jul. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2004.v1.26. Acesso em: 12 fev. 2022.
MOREIRA, M. A. NARDI, R. O mestrado profissional na área de Ensino de Ciências e Matemática: alguns esclarecimentos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (RBECT), v.2, n.3, 2008. Disponível em: https://doi.org/ 10.3895/S1982-873X2009000300001. Acesso em 10 jan.2022. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2009000300001
NIEZER, T. M.; et al. Caracterização dos produtos desenvolvidos por um programa de mestrado profissional na área de ensino de ciência e tecnologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 3, maio/ago. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v8n3.2084. Acesso em: 12 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v8n3.2084
PILATTI, L. A.; et al. Mestrado Profissional em Ensino de Matemática: identificação de seus produtos educacionais. Revista Brasileira de Pós-Graduação (RBPG), v. 12, n. 28, 22 set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2015.v12.656. Acesso em: 12 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2015.v12.656
SILVA, P. L. N.; BIANCHINI, Z. M.; DIAS, A. J. R. Amostragem: teoria e prática usando R. Rio de Janeiro: [s.n.], 2021. Disponível em: https://amostragemcomr.github.io/livro. Acesso em: 12 fev. 2022.
VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2022-07-11
Published 2022-07-14