Consciousconsumption of electric energy: a reflexive action with students of the public school of Alta Floresta-MT and Sorriso-MT
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.197Keywords:
Energy matrix, Energy resources, Conscious consumptionAbstract
The government's concern with its energy matrix is clear when we compare the national energy matrix with the world. Numerous actions have been taken in recent years to expand the production of renewable energies. Brazil stands out in the wide use of electric energy from hydroelectric plants, but the country's energy demand has increased in the last years, and it is necessary to make the population aware of the rational use of available resources. This work aimed to sensitize the community about the conscious use of energy resources, through workshops with students from the public school of the municipalities of Alta Floresta -MT and Sorriso -MT. Providing, the ability to identify energy expenditures and rethink their consumption. The workshops were accompanied by questionnaires to verify previous knowledge about the subject addressed. Subsequently, the participants of the activities answered another questionnaire in order to verify what was learned and practiced.Downloads
Metrics
References
ALVAREZ, A. L. M. Uso Racional e Eficiente de Energia Elétrica: Metodologia Para a Determinação dos Potenciais de Conservação dos Usos Finais em Instalações de Ensino Similares. 1998. 183 f. Dissertação (Mestrado em engenharia) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes, 1982.
BRASIL. Empresa de Pesquisa Energética, nota técnica DEA 16/11, Projeção da demanda de energia elétrica para os próximos 10 anos (2012 – 2021), Rio de Janeiro, 2011.
FALAVIGNA, D. L. M.; GUILHERME, A. L. F.; ARAÚJO, S. M. D.; PUPULIM, A. R. T.; DIAS, M. L. G. G.; MARCONDES, N. R. Formação de agentes multiplicadores em doenças parasitárias. Revista Brasileira Analise Clínica, Rio de Janeiro, v. 1, n. 32, p. 53-55, 2000.
LUNKES, M. J. Estudo da reconstrução do conhecimento dos alunos por meio de investigação: o consumo de energia elétrica nos aparelhos residenciais. 2010. 89 f. Dissertação (Mestrado em educação em ciências e matemática) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: <http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3380/1/424034.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2017.
MAGNANI, J. G. C. O velho e bom caderno de campo. Revista Sexta Feira, São Paulo, v. 1, p. 8-12, 1997. Disponível em: <http://nau.fflch.usp.br/sites/nau.fflch.usp.br/files/upload/paginas/o%20velho%20e%20bom%20caderno_de_campo.pdf>. Acesso em: 30 dez. 2016.
MENEZES, C. M. V. M. C. Educação Ambiental: a criança como um agente multiplicador, 2012, 46 f. Monografia (MBA em Gestão Ambiental e práticas de sustentabilidade) – Escola de Engenharia de Mauá do Centro Universitário do Instituto Mauá de Tecnologia, São Caetano do Sul, 2012. Disponível em: <http://maua.br/files/monografias/completo-educacao-ambiental-crianca-como-agente-multiplicador-280830.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.
PRIEDOLS, E.; PRIEDOLS, H. H.; MESQUITA, M. V. Universidade sustentável: proposta para (trans)formação de agentes multiplicadores em educação ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande do Sul, v. 23, out. 2013. Disponível em: <https://www.seer.furg.br/remea/article/view/3968/2365>. Acesso em: 06 jan. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-09-19
Published 2017-12-31