The pedagogy of projects and the integral human formation

case study in the city of Coari/AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.2015

Keywords:

Pedagogy of projects. Integral human formation.

Abstract

This article discusses the relationship between Project Pedagogy and Integral Human Formation, seeking, in a systematic and critical way, to overcome the teaching-learning vision detached from a critical, inventive formation, and committed to social transformation. Therefore, it was proposed to analyze the use of Project Pedagogy as a teaching methodology aiming at an integral human formation of the students, perceiving them as active subjects of their learning process. During the research, the main characteristics of the Pedagogy of Projects and its contributions to the integral human formation are highlighted. To this finality, a case study of a class of the Technical Course in Administration in the Integrated Form of the IFAM campus Coari was developed, in order to point out the discoveries made and the results achieved after the reflection and analysis of the process. Data collection was carried out through the application of semi-structured interviews and participant's remote observation. The results had their data tabulated and submitted to the treatment of the Discursive Textual Analysis methodology, for analysis of the obtained results.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Moyses Hassan da Silva Sobrinho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Especialista em Gestão e Organização da Escola pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR, Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2006) e Bacharel em Ciência Politica pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA (2006). Atualmente é Técnico em assuntos educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.

José Pinheiro de Queiroz Neto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

O Prof. DSc. José Pinheiro de Queiroz Neto é formado em Engenharia Elétrica e com Especialização em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas, desenvolveu os cursos de Mestrado e Doutorado em Ciência da Computação na Universidade Federal de Minas Gerais e Pós-doutorado em Educação Profissional na Tampere University of Applied Science (TAMK) / Finlândia

References

AMARAL, A.L. et.al. Um olhar sobre os projetos de trabalho. Salto para o Futuro: Um olhar sobre a escola. Brasília: MEC/Seed, 2000.

ANPED. Nota de Repúdio às Novas Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Profissional e Tecnológica (DCNEPT - Resolução CNE/CP n0 01-2021), 2021. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/manifesto_ do_gt09_contra_dcnept_jan _2021_fev.2021.docx:. Acesso em: 10 jul. 2021.

ANTUNES, Celso. Novas maneiras de ensinar, novas formas de aprender. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Metodologia de projetos: aprender e ensinar para a produção do conhecimento numa visão complexa. Coleção Agrinho (s/d), 2015.

ARAUJO, R. M. de L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, 52(38), 61-80, maio/ago. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956. Acesso em: 23 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v52n38ID7956

BRASIL. Resolução CNE/CEB 6/2012. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília-DF, 21 set. 2012.

FÓRUM ECONÔMICO MUNDIAL. Future of jobs survey. Disponível em https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020. Acesso em jun/2021.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed.-São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, Nadia Gaio Fatto. Fundamentos Históricos e Filosóficos da Educação Brasileira. Curitiba: IBPEX, 2005.

MORAES, Roque e GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru). 2006, v.12, n.1 DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

MOREIRA, C. O. Entre o indivíduo e a sociedade: um estudo da filosofia da educação de John Dewey. Bragança Paulista: Edusf, 2002.

RAMOS, M. Trabalho e Educação no Brasil: um estudo a partir da formação de trabalhadores técnicos da Saúde. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ e EPSJV/Fiocruz, 2010.

RAMOS, M. "Metodologias ativas": entre movimentos, possibilidades e propostas. In: Rosa Maria Pinheiro Souza; Patrícia Pol Costa. (Org.). Redescola e a nova formação em saúde pública. Rio de Janeiro: ENSP/REDESCOLA, 2017.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1985.

SILVA, Guilherme Alves da. A formação humana integral e o ensino médio (integrado) no contexto das reformas educacionais (2016-2017): uma parada do velho novo? 2017. 102 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

WEFFORT, Helena Freire; ANDRADE, Julia Pinheiro; COSTA, Natacha Gonçalves. Currículo e educação integral na prática: uma referência para estados e municípios. 2019 – 1. Ed. – São Paulo: Associação Cidade Escola Aprendiz, 2019.

Published

2022-10-17

How to Cite

SILVA SOBRINHO, M. H. da; QUEIROZ NETO, J. P. de. The pedagogy of projects and the integral human formation: case study in the city of Coari/AM. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e201522, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.2015. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2015. Acesso em: 21 may. 2024.