What does and what is contained in an Educational Process/Product?

Reflections on a set of actions demanded in Postgraduate Programs in the Teaching area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.2114

Keywords:

Educational Product, Postgraduate Stricto Sensu, Science Education

Abstract

The Educational Process/Product is a recurring theme in the discussions around the Graduate Programs of the Professional modality in the Science Education field, given the need to deepen the understanding of the topic, better guide the training of graduate students and meet the quality criteria from CAPES. In this article, we aim to present a conceptual discussion about the educational product, highlighting two fundamental aspects: i) in which context the educational product is contained; and ii) what the product contains considering the foundations of its design. This discussion is based on the production of the Educational Process/Products and Professional Doctorate Working Group formed during the 2019 CAPES Mid-Term Seminar, the 2019 Science Education Area document, the 2019 CAPES Technological Production Report, and as in other references that make significant contributions to the theme. It also considers the experience gained from the first qualification and thesis defense committees of professional doctorates. As a direct result of this work, we hope to improve the process of designing educational products in the context of professional programs in the Science Education Area.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Andréa Pereira Mendonça, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Possui graduação em Tecnologia em Processamento de Dados pelo Instituto de Tecnologia da Amazônia (1997), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Pernambuco (2003) e doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Campina Grande (2010). É professora do Instituto Federal de Educação Tecnológica do Amazonas (IFAM) desde 1998. Na graduação, é professora do Curso de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas (TADS). Na Pós-Graduação, é professora e coordenadora do Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET). É líder do grupo de pesquisa Investigação sobre Recursos e Práticas de Ensino. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software. Realiza pesquisas com foco em Educação em Engenharia de Software, Aprendizagem de Programação, Metodologias e Ferramentas para resolução de problemas e desenvolvimento do Pensamento Computacional.

References

AZEVEDO, J. D. P. et al. Design instrucional 4.0. Saraiva Educação SA, 2019.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso Editora, 2014.

BESSEMER, S. P; TREFFINGER, D. J. Analysis of creative products: review and synthesis. The Journal of Creative Behavior, v. 15, n. 3, p. 158-178. 1981. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1981.tb00287.x

BRASIL, CAPES. Documento de Área – Ensino. Brasília, 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.

BRASIL, CAPES. Grupo de trabalho Produção Técnica. Brasília, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-producao-tecnica-pdf. Acesso em: 22 out. 2022.

CASCAIS, M. D. G. A.; TERÁN, A. F. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela, v7, n2, pp. 1-10, 2014. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.

COLOMBO, I. M.; COMITRE, F. Pesquisa translacional e a pedagogia freireana. Revista Iluminart, n. 17, 2019. Disponível em: http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/view/379. Acesso em: 15 set. 2022.

FARIAS, M. S. F. de. Design Thinking na elaboração de um produto educacional: roteiro de aprendizagem – estruturação e orientações. Manaus, 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino Tecnológico). Coordenadoria de Pós-Graduação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM).

FILATRO, A.; CAIRO, S. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

FREITAS, R. Produtos educacionais na área de ensino da capes: o que há além da forma?. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, 5(2), 5-20, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36524/profept.v5i2.1229 Acesso em: 15 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v5i2.1229

GRANT, W. UX design: guia definitivo com as melhores práticas de UX. Novatec Editora, 2019.

KAPLÚN, G. Material educativo: a experiência de aprendizado. Comunicação & Educação, n. 27, p. 46-60, 2003. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i27p46-60

LIMA, J. L. S.; ANDRÉ, A.; SANTOS, A. C. (2015). Reprodução e estudo de artefatos no ultrassom. Revista Brasileira De Física Médica, 7(3), 205–208. Disponível em: https://doi.org/10.29384/rbfm.2013.v7.n3.p205-208 . Acesso em: 09 set. 2022.

LUPTON, E. (Org.). Intuição, ação, criação – Graphic Design Thinking. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.

MILLER, D. Artefacts and the meaning of things. In: Companion encyclopedia of anthropology. Routledge, 2002. p. 430-453.

MOREIRA, M. A.; STUDART, N.; VIANNA, D. M. O mestrado nacional profissional em ensino de física (MNPEF): uma experiência em larga escala no Brasil. Latin-American Journal of Physics Education, v. 10, n. 4, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6014060. Acesso em: 04 out. 2022.

MOREIRA, M. A. Los medios de enseñanza: conceptualización y tipología. Web de Tecnología Educativa. Universidad La Laguna, 2010. Disponível em: https://ced.enallt.unam.mx/blogs/socio-pragmatica/files/2013/06/Manuel-Moreira1.pdf. Acesso em: 22 out. 2022.

NORMAN, D. A. O design do dia a dia. Editora Rocco, 2018.

OLIVEIRA, S. A. B. de; MENDONÇA, A. P. Programação para administração de redes de computadores: guia didático para professores. 2018. Produto educacional (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2018a. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3501

OLIVEIRA, S. A. B. de; MENDONÇA, A. P.; Sala de Aula Invertida - Uma Experiência no Ensino-Aprendizagem de Programação para Administração de Redes de Computadores. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, V. 16, Nº 1, 2018b. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86020 . Acesso em: 10 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.86020

OLIVEIRA, S. A. B. de. Programação para administração de redes de computadores: uma proposta de ensino-aprendizagem baseada no modelo de Sala de Aula Invertida. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2018.

PEREIRA, R. User Experience Design: Como criar produtos digitais com foco nas pessoas. Editora Casa do Código, 2018.

POLYA, G. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. 2ª. reimpr. – Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

RIZZATTI, I. M. et al. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 05 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v5n2.12657

RÔÇAS, G. et al.; “Ensaio sobre a cegueira”: Reflexões acerca de processos formativos na área de ensino e o lugar da escola. 1ª ed. Porto Alegre: Editora Fi, 279 p., 2020. Disponível em https://www.editorafi.org/002ensaio. Acesso em: 15 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.22350/9786559170029

RUBIN, K. S. Scrum Essencial: Um guia prático para o mais popular processo ágil. Alta Books Editora, 2017.

VIANNA, M. et al. Design Thinking: Inovação em negócios. Rio de Janeiro, MJV Press, 2012. E-book. Disponível em: https://www.livrodesignthinking.com.br/. Acesso em: 22 out. 2022.

Published

2022-11-28

How to Cite

MENDONÇA, A. P.; RIZZATTI , I. M.; RÔÇAS , G.; FARIAS , M. S. F. de. What does and what is contained in an Educational Process/Product? : Reflections on a set of actions demanded in Postgraduate Programs in the Teaching area. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e211422, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.2114. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2114. Acesso em: 15 may. 2024.
Received 2022-10-31
Accepted 2022-11-21
Published 2022-11-28