A problem-solving experience using the Photomath application in a collaborative way

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v9.2130

Keywords:

Problems, Collaborative Learning, Digital Technologies

Abstract

A study was carried out on the insertion of the Photomath application, in a collaborative scheme among students, in solving problems for the learning of polynomial functions of the 2nd degree. With this methodological proposal, it was sought to enable more effective learning, generating a better appropriation of the contents by the students. The problems addressed are presented in a contextualized and interdisciplinary way, to motivate students. The approach adopted is empirical-analytical, following a research modality with theoretical studies on the aforementioned topic. Measurement instruments were used in the present proposal, presenting qualitative and quantitative data. In this sense, this experience involved two classes in the third grade of high school in a public school, in one of which the conventional way of teaching was maintained and in the other, a contemporary approach was chosen with the use of technological resources and with the division class in small groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Mario dos Santos Trindade, Instituto de Educação Sarah Kubitschek

Possui Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (ProfMat) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Graduado em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2012), Bacharel em Sistema de Informação pela Faculdade de Informática Lemos de Castro (FILC - 2012). Especialização em Novas Tecnologias para o Ensino da Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2016). 

Augusto Cesar de Castro Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui doutorado em Física pela Universidade Federal Fluminense (1997). Professor Titular do Departamento de Matemática Aplicada do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 

Cláudia Ferreira Reis Concordido, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). Professora Associada do Departamento de Análise Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R. et al. (org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.

ARAUJO SOBRINHO, E. M.; RIVERA, J. A. A utilização das TICs de forma criativa e inovadora no contexto da Educação Profissional e Tecnológica. EDUCITEC, Manaus, IFAM, v. 7, e110321, 2021. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1103. Acesso em: 22 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1103

AVIZ, W. M. de A.; VASCONCELOS, A. E. R.; LOZADA, C. de O. O uso dos aplicativos Photomath e Toon Math no Ensino de Matemática. BOCEHM, Fortaleza, v. 8, n. 23, p. 721-737, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5142. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.5142

BARBOSA, A. C. C.; CONCORDIDO, C. F. R. Ensino Colaborativo em Ciências Exatas. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 2, n. 3, p. 60-86, dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21052. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2009.v2i3.a21052

BENTO, M. C. M., CAVALCANTE, R. S. Tecnologias Móveis em Educação: o uso do celular na sala de aula. ECCOM, Lorena, v.4, n.7, p.113-120, 2013. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/569. Acesso em: 21 dez. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Brasil no PISA 2018, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 22 dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23. dez. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.

DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.

DEL RIO, V. L. C; BARBOSA, A. C. C.; COSTA, M. V. T. Uma experiência com um esquema colaborativo no ensino de funções no PEJA. E-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 16, p. 105-124, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/32359. Acesso em: 22 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2018.32359

DIAS, A. L. B.; COELHO, J. C. B. G.; MYNATT, G. E. “Professora, a gente pode usar o Photomath?” O Lugar dos Aplicativos nas Aulas de Matemática. Pesquisas e Práticas Educativas, Ilha Solteira, v. 1, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://epf.unesp.br/pepe/index.php/pepe/article/view/34. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202022

ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. (org.). A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998. p.13-42.

FURLANETTO, V.; DULLIUS, M. M.; ALTHAUS, N. Estratégias de resolução de problemas para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem de matemática. In: ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...], Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2551/275. Acesso em: 04 set. 2021.

GOUVÊA, A. E. S.; PEREIRA, E. de M. O uso de tecnologia móvel: celular como apoio pedagógico na escola. In: COLÓQUIO DE LETRAS DA FALE/CUMB, 2., 2015, Breves-PA. Anais [...], v. 4, n. 5, Breves: UFPA, 2015. p.41-55.

MAINARDES, J.; CARVALHO, I. C. M. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em Educação. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Ética e Pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. p. 130-133. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_-_isbn_final.pdf. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2022-63213

MUSSATO, S. et al. O Saeb e suas contribuições quanto à Proficiência em Matemática: um panorama dos anos finais do ensino fundamental na rede pública estadual de Roraima. REAMEC, Cuiabá, v. 10, n.1, e22016, jan./abr., 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12991. Acesso em: 23 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12991

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: 23 dez. 2022.

PEREIRA, A. C. C.; FERNANDES, M. C. Prática de Ensino em Matemática I. Fortaleza: UECE, 2015.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

ROMANATTO, M. C. Resolução de problemas nas aulas de Matemática. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 6, n. 1, p. 299-311, mai. 2012. DOI: https://doi.org/10.14244/19827199413

Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/413. Acesso em: 22 dez. 2022.

SACCOL, A.; SCHLEMMER, E.; BARBOSA, J. M-learning e u-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson, 2011.

SCHOENFELD, A. H. Mathematical Problem Solving. New York: Academic Press, 1985.

Published

2023-03-03

How to Cite

TRINDADE, J. M. dos S.; BARBOSA, A. C. de C.; CONCORDIDO, C. F. R.; COSTA, M. V. T. A problem-solving experience using the Photomath application in a collaborative way. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 9, n. jan./dez., p. e213023, 2023. DOI: 10.31417/educitec.v9.2130. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2130. Acesso em: 26 sep. 2024.

Issue

Section

Science and Basic Education Teaching Dossier