A problem-solving experience using the Photomath application in a collaborative way
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v9.2130Keywords:
Problems, Collaborative Learning, Digital TechnologiesAbstract
A study was carried out on the insertion of the Photomath application, in a collaborative scheme among students, in solving problems for the learning of polynomial functions of the 2nd degree. With this methodological proposal, it was sought to enable more effective learning, generating a better appropriation of the contents by the students. The problems addressed are presented in a contextualized and interdisciplinary way, to motivate students. The approach adopted is empirical-analytical, following a research modality with theoretical studies on the aforementioned topic. Measurement instruments were used in the present proposal, presenting qualitative and quantitative data. In this sense, this experience involved two classes in the third grade of high school in a public school, in one of which the conventional way of teaching was maintained and in the other, a contemporary approach was chosen with the use of technological resources and with the division class in small groups.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R. et al. (org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.
ARAUJO SOBRINHO, E. M.; RIVERA, J. A. A utilização das TICs de forma criativa e inovadora no contexto da Educação Profissional e Tecnológica. EDUCITEC, Manaus, IFAM, v. 7, e110321, 2021. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1103. Acesso em: 22 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1103
AVIZ, W. M. de A.; VASCONCELOS, A. E. R.; LOZADA, C. de O. O uso dos aplicativos Photomath e Toon Math no Ensino de Matemática. BOCEHM, Fortaleza, v. 8, n. 23, p. 721-737, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5142. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.5142
BARBOSA, A. C. C.; CONCORDIDO, C. F. R. Ensino Colaborativo em Ciências Exatas. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, v. 2, n. 3, p. 60-86, dez. 2009. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21052. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2009.v2i3.a21052
BENTO, M. C. M., CAVALCANTE, R. S. Tecnologias Móveis em Educação: o uso do celular na sala de aula. ECCOM, Lorena, v.4, n.7, p.113-120, 2013. Disponível em: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/ECCOM/article/view/569. Acesso em: 21 dez. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Brasil no PISA 2018, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 22 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23. dez. 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Matemática. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 23 dez. 2022.
DANTE, L. R. Didática da resolução de problemas de matemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1991.
DEL RIO, V. L. C; BARBOSA, A. C. C.; COSTA, M. V. T. Uma experiência com um esquema colaborativo no ensino de funções no PEJA. E-Mosaicos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 16, p. 105-124, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/e-mosaicos/article/view/32359. Acesso em: 22 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2018.32359
DIAS, A. L. B.; COELHO, J. C. B. G.; MYNATT, G. E. “Professora, a gente pode usar o Photomath?” O Lugar dos Aplicativos nas Aulas de Matemática. Pesquisas e Práticas Educativas, Ilha Solteira, v. 1, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://epf.unesp.br/pepe/index.php/pepe/article/view/34. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202022
ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. (org.). A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998. p.13-42.
FURLANETTO, V.; DULLIUS, M. M.; ALTHAUS, N. Estratégias de resolução de problemas para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem de matemática. In: ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...], Caxias do Sul: UCS, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2551/275. Acesso em: 04 set. 2021.
GOUVÊA, A. E. S.; PEREIRA, E. de M. O uso de tecnologia móvel: celular como apoio pedagógico na escola. In: COLÓQUIO DE LETRAS DA FALE/CUMB, 2., 2015, Breves-PA. Anais [...], v. 4, n. 5, Breves: UFPA, 2015. p.41-55.
MAINARDES, J.; CARVALHO, I. C. M. Autodeclaração de princípios e de procedimentos éticos na pesquisa em Educação. In: ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Ética e Pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019. p. 130-133. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_-_isbn_final.pdf. Acesso em: 21 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2022-63213
MUSSATO, S. et al. O Saeb e suas contribuições quanto à Proficiência em Matemática: um panorama dos anos finais do ensino fundamental na rede pública estadual de Roraima. REAMEC, Cuiabá, v. 10, n.1, e22016, jan./abr., 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12991. Acesso em: 23 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12991
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: 23 dez. 2022.
PEREIRA, A. C. C.; FERNANDES, M. C. Prática de Ensino em Matemática I. Fortaleza: UECE, 2015.
POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
ROMANATTO, M. C. Resolução de problemas nas aulas de Matemática. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 6, n. 1, p. 299-311, mai. 2012. DOI: https://doi.org/10.14244/19827199413
Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/413. Acesso em: 22 dez. 2022.
SACCOL, A.; SCHLEMMER, E.; BARBOSA, J. M-learning e u-learning: novas perspectivas da aprendizagem móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson, 2011.
SCHOENFELD, A. H. Mathematical Problem Solving. New York: Academic Press, 1985.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.