Technological resources use in Telecenters and thetraining practices construction

Authors

  • Ieda Lucia Santana Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Iandra Maria Weirich da Silva Coelho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.225

Keywords:

Telecenter., Technological resources, Training practices

Abstract

This article is a partial result from a survey that is being developed in the Professional Masters in Technological Teaching, at Education, Science and Technology Federal Institute in Amazon. In this proposal, we present an exploratory research that aims to identify the technological resources use in Manaus Telecenters and the difficulties found, aiming to contribute with the training practices mediationfor the responsible servers in coordinate these spaces. In a methodological perspective, the procedures include documental analysis and a questionnaire, with 69 coordinators participation. The results identify among the most used resources, the Movie Maker software, Internet searches and BrOffice tools, to carry out projects workshops and socio-educational activities. Among the difficulties announced, we can mention infrastructure problems and teachers resistance related to the technological tools use for information access and complementary knowledge to school activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Oficina Telecentros Comunitários: uma nova utopia de escola. Casa Brasil, 2010. Disponível em: <http://www.cbpf.br/~eduhq/html/publicacoes/manuais/OficinaTelecentrosComunitarios_ManualParticipante.pdf>. Acesso em: 05 out. 2016.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Gerência de Tecnologia Educacional: Relatório Anual 2014. Manaus, 2014.

______. Gerência de Tecnologia Educacional: Relatório Anual 2015. Manaus, 2015.

______. Gerência de Tecnologia Educacional: Relatório Anual 2016. Manaus, 2016.

DEMO, P. Formação permanente e tecnologias educacionais. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FERRARI, A. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Disponível em:<http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2016.

GHEDIN, E. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 4., 2009, Londrina. Anais... Londrina, EDUEL, 2009, p. 1 – 28.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MANAUS. Portaria no 0894/2014-SEMED. Delimita atribuições e estabelece critérios e procedimentos na implantação dos Telecentros no âmbito das Escolas Municipais. Disponível em: <http://www.jusbrasil.com.br/diarios/84880774/dom-manaus-caderno1-12-12-2014-pg-8/pdfView. Acesso em: 15 dez. 2016.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista educacional, 2009. Disponível em: <http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf>. Acesso em: 07 set. 2016.

PROENZA, F. J.; BASTIDAS-BUCH, R.; MONTERO, G. Telecentros para el desarrollo socioeconómico y rural en América Latina y el Caribe. Oportunidades de inversión y recomendaciones de diseño con especial referencia a CentroAmérica. Washington, D.C., 2001. Disponível em: <http://www.itu.int/ITU-D/ict/mexico04/doc/doc/10_Telecenters_s.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2017.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2006.

Published

2018-06-01

How to Cite

SANTANA, I. L.; WEIRICH DA SILVA COELHO, I. M. Technological resources use in Telecenters and thetraining practices construction. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.225. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/225. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-02-15
Accepted 2018-01-29
Published 2018-06-01