The Knowledge for Teachers Professional Education teacher training and technology
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v1i01.23Keywords:
teachers knowledge, professional and technological education, teacher training.Abstract
This study aims to discuss that knowledge have been identified as necessary to teacher training for teaching under the Vocational and Technological Education (VTE). For discussions were the main references of the investigations Mancebo (2011), Moura (2008), Manfredi (2002) and Machado(2002), which show that the VTEdeals with specific knowledge that must be addressed in teacher training, in view of the specific characteristics of modality. The study was divided into two sections: the first deals with the national panorama of teacher education for Professional Education and Technology; the second addresses the knowledgefor teaching this education. The study results point allowed some knowledge as necessary for VTE; and consider that it is not possible to list such knowledge as if they were tight, but presenting it as a possibility for reflection and study to deepen
Downloads
Metrics
References
BARATO, J. N. Escritos sobre tecnologia educacional e educação profissional. São Paulo: SENAC, 2002.
BAPTAGLIN, L. A. A educação profissional e tecnológica e a aprendizagem da docência: o que está sendo pesquisado nas produções acadêmico-científicas. In:Congresso de Nacional de Educação, 11. Anais... EDUCERE. Curitiba, 2013. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/7518_4366.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2014.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm>. Acesso em: 10 out. 2014.
MACHADO, L. R. S. O desafio da formação dos professores para a EPT e PROEJA. Revista Educação Social, Campinas, v. 32, n. 116, p. 689-704, jul.-set. 2011.
MANCEBO, D. Tecnologia na Educação: uma questão de transformação ou de formação. Campinas, SP: Alínea, 2009.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MEC. Ministério da Educação. Linha do Tempo da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/linha.pdf>. Acesso em: 24 out.2014.
MOURA, D. H. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília/MEC/SETEC, v. 1, n. 1, jun. 2008.
PENA, G. A. C. Formação docente e aprendizagem da docência: um olhar sobre a educação profissional. Revista Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 2, n. 1, p. 98-118, jan./jun. 2011.
SILVA, V. R.; MOURÃO, A R B . A Educação Profissional nas Reformas Francisco Campos e Gustavo Capanema. In: MOURÃO, A R B. et al. (Org.). A Educação Profissional na Região Norte: reflexões e críticas. Manaus: EDUA, 2013. p. 15-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.