The methodology Learning Investigating (A / I) as applicabilityof project pedagogy in initial teacher training

Authors

  • Luciani Andrade de Andrade Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
  • Amarildo Menezes Gonzaga Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.248

Keywords:

Pedagogy of projects, Learnig investiganting, nitial traing of teachers

Abstract

This work presents contributions on the application of pedagogy of projects in initial traning of teachers the use of Learning Investigation method, wich has as its technical support the working in projects that is improved by experiences in classroom, inthis case, focused on initial trainig of teachers. For such a proposl, we performed a brief chronological review on the working by projects since its firt using trials, as well as its various denominations over the time. We brought the relations between working by projects and interdisciplinary, once it rises in a natural manner guven the investigative characteristics, from the type og methodology, also presenting examples of trainig of teachers whom fomented by pedagogy of projects, abd last, we conclude demonstraing how The Learnig Investigating may be used as a form of application of pedagogy of projects on formation of initial teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARAÚJO, U. F. Temas Transversais, Pedagogia de Projetos e Mudanças na Educação. São Pulo: Editora Summus, 2014.

BARREIRO, C. B. Questionamento sistemático: alicerce na reconstrução dos conhecimentos. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EdiPuCRS, 2004.

BAZZO, W. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: e o contexto da educação tecnológica. 5. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2015.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em Projetos: Educação diferenciada para o século XXI. Penso: 2014.

BOUTINET, Jean-Pierre. Antropologia do Projeto. Tradução de Patrícia Chitonni Ramos. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

CASTRO, Wanessa de. A pedagogia de projetos como estratégia para a formação de professores para uso da informática na educação. 2008. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2008.

CLELAND, D. I; IRELAND, L. R. Gerência de Projetos. Rio de Janeiro: Reichmann & Affonso, 2002.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

FAZENDA, I. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 13. ed. Campinas: Papirus, 1994.

FAZENDA, I. A aquisição de uma formação interdisciplinar de professores. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 11-20.

FERREIRA, M. Inclusão digital de professores da Secretaria de Educação do Distrito Federal: um estudo sobre a formação docente. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Distrito Federal, 2009.

GALIAZZI, M. C. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de ciências. Ijuí: Unijuí, 2003.

GESSINGER, R. M. Teoria e fundamentação teórica na pesquisa em sala de aula. In: MORAES, R.; LIMA, V. Pesquisa em sala de aula: tendências para educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EdiPuCRS, 2004.

GONZAGA, A. M. A formação do professor pesquisador a partir da pedagogia de projetos: uma integração possível. Revista Olhar do Professor, Ponta Grossa, v. 9, p. 47-62, 2006.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na Educação: os projetos de trabalho. Tradução Jussara e Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Tradução de Jussara e Haubert Rodrigues. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

IMBERNÓN, F. Formação docente profissional: formar para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LENOIR. Y. Didática e Interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 45-76.

MANFREDO, E. C. G. Metodologia de projetos e formação de professores: uma experiência significativa na prática de ensino de ciências naturais. Experiências em Ensino de Ciências, Belém, v. 1, n. 3, p. 45-57, 2006.

MIRANDA, M. G. O professor pesquisador e sua pretensão de resolver a relação entre a teoria e a prática na formação de professore. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 12. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 129-143.

MORAES, R. Produção em sala de aula com pesquisa superando limites e construindo possibilidades. In: MORAES, R.; e LIMA, V. Pesquisa em sala de aula: tendências para educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EdiPuCRS, 2004.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C.; RAMOS, M. G. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, R.; LIMA, V. (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: EdiPuCRS, 2004.

OLIVEIRA, E. S.; GONZAGA, A. M. Pedagogia de Projetos: uma alternativa didática ao Ensino de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, 2011. Anais...Campinas, ENPEC, 2011.

PIMENTA, S. G. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Nuances, São Paulo, vol. 3, p. 5-14, 1997.

ROJO, M. R. Hacia uma didáctica crítica. Madrid: La Muralla, 1997.

SANTOS, G. L. et al. A pedagogia de projetos como estratégia de inclusão digital de professores. Educação e Cidadania. v. 11, n. 11, p. 31-54, 2009.

SEVERINO. A. J. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, I. (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 31-44.

THIESEN. J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, v. 13, n. 39, set./dez. 2008.

Published

2017-12-31

How to Cite

DE ANDRADE, L. A.; GONZAGA, A. M. The methodology Learning Investigating (A / I) as applicabilityof project pedagogy in initial teacher training. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.248. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/248. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2017-05-08
Accepted 2017-09-11
Published 2017-12-31