Didactic Experiences and Teaching Knowledge for Inclusion of ICTs in School Education

Authors

  • Raquel Gomes de Oliveira Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-Unesp

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.254

Keywords:

Teaching andtechnology, Teacher education, Mathematics

Abstract

Including Information and Communication Technologies (ICTs) in school education has motivated questions such as: what’s the teacher knowledge needed to use ICTs in didactic-pedagogical processes? How are these knowledge formed? Thus, we present in this text possible answers to these questions, considering the results of didactic experiences, with learning objects (LOs) in regular Mathematics classes. Future teachers of Mathematics carried out the didactic experiences with students of Basic Education. Results and analysis lead to the answer that the teacher knowledge needed to use ICTs in school education is based on their knowledge about the mathematical content to be taught and the quality of teacher participation in the process of mediation between the use of OAs and Student learning, since this participation provided by the LOs constituted a formative context to the future teachers of Mathematics as to the teachers' knowledge for the use of ICTs in school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Raquel Gomes de Oliveira, Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-Unesp

Licenciada em Matemática pela FCT-Unesp, Mestrado em Educação Matemática pela Faculdade de Educação da UNICAMP e Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Durante 16 anos foi professora de Matemática na Educação Básica e atualmente é professora responsável pelas disciplinas Didática e Estágio Curricular Supervisionado do Curso de Licenciatura em Matemática da FCT-Unesp.

 

References

AUDINO, D. F; NASCIMENTO, R. F. Objetos de aprendizagem- diálogos entre conceitos e uma nova proposição aplicada à educação. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p. 128 – 148, 2010.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. Ministério da Educação. Banco Internacional de Objetos Educacionais (BIOE). 2008. Disponível em: <http://objetoseducacionais2.mec.gov.br/>. Acesso em: 10 ago. 2014.

CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática, 3a ed. Lisboa: Gradiva. 2000.

COLÔMBIA. Ministerio da Educación Nacional. Colombia Aprende - La Red del Conocimiento. 2004. Disponível em: <http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/w3-channel.html>. Acesso em: 12 ago. 2014.

DIRENE A. I. et al. Objetos de Aprendizagem Generalizáveis para o Currículo de Matemática do Ensino Médio. In: WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA. SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 15., 2009, Bento Gonçalves. Anais eletrônicos... Bento Gonçalves, WIE, 2009. Disponível em: <http://www.br-ie.org/index.php/anaiswie>. Acesso em: 13 maio 2014.

DONOHOO, J. A Review of the Literature Examining the Barriers to Technology Integration. 2004. Disponível em: <http://www.gecdsb.on.ca>. Acesso em: 15 maio 2014.

FABRI, L. et al. Repositório institucional de objetos de aprendizagem utilizando DSpace. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 23., 2012, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, UFRJ, 2012. Disponível em: <http://www.br-ie.org/index.php/anaissbie>. Acesso em: 13 Mai. 2014.

HAMMOND, M; REYNOLDS, L; INGRAM, J. How and Why do Student Teacher Use ICT? Journal of Computer Assisted Learning. v. 27, n. 3, p. 191-203, 2011.

International Society for Technology in Education. 2009. Disponível em: <http://www.iste.org/>. Acesso em: 13 jun. 2014

KARSENTI, T; VILLENEUVE, S.; RABY, C. O Uso Pedagógico das Tecnologias da Informação e da Comunicação na Formação dos Futuros Docentes no Quebec. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104. Especial, p. 865-889, 2008.

KENSKI, V. Tecnologias também servem para fazer educação. Educação e Tecnologias O Novo Ritmo da Informação. Campinas: Papirus, p.43–62, 2007.

LEITE, M.; CASTRO FILHO, J. Aprendizagem de conceitos matemáticos e interação entre pares durante o uso de um objeto de aprendizagem. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 12, 2006, Campo Grande, Anais... Campo Grande, 2006.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2010.

LUCKESI, C. C. Subsídios para a organização do trabalho docente. Série Ideias, n. 11. São Paulo: FDE, p. 88-103, 1991.

LUDOTECA DO INSTITUTO DE FÍSICA DA USP. O Problema dos coelhos – Leonardo de Pisa. Disponível em <http://www.ludoteca.if.usp.br/ripe/index.php>. Acesso em: 15 mar. 2014.

MACEDO, L. et al. Análise do Uso de um Objeto de Aprendizagem Digital no Ensino de Álgebra – versão final. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 19., 2008, Fortaleza. Anais eletrônicos... Fortaleza, UFC, 2008. Disponível em: <http://www.br-ie.org/index.php/anaissbie>. Acesso em: 12 jun. 2014.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. (Org.). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MORAES, M.C. Informática Educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, n. 1, p. 31 – 35, 1997

NASCIMENTO, A. C. A. Objetos de Aprendizagem: a distância entre a promessa e a realidade. In: Prata, C. L.; NASCIMENTO, A. C. A. (Orgs.). Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED, p.135 – 145, 2007.

OLIVEIRA, R. G. Área de Figuras Geométricas em Malha Pontilhada. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=30282>. Acesso em: 10 jul. 2014.

OLIVEIRA, R. G. Integração de tecnologias de informação e comunicação (TICs) em educação a partir do estágio curricular supervisionado de futuros professores de matemática. Areté, Manaus, v. 8, n. 5, p. 55-71, 2012.

OLIVEIRA, R. G. et. al. Construção e Compreensão de Saberes com Experiências Didáticas com Objetos de Aprendizagem desde a Formação Inicial de Professores de Matemática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 3., 2014. Dourados, Anais eletrônicos... Dourados, UFRGS, 2014. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/3091/2599>. Acesso em: 13 set. 2016.

PELGRUM. W. J. Obstacles to the Integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computer & Education, v. 37, p. 163 – 178, 2001.

PONTE, J. et al. A relação professor – aluno na realização de investigações matemáticas. Lisboa: Projecto MPT e APM, 1999.

PONTE, J. Investigação sobre Investigações Matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, p. 93 – 169, 2003.

PRATA, C. L.; NASCIMENTO, A. C. A. Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED, 2007.

QUIROS, J; CAVIERES, A. Inserción de TIC em La Formación Docente: Barreras e Oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación, n. 58/4. Disponível em: <http://www.rieoei.org/deloslectores/4557Silva.pdf>. Acesso em: 12 ago. 2014.

SHULMAN, L. Those who understand. Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, n. 2, v. 15, p. 4-14, 1986.

TAROUCO, L. M. R. et al. Reusabilidade de objetos educacionais. 2008. Disponível em: <http://www.cinted.ufrgs.br/renote/fev2003/artigos/marie_reusabilidade.pdf>. Acesso em: 08 ago. 2013.

VALE. I. Padrões em contextos figurativos: um caminho para a generalização em matemática. REVEMAT, Santa Catarina, v. 08, n. 2, p. 64-81, 2013.

VALENTE, J. A. Informática na educação no Brasil: Análise e contextualização histórica. In: VALENTE, J. A. (Org.). O Computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, p. 1-4, 1999.

VALENTE, J.A. A espiral da aprendizagem e as tecnologias da informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. (Org.). A Tecnologia no Ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, p. 15-37, 2002.

YUSUF, M.; BALOGUN, M. Student-Teachers’ Competence and Attitude Towards Information and Communication Technology: A Case study in a Nigerian University. Contemporary Educational Technology, v. 2, n.1, p. 18 – 36, 2011.

Published

2017-06-30

How to Cite

GOMES DE OLIVEIRA, R. Didactic Experiences and Teaching Knowledge for Inclusion of ICTs in School Education. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i05.254. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/254. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-06-20
Accepted 2017-06-22
Published 2017-06-30