Animation as educational resource in chemistry education: empowering future teachers

Authors

  • Auxiliadora Cristina Correa Barata Lopes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM
  • Edson Valente Chaves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.256

Keywords:

Animation, Teaching, Chemistry., Technology

Abstract

This work is a cut from the dissertation "The use of computational animations in initial teacher training: an alternative to improve chemistry teaching". The objective of this Experience Report is to present the training of chemistry graduates, who participate in the Uirapuru Project, by the Institutional Program of the Initiation to Teaching Grant, within the scope of the Federal Institute of Education of Amazonas, in the construction of animations in Power Point software. During the workshop, licensees manipulated softwaretools, built laboratory glasswareand performed effects by building animations aimed at teaching chemistry. It was verified that 100% of the graduates believe that the animations created can be used as a resource for teaching chemistry and inferred that they would use this resource in their classes. It is concluded that the development of animations contributes positively to the teacher training of those who construct / use the resource and collaborates in the construction of chemical concepts by the students, generating significant learning.

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Author Biographies

Auxiliadora Cristina Correa Barata Lopes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Mestre em Ensino Tecnológico pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Especialista em Metodologia do Ensino de Biologia e Química pelo Centro Universitário Internacional UNINTER, Graduada em Química Licenciatura pela Universidade Estadual do Maranhão e Graduada do Curso de Tecnologia em Alimentos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão. E investiga sobre metodologias e recursos tecnológicos para o ensino da química.

Edson Valente Chaves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Possui graduação em Química pela Universidade Federal do Amazonas (1995), mestrado em Química pela Universidade Federal do Amazonas (2001) e doutorado em Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas (2008). Atualmente é professor titular do INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAZONAS, atua nos cursos de Graduação de Licenciatura em Química, Tecnologia de Alimentos e Tecnologia de Processos Químicos e de Pós Graduação no Mestrado Profissional de Ensino Tecnológico. 

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Published

2018-06-01

How to Cite

LOPES, A. C. C. B.; CHAVES, E. V. Animation as educational resource in chemistry education: empowering future teachers. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.256. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/256. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2017-06-28
Accepted 2018-03-08
Published 2018-06-01