The researches about the curriculum in the PPGE of UFSC: theoretical-methodological approaches and demands

Authors

  • Andressa Graziele Brandt PROFESSORA DA ÁREA DE PEDAGOGIA DO INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE- IFC DOUTORANDA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC
  • Luciana Gelsleuchter Lohn Professora do IFC – Campus Camboriú

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.286

Keywords:

Curriculum, State of knowledge, Teacher training

Abstract

The present text aims to present a cut of a state-of-the-knowledge research, which analyzes and compares the master's and doctoral research, specifically the research carried out in the field of curriculum, in the Education and Training of Educators line of the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Catarina.We opted for the mixed, quantitative and qualitative approach of the data, through the bibliographical and documentary research to proceed to the mapping of theses and dissertation, adopting the methodology called content analysis and political philosophical categories of curriculum and curriculum guidelines for teacher training. The academic production surveyed, at the doctoral level, included the initial year of academic production, the time cut from 2002 to 2016, and at the master's level, the time cut from 1988 to 2016. Of the studies surveyed, that the studies on the field of the curriculum in the Education and Training of Educators line had a prominence mainly from 2013 and focus their study focus on curriculum policies, since of the eight selected dissertations, three highlight the theme of Integral Education, a for the integrated curriculum, three for curriculum policies and guidelines for teacher education, and one on curricular policy in Basic Education.

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Author Biographies

Andressa Graziele Brandt, PROFESSORA DA ÁREA DE PEDAGOGIA DO INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE- IFC DOUTORANDA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC

Doutoranda em Educação - PPGE- UFSC, linha de pesquisa: ensino e formação de educadores. Possui MESTRADO pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE - UFSC, linha de pesquisa: ensino e formação de educadores. Possui graduação em PEDAGOGIA - habilitação em Orientação Educacional e Supervisão Escolar, pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ /RS (2007) e graduação em ADMINISTRAÇÃO - Comércio Internacional Fundação Educacional Machado de Assis - Faculdades Integradas- FIMA/RS (2007). Pós-Graduação em PSICOPEDAGOGIA /FURB/ SC ( 2010). Atualmente é Pedagoga - Supervisora Educacional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC). Professora da área de Pedagogia do IFC - Campus Camboriú. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Licenciatura em Pedagogia, formação de professores, educação especial, educação profissional e tecnológica, processo de ensino-aprendizagem, saberes da docência, projetos pedagógicos de curso, currículo, cultura indígena, conhecimento histórico e minorias, curso de licenciatura em Pedagogia, IFs 

Luciana Gelsleuchter Lohn, Professora do IFC – Campus Camboriú

Doutoranda dos Programa de Pós-Graduação de Educação Científica e Tecnológica - UFSC. Professora do IFC – Campus Camboriú

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Published

2018-06-01

How to Cite

BRANDT, A. G.; LOHN, L. G. The researches about the curriculum in the PPGE of UFSC: theoretical-methodological approaches and demands. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 07, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i07.286. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/286. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2017-12-05
Accepted 2018-04-06
Published 2018-06-01