The CEP-ETC’s path in offering and managing Professional Education in Ceilandia and for Ceilandia

Authors

  • Klever Corrente Silva Universidade de Brasília - UnB. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.
  • Anderson Gomes Peixoto Universidade de Brasília - UnB. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.457

Keywords:

Professional education, Public policiesin education, Federal District, History of the institution.

Abstract

Aiming to fulfill the need for constant learning in life and in the workplace, the FederalDistrict has Professional Education as one of its public policies. This review article’smain purpose is to describe the evolution of the management of professionaleducation policies in Ceilandia, an Administrative Region in the Federal District ofBrazil. It focuses specifically on the trajectory of the Professional EducationCenter and Technical Course of Ceilandia(CEP –ETC).The methodology which was applied toachieve the proposed objective was bibliographical and documental research aboutthe institution and the administrative region in focus. The existence of this article hassignificantly contributed to the construction of a reflective memorial of public policiesin professional education, that have been gaining momentum in the above mentionedregion, for this work has gathered theoretical and documental references concerningthe genesis and evolution of said policies, providing means for the comprehension andfurther development of the object in question

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Klever Corrente Silva, Universidade de Brasília - UnB. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação - modalidade profissional (Universidade de Brasília - UnB). Professor de Educação Básica (Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF).

Anderson Gomes Peixoto, Universidade de Brasília - UnB. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF.

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (Universidade de Brasília - UnB). Professor de Educação Básica (Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal - SEEDF).

References

ADMINISTRAÇÃO REGIONAL DE CEILÂNDIA. Conheça a Ceilândia. Disponível em: <http://www.ceilandia.df.gov.br/category/sobre-a-ra/conheca-a-ra/>. Acesso em: 10 jun. 2018.

ARAPIRACA, José Oliveira. A USAID e a Educação brasileira. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1982.

BITTAR, Marisa; BITTAR, Mariluce. História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum. Education (Print), v. 34, p. 157-168, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Geral. Serviço de Documentação. Acordos, contratos, convênios. Rio de Janeiro, 1967. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me000642.pdf>. Acesso em: 8 nov. 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 5 nov. 2017.

BRASIL. Decreto nº 7.589, de 26 de outubro de 2011. Institui a Rede e-Tec Brasil. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7589.htm>. Acesso em: 5 nov. 2017.

CEDF. Parecer nº 45/1985. CEDF, Brasília, 1985.

CEDF. Parecer nº 11/1986. CEDF, Brasília, 1986.

CEDF. Parecer nº 73/1988. CEDF, Brasília, 1988.

CEDF. Parecer nº 229/1991. CEDF, Brasília, 1991.

CEDF. Parecer nº 237/2009. CEDF, Brasília, 2009.

CEDF. Parecer nº 233/2012. CEDF, Brasília, 2012.

CEDF. Parecer nº 19/2016. CEDF, Brasília, 2016.

CEP CEILÂNDIA. Projeto Marinheiro Cidadão. Disponível em: <http://www.cepceilandia.df.gov.br/projetos/projeto-marinheiro-cidadao.html>. Acesso em: 13 jun. 2018.

DISTRITO FEDERAL. Ensino Médio: Reforma facilitará opções. Ministério da Educação e Cultura. Diário Oficial [do Distrito Federal], p.3. Brasília/ DF, 06 abr. 1971.

FREY, Klaus. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e políticas públicas, Rio de Janeiro, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), n. 21, jun 2000.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Memória Técnica do Plano Diretor Local de Ceilândia. 1997. Disponível em: <http://www.segeth.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2017/09/memoria_tecnica-4.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2018.

MINISTÉRIO DA DEFESA. Projeto Soldado Cidadão. Disponível em: <http://www.defesa.gov.br/index.php/programas-sociais/projeto-soldado-cidadao>. Acesso em: 13 jun. 2018.

PERONI, Vera Maria Vidal. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Pro-Posições [online]. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072012000200003>. 2012, v. 23, n. 2, pp.19-31.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: A Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005

SARAVIA, Enrique. Introdução à teoria da política pública. In: SARAVIA, Enrique e FERRAREZI, Elisabete (Org.). Coletânea Políticas Públicas. Brasília: ENAP, 2006.

Published

2018-11-14

How to Cite

SILVA, K. C.; PEIXOTO, A. G. The CEP-ETC’s path in offering and managing Professional Education in Ceilandia and for Ceilandia. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 4, n. 08, 2018. DOI: 10.31417/educitec.v4i08.457. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/457. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2018: Gestão e Práticas Educativas na Educação Profissional
Received 2018-08-21
Accepted 2018-11-14
Published 2018-11-14