Teaching Thermometry and Innovation Technologies: reality and possibilities of an educational practice using Arduino

Authors

  • Fábio Andrade de Moura Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Bragança http://orcid.org/0000-0002-9778-5590
  • Thiago José de Souza Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Bragança
  • Ana Clecia Capistrano de Maria Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Bragança
  • Sebastião Rodrigues Moura

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v5i10.459

Keywords:

Physics teaching, Educational technology, Motivation for learning

Abstract

In the present article, we strive to analyze the reality and the possibilities in teaching an experimental practice in thermometry using low-cost technological innovation, applied in two high school classes in public schools in the city of Bragança, Pará, Brazil. Supported by theorists in the field of physics teaching, official documents of education and the use of an Arduino as an innovative technological device, we seek elements to support the didactic proposal. To reach the focus of the research, we used the bases of the qualitative approach of the research, in which we seek to identify two dimensions, the reality and the possibilities, according to the dialectic of historical materialism, proposed by Cheptulin (2004). Data were collected from the application of a questionnaire containing open and closed questions to report students' experiences and conceptions. From the empirical material analyzed, we identified information about the reflection of the reality experienced by students in physics classes, as well as motivations for learning and perspectives for practice to be applied in a real context. The data have potential for reapplication of the proposal, association of theory with practice, thus affirming the use of technological resources as a tool to dynamize Physics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fábio Andrade de Moura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Bragança

Mestrando em Ensino de Física pela Universidade Federal do Pará - UFPA em parceria com a Sociedade Brasileira de Física - SBF. Possui Pós-Graduação Lato Sensu em METODOLOGIA DO ENSINO DE FÍSICA pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá - FIJ (2009) e graduação em LICENCIATURA PLENA EM FÍSICA pela Universidade Federal do Piauí (2008). Atualmente é Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA Campus Bragança. Já atuou nas IES: UFPI, UESPI, UEMA E IFMA. Professor da Educação Básica desde 2008 e Professor da Educação Superior desde 2009. Principais atuações na Educação Superior: Ex-Coordenador do Curso de Licenciatura em Física - IFPA Campus Bragança, Coordenador de vários projetos de Extensão e Pesquisa. Professor de disciplinas Física I, Física II, Física III, Estágio Supervisionado, Metodologia/Instrumentação para o Ensino de Física. Realiza pesquisas na área de Ensino de Física com ênfase nas metodologias de Aprendizagem Significativa e Ensino por Investigação.

Sebastião Rodrigues Moura

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - Campus Parauapebas

References

ANTUNES, C. Novas Maneiras de Ensinar, Novas Formas de Aprender. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BARROS, Daniela Melaré Vieira; BRIGHENTI, Maria José Lourenção. Tecnologia da Informação e Comunicação & Formação de professores: tecendo algumas redes de conexão. In: RIVERO, Cléia Maria L; GALLO, Sílvio. A formação de professores na sociedade do conhecimento. Bauru: Edusc, 2004

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Naturais, vol. 4, MEC, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Naturais, MEC, 1998.

CHEPTULIN, A. A Dialética Materialista: categorias e leis da dialética. São Paulo: Alfa-Ômega, 2004.

DELIZOICOV, Demétrio. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2003, p.243 (Docência Em Formação — Ensino Fundamental).

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 35(3), 20-29, 1995.

MCROBERTS, Michael. Arduino Básico. [tradução Rafael Zanolli]. – São Paulo: Novatec Editora, 2011. 22 - 24 p.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadoras com tecnologia e audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASSETO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógicas. Campinas, São Paulo: Papirus, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio. A pesquisa em Educação em Ciências e a Formação Permanente do Professor de Ciências. São Paulo: In: I Simpósio Latino Americano da IOSTE. p.01. 1999.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2006.

MOREIRA, Marcos Antônio. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. SÃO PAULO editora livraria da Física, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2000, p.19.

RAMOS, Luciana da Silva; ANTUNES, Fabiano; SILVA, Lenice Heloísa de Arruda. Concepções de professores de Ciências sobre o ensino de Ciências. Revista da SBEnBio, Número 03. Outubro de 2011.

SANCHO, J. M. Para uma Tecnologia Educacional. (Tradução Beatriz Afonso Neves). Porto Alegre, Artmed, 2006, p.40.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SILVA, F. C. Entre imigrantes e nativos digitais: usos e relações com o computador. 2010. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Humanidades e Direito da Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010.

Published

2019-03-01

How to Cite

MOURA, F. A. de; GOMES, T. J. de S.; MARIA, A. C. C. de; MOURA, S. R. Teaching Thermometry and Innovation Technologies: reality and possibilities of an educational practice using Arduino. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 5, n. 10, 2019. DOI: 10.31417/educitec.v5i10.459. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/459. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Ed. Especial 2018: Processos e Recursos para o Ensino em um Contexto Tecnológico
Received 2018-08-22
Accepted 2019-02-25
Published 2019-03-01