Mathematical modeling, differential and integral calculus and database: a study on Brazilian research
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v4i08.496Keywords:
Mathematical modeling, Differential and integral calculus, Database. MappingAbstract
This paperpresents a cut of investigationsthat to aims analyze asresearches that use mathematical modeling likesupportto the teaching of the Differential and Integral Calculus discipline are presented, and next to stock them in a database. As methodological, the procedures of Mapping in Educational Research wereused. The data were constituted from the selection of ten surveys published in two databases For the analysis, seven categories were established: a) context of the research; b) research question / objective; c) theoretical reference; d) methodology; e) main results; f) prospects for continuity; and g) contents of differential and integral calculus. After the mapping, the researches were available on the network, organized in a database created for this purpose. The study allowed us to identify the relevance of the use of methodological procedures as Mathematical Modeling in teaching and learning of the discipline of differential and integral calculus. It was verified that the use of this methodology allows the students to feel motivated in the learning process of this discipline, getting the interestby the study ofthe calculus.
Downloads
Metrics
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. O método nas Ciências Sociais. In: GEWANDSNAJDER, F. O método nas Ciências Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998. cap. 4. p. 145-152.
ARAÚJO, A. M. R. Modelagem Matemática nas aulas de cálculo: uma estratégia que pode contribuir com a aprendizagem dos alunos da engenharia. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Pará, Pará, 2008.
BARBA, C. H. Orientações básicas na elaboração do artigo científico. 2008. Disponívelem:http://www.unir.br/html/pesquisa/Pibic/Elaboracao%20de%20Artigo%20Cientifico2006.doc. Acesso em: 06/03/2018.
BASSANEZI, R. C. Ensino e aprendizagem com Modelagem Matemática. 3.ed. São Paulo; Contexto, 2010.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem Matemática & implicações no ensino aprendizagem de matemática. Blumenau: Editora FURB, 1999.
BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática & Implicações no Ensino e Aprendizagem de Matemática. 3. ed. Blumenau: Edifurb, 2007.
BLUM, W., NISS, M. Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects – state, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, Dordrecht, v. 22, n. 1, p. 37-68, 1991.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: fundamentos, métodos e técnicas. In: Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 2010.
BRITO, A. J.; CARDOSO, V. C. Uma abordagem histórico-pedagógica dos fundamentos do Cálculo Diferencial: reflexões metodológicas. Zetetiké, 1997.
CARGNIN, C. Ensino e Aprendizagem da Integral de Riemann de uma variável real: possibilidades de articulação da utilização de mapas conceituais com a Teoria de Registros de Representação Semiótica. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Maringá, Paraná, 2013.
FERRÃO, N.S. Mapas Conceituais digitais como elemento sinalizador da aprendizagem do Cálculo Diferencial e Integral. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013.
GOMES, E. Ensino e aprendizagem de cálculo na engenharia: um mapeamento das publicações nos COBENGEs. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS – GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 16, Canoas. Anais... Canoas: ULBRA, 2012.
GUEDIN, J. Cálculo diferencial e integral: o ensino como uma abordagem histórica e suas contextualizações. Monografia (Especialização em Educação Matemática). Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Criciúma, 2004.
JUNQUEIRA, S. M. S. Experiências de estudantes na construção do conhecimento de Derivada em aulas de Cálculo Diferencial e Integral I. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2014.
LEME, J.C.M. Aprendizagem da Derivada: Uma perspectiva de análise pelos fluxos de pensamento. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2016.
MADRUGA, Z. E. F; BIEMBENGUT, M. S. Modelagem & Aleg(o)rias: um enredo entre cultura e educação. Editora Appris. Curitiba-PR. 2016.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
MATEUS, P. Derivadas de funções reais de uma variável real e Integrais de Riemann: Construção e aprendizagem de conceitos mediados pro mídias e práticas usuais. Tese (Doutorado). Universidade de Anhanguera, São Paulo, 2014.
REZENDE, W.M. O ensino de Cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. In MACHADO, N.; CUNHA, M. (Org) Linguagem, Conhecimento, Ação – ensaios de epistemologia e didática. Escrituras, São Paulo, 2003.
ROCHA, M. D. Desenvolvendo atividades computacionais na disciplina Cálculo Diferencial e Integral I: Estudo de uma proposta de ensino pautada na articulação entre a visualização e a experimentação. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Ouro Preto, Minas Gerais, 2010.
SANTOS, M. B. S. Um olhar para o conceito de Limite: Constituição, Apresentação e Percepção de professores e alunos sobre o ensino e aprendizado. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013.
SANTOS, S. P.; MATOS, M. G.O. O ensino de Cálculo I no curso de Licenciatura em Matemática: obstáculos na aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos, v.3, n.3, p.458 - 473, Agosto – Dezembro, 2012.
SILVA, C. A. Introdução ao conceito da integral de funções polinomiais em um curso de engenharia de produção por meio de tarefas fundamentadas em princípios de Modelagem Matemática. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013.
VOGADO, G.E.R. O ensino e a aprendizagem das ideias preliminares envolvido no conceito de integral por meio da resolução de problemas. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2014.
WROBEL, Julia S. et. al. O mapa do ensino de Cálculo nos últimos 10 anos do COBENGE. In: Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 41., 2013. Anais... Gramado, Rio Grande do Sul. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2018-10-23
Published 2018-11-14