Training in research for vocational high school students: the articulation of various actors involved

Authors

  • Aline Batista de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul Fundação Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha
  • Tania Denise Miskini Salgado Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v5i10.617

Keywords:

Vocational education, Significant learning, Education through research

Abstract

The vocational school has played a key role in improving the relationship between knowledge and practice at work. The professionals trained by it must be adaptable and have the ability to solve problems, make decisions and work as a team. The “questioning” of the research contributes to form the student as a subject capable of building their own history, having an active participation as a builder of their knowledge, anchored in their previous ideas, providing a meaningful learning. The objective of this article is to present the results related to the investigation about the conceptions of Chemistry Technicians and Managers who work in the Research and Development area and of students of a Technical Chemistry course on research training. The methodology used was the survey research, through questionnaires with closed questions. The results showed that the ability to work in groups, proactivity, analysis and interpretation of data and problem solving, among others, are fundamental skills for the performance of the Chemical Technician in the Research and Development area, however they are often not found in newly trained professionals. Although the school provides the necessary training for this performance, it is not always effective in practice in a significant way to the point that the student makes the transfer of this learning to his professional performance. The engagement between school, company, student, teacher and society is fundamental for the success of this training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Batista de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul Fundação Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha

Aline Batista de Sousa é doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professora da Fundação Escola Técnica Liberato Salzano Vieira da Cunha.

Tania Denise Miskini Salgado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Doutora Tania Denise Miskini Salgado é professora do departamento de físico-química da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e orientadora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

AUSUBEL, D. P. et. al. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1978. 625 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Técnica de Nível Médio. Brasília, MEC/CNE/CEB, 2012. 562 p.

BRASIL. Lei Darcy Ribeiro, 1996. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 9. ed. Brasília: Edições Câmara, 2014. 45 p.

BRIDGSTOCK, M. et al. Science, technology and society: an introduction. Cambridge: Cambridge University, 1998. 276 p.

CATTANI, A. D.; HOLZMANN, L. Dicionário de trabalho e tecnologia. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2011. 484 p.

CONIF. CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Disponível em <http://portal.conif.org.br/br/>. Acessado em 22 de fevereiro de 2018.

COUTINHO, P.; MARTINS, J. V. B. A recente evolução das competências para inovar de uma empresa do setor petroquímico brasileiro: resultados positivos e limitações. Cadernos EBAPE.BR – Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro, edição especial, p. 1-24, 2005.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000. 216 p.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2015. 148 p.

FREIRE, Paulo; PASSETTI, Edson. Conversação libertária com Paulo Freire. São Paulo: Imaginário, 1998. 420 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000. 134 p.

FUNDAÇÃO ESCOLA TÉCNICA LIBERATO SALZANO VIEIRA DA CUNHA. Plano de Curso Técnico em Química. Novo Hamburgo, 2009.

FUNDAÇÃO ESCOLA TECNICA LIBERATO SALZANO VIEIRA DA CUNHA. Projeto Político Pedagógico. Novo Hamburgo, 2017.

INSTITUTO EUVALDO LODI. NÚCLEO NACIONAL. Inova Engenharia – proposta para a modernização da educação em engenharia no Brasil. Brasília: IEL/CN/SENAI/DN, 2006. 103 p.

MENDES, S. R. Cursos técnicos pós-médios: análise das possíveis relações com o fenômeno de contenção da demanda pelo ensino superior. Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro, v.1, n.2, p.267-287, setembro, 2003.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. Brasília: Universidade de Brasília, 1999.

ROITMAN, I. Educação científica: quanto mais cedo melhor. Brasília: RITLA, 2007. 27 p.

ROVAI, E. Competência e competências: contribuição crítica ao debate. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2010. 200 p.

SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, n. supl. 1, p. 14-24, 2002.

SOUSA, Aline Batista de. O papel da formação em Pesquisa no ensino médio profissionalizante e sua relevância para o profissional técnico em química atuante na indústria. 2015. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

UNESCO. Educação 2030: declaração de Incheon e marco de ação da educação. Brasília, 2016.

Published

2019-03-01

How to Cite

SOUSA, A. B. de; MISKINI SALGADO, T. D. Training in research for vocational high school students: the articulation of various actors involved. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 5, n. 10, 2019. DOI: 10.31417/educitec.v5i10.617. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/617. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Edição Especial 2018: Gestão e Práticas Educativas na Educação Profissional
Received 2018-08-26
Accepted 2019-02-25
Published 2019-03-01