Teaching English Through Digital Technologies as a Complement to Face-to-Face Elementary School Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.932

Keywords:

Language Teaching, Technological Resources, Second cycle of Elementary School

Abstract

This research has as its objective the elaboration of a didactic proposition of hybrid teaching for students having an initial contact with the study of English as a foreign language. Based on the difficulty of the public school system in Brazil to adapt to the needs of twenty-first century society and classify itself, according to the parameters of Lengel (2012) into education 3.0, our interest arises in proposing a didactic experience utilizing the new technologies. From the need for the development of orality in the teaching of English, activities are proposed using  WhatsApp, the content being an initial greeting in a conversation. Despite the indication as an addition to on-site classes, these activities are part of the curricular component of the sixth grade of Ensino Fundamental II (middle school), as indicated by the didactic material used in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Daiane Massucatto, srta, UEM

Professora de ingl`ês com graduação em Letras - Inglês e curso de Especailização em Ensino e Aprendizagem de Línguas - EaD - UEM - em 2018.

References

BENTO, M. C. M.; CAVALCANTE, R. dos S. Tecnologias móveis em educação: o uso do celular na sala de aula. ECCOM, v.4, n. 7, p.113-120. jan/jun 2013.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. Do computador ao tablet: Vantagens pedagógicas na utilização de dispositivos móveis na educação. Revista Educação Online. Vol 6, n. 1. jan – abril 2012.

BRITTO, R. L. O Professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Produção Didático Pedagógica. A música como instrumento no processo de aquisição de língua inglesa: uma abordagem possível? v. 2, Curitiba, 2012.

CARVALHO, M. G. Tecnologia, Desenvolvimento Social e Educação Tecnológica. Educação e tecnologia, Curitiba, CEFET-PR, v. 1, n. 1, p. 70-87, 1997.

COELHO, I. M. W. da S. (Org.). Inovação e tecnologia – caminhos para o ensino de línguas adicionais. Curitiba: Editora CRV, 2016.

COELHO, I. M. W. da S.; PINHEIRO, M. L. O. As contribuições do WhatsApp no ensino do espanhol: uma perspectiva de aprendizagem significativa. RIALE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. v. 12, n. esp. 2, p. 1278 – 1312, ago/2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6202998.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

COSTA, I. Novas Tecnologias. Desafios e perspectivas na educação. 1º Ed. Clube dos Autores, 2011.

COSTA, D. M; LOPES, J. R. A perspectiva docente quanto ao uso do WhatsApp como ferramenta adicional ao ensino de inglês: um experimento em um curso livre de idiomas.XIX Congresso Nacional de Linguística e Filologia. Línguas estrangeiras e tradução. Rio de Janeiro: Cadernos do CNLF, vol. XIX, no 01 – Línguas Clássicas, Textos Clássicos, p. 43-54, 2015. Disponível em:

http://www.filologia.org.br/xix_cnlf/cnlf/10/004.pdf . Acesso em: 2 jul. 2020.

FELICIANO, L. A. dos Santos. O uso do whatsapp como ferramenta pedagógica. XVIII Encontro Nacional de Geografia, 24 a 30 de junho 2916. Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1467587766_ARQUIVO_ArtigoAGB.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.

FRANCO, C. de P.; TAVARES, K. C.do A. Way to English for Brazilian Learners: língua estrangeira moderna: inglês: Ensino Fundamental II, 6º Ano, 1ª ed., São Paulo: Editora Ática, 2017.

JALIL, S. A.; PROCAILO, L. Metodologia de ensino de línguas estrangeiras: Perspectivas e reflexões sobre os métodos, abordagens e o pós-método. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia – PUCPR, 26 -29 de junho de 2009. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/2044_2145.pdf. Acesso em: 27 mar. 2020.

KAUARK, F. da S.; MANHÃES, F C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia de pesquisa: um guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

MARTINS, B. L. Me manda um whats?!: a aprendizagem de inglês como língua adicional por WhatsApp. Dissertação de Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2017. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPL_861fe2ed55cc1506b5c95664e49ceb92. Acesso em: 2 jul. 2020.

MENEZES, E. T. de; SANTOS, T. H. dos. Verbete analfabetismo tecnológico. Dicionário Interativo da Educação Brasileira -Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/analfabetismo-tecnologico/. Acesso em: 14 maio 2020.

NEVES, J. L.Pesquisa qualitativa:características, usos e possibilidades. In: Caderno de pesquisas em administração – Universidade de São Paulo (USP), vº 1, nº. 3, 2º semestre. São Paulo, 1996.

PRENSKY, M. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura. Caxias do Sul, v. 15, n. 2,201-204, 2010. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/335/289.Acesso em: 6 fev. 2020.

RAPHAEL, A. L. Greeting’ song,, disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ijvYOKr7vUQ. Acesso em: 21 abr. 2020.

SENEFONTE, F. H. R.; TALAVERA, M. N. G. O WhatsApp como ferramenta no ensino-aprendizagem de língua inglesa. Revista Entretextos, UEL: Londrina, v. 18, n. 1 sup., p. 241- 264, Dossiê Temático, 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/download/33971/23839. Acesso em: 1 jul. 2020.

SILVA, R. S. Greetings and Goodbyes – Saudações e Despedidas, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=uBA90FUG-Ko&t=163. Acesso em: 17 abr. 2020.

TEIXEIRA, W. B.; FERREIRA, C. J. Do romance ao cinema: tecnologias aplicadas ao ensino de línguas. In: Múltiplos olhares sobre o ensino de línguas – tecnologias de informação e comunicação. COELHO, I. M. W. da S.; TEIXEIRA, W. B.; FERREIRA, C. J. (Orgs.). Manaus: EDUA, 2017, p. 19-36.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas. Brasília: UNESCO, 2014.

ZARDINI, A. S. O uso de WhatsApp na sala de aula de Língua Inglesa – relato de experiência em um curso de idiomas. V Simpósio sobre o Livro Didático de Língua Materna e Língua Estrangeira & do IV Simpósio sobre Materiais e Recursos Didáticos. v. 2. N. 6, abril 2016. Disponível em: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/designproceedings/v-silid-iv-simar/021.pdf. Acesso em: 2 de jul. 2020.

Published

2020-07-31

How to Cite

MASSUCATTO, D.; BARROS, L. G. Teaching English Through Digital Technologies as a Complement to Face-to-Face Elementary School Classes. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e093220, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.932. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/932. Acesso em: 11 may. 2024.
Received 2019-10-07
Accepted 2020-07-27
Published 2020-07-31