From craft to professional education classroom

new teaching training perspectives

Authors

  • Josimar de Aparecido Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sertão https://orcid.org/0000-0003-3156-8590
  • Marilandi Maria Mascarello Vieira Universidade Comunitária da Região de Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.995

Keywords:

Teacher Training, Professional Education, Pedagogical Training

Abstract

This work aimed to understand why professionals trained in higher technology courses and bachelor's degrees are attending pedagogical training courses for teachers in a historical and current scenario marked by the social devaluation of the teaching profession and precarious working conditions of the teacher. Constituted in a qualitative and dialectical perspective, it was produced by means of a case study carried out with 50 students attending a course of this nature in the year 2019. A questionnaire with open and closed questions was applied, where the mentioned students revealed the motives/reasons that led them to attend the course. The bibliographic research had incidence in works by Candau et al. (2013), Gatti et al (2009, 2019), Imbernón (2009), Tartuce, Nunes e Almeida (2010), Libâneo (2008) and Machado (2008). The work presents the methodological path adopted, the characterization of the course and the singularities of the subjects involved, as well as the factors that are contributing for these subjects to be attending a teacher training course. These peculiarities indicate that the participants in the research glimpse the expectation of becoming teachers and seek in the teacher training course a repertoire of didactic-pedagogical knowledge that enables them to act competently and contextualized.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sertão

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1986), especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2000) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2011). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em didática e organização pedagógica do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, educação profissional, educação superior e educação do campo.

Marilandi Maria Mascarello Vieira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Possui Graduação em Estudos Sociais pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1983), Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1984), Graduação em História pela Fundação Educacional do Oeste Catarinense (1987), Curso de Especialização em Supervisão Escolar (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (1999), Graduação em Direito pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2007), Curso de Especialização em Direito Processual Civil pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2009), Mestrado em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e doutorado em Educação nas Ciências (2017) pela UNIJUI. É professora aposentada do Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS - Câmpus Sertão e atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Unochapecó, atuando nos seguintes temas: educação profissional - formação de professores - políticas da educação.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 227, 02 jul. 2015. Seção 1, pp. 8-12.

______. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 227, 30 dez. 2008. Seção 1, p. 1.

______. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 21 nov. 2018.

CANDAU, Vera Maria Ferrão et al. Educação em direitos humanos e formação de professores(as). São Paulo: Cortez, 2013.

GATTI, Bernadete Angelina et al. Atratividade da carreira docente no Brasil: relatório preliminar. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elsa Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. [S.l: s.n.], 2019.

GIMENO-SACRISTAN, José. “Conciencia y acción sobre la práctica como liberación profesional”. In: IBERNON, Francisco. (Coord). La formación permanente del profesorado en los paises de la CEE. Barcelona. ICE Universitat de Barcelona-Horsori, p. 53-92, 1993.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL (IFRS) – CAMPUS SERTÃO. Projeto Pedagógico do Curso Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados. Sertão, 2018. Disponível em: https://ifrs.edu.br/sertao/wp-content/uploads/sites/7/2019/09/Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-Forma%C3%A7%C3%A3o-Pedag%C3%B3gica-para-graduados-n%C3%A3o-licenciados-2018.pdf. Acesso em: 18 dez. 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008.

MACHADO, Lucília Regina de. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, p. 8-22, jun. 2008.

TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; NUNES, Marina M. R.; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 140, 2010, p, 445-477.

Published

2020-06-08

How to Cite

VIEIRA, J. de A.; VIEIRA, M. M. M. . From craft to professional education classroom: new teaching training perspectives. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e099520, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6i.995. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/995. Acesso em: 13 may. 2024.
Received 2020-02-13
Accepted 2020-04-16
Published 2020-06-08