From craft to professional education classroom
new teaching training perspectives
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.995Keywords:
Teacher Training, Professional Education, Pedagogical TrainingAbstract
This work aimed to understand why professionals trained in higher technology courses and bachelor's degrees are attending pedagogical training courses for teachers in a historical and current scenario marked by the social devaluation of the teaching profession and precarious working conditions of the teacher. Constituted in a qualitative and dialectical perspective, it was produced by means of a case study carried out with 50 students attending a course of this nature in the year 2019. A questionnaire with open and closed questions was applied, where the mentioned students revealed the motives/reasons that led them to attend the course. The bibliographic research had incidence in works by Candau et al. (2013), Gatti et al (2009, 2019), Imbernón (2009), Tartuce, Nunes e Almeida (2010), Libâneo (2008) and Machado (2008). The work presents the methodological path adopted, the characterization of the course and the singularities of the subjects involved, as well as the factors that are contributing for these subjects to be attending a teacher training course. These peculiarities indicate that the participants in the research glimpse the expectation of becoming teachers and seek in the teacher training course a repertoire of didactic-pedagogical knowledge that enables them to act competently and contextualized.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.
BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 227, 02 jul. 2015. Seção 1, pp. 8-12.
______. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 227, 30 dez. 2008. Seção 1, p. 1.
______. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 21 nov. 2018.
CANDAU, Vera Maria Ferrão et al. Educação em direitos humanos e formação de professores(as). São Paulo: Cortez, 2013.
GATTI, Bernadete Angelina et al. Atratividade da carreira docente no Brasil: relatório preliminar. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elsa Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. [S.l: s.n.], 2019.
GIMENO-SACRISTAN, José. “Conciencia y acción sobre la práctica como liberación profesional”. In: IBERNON, Francisco. (Coord). La formación permanente del profesorado en los paises de la CEE. Barcelona. ICE Universitat de Barcelona-Horsori, p. 53-92, 1993.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO SUL (IFRS) – CAMPUS SERTÃO. Projeto Pedagógico do Curso Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados. Sertão, 2018. Disponível em: https://ifrs.edu.br/sertao/wp-content/uploads/sites/7/2019/09/Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-Forma%C3%A7%C3%A3o-Pedag%C3%B3gica-para-graduados-n%C3%A3o-licenciados-2018.pdf. Acesso em: 18 dez. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: MF Livros, 2008.
MACHADO, Lucília Regina de. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 1, p. 8-22, jun. 2008.
TARTUCE, Gisela Lobo B. P.; NUNES, Marina M. R.; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 140, 2010, p, 445-477.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-04-16
Published 2020-06-08