The Logos II project in teacher education in Rondônia (1976-1993)
a practice analysis
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1057Keywords:
History of Education, Modular System, Distance LearningAbstract
Logos II was a project that aimed to prepare high schoolers to become elementary teachers between the years 1970s and 1990s. The Logos II Project was characterized by the use of a modular system in which allowed students to establish their own learning pace through activity plans. The Logos II was implemented in several in several states being Rondonia one of them. This article is guided by the following question: How did the Logo II teacher training project took place in Rondônia? It was used reports from Alto Madeira newspaper, Veja Magazine, reports from MEC (e.g., “Experience: Personalized teaching in the Logos Project”), the Logos II Project Implementation Project, CETEB Reports, as well as legislation (opinions, ordinances, decrees, etc.). As a theoretical-methodological framework, it was used the Ginzburg Index (1989) and Mathison’s triangulation of data (1988). The results show that the Logos II Project was implemented in Rondônia during difficult times when the state faced a teacher shortage due to immigration. As a result, the Logo II Project became an important practice in teachers’ training in the state of Rondônia, through distance learning and via a modular system.
Downloads
Metrics
References
ÁLVARES-AFONSO, Frederico Monteiro. Rondônia: Ocupação, crescimento e organização agrária. Fortaleza: Realce Editora, 2008.
AMARAL, MariaTeresa Marques. Políticas de habilitação de professores leigos: a dissimulação da inocuidade. In: GARCIA, Walter, et al. Professor Leigo: Institucionalizar ou erradicar? São Paulo: Cortez; Brasília: SENEB, 1991. p. 37-83.
ANDRADE, Jerusa Pereira de. Projeto Logos II na Paraíba: Ingerências Políticas e implicações na sua proposta político-pedagógica. 1995. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Paraíba.
BRASIL. Ministério da Educação e cultura; Departamento de Ensino Supletivo. Projeto Logos I: O desafio da experimentação o resultado, Brasília, 1974.
BRASIL. Ministério da Educação e cultura; Departamento de Ensino Supletivo. Projeto Logos II, Brasília, 1975.
BRASIL. Ministério da Educação e cultura; Secretária-Geral. Subsídios para o planejamento da educação no meio rural, Brasília, 1979.
CALAZANS, Maria Julieta Costa. Para compreender a educação do Estado no meio rural – Traços de uma trajetória. In.: THERRIEN, Jacques; DAMASCENO, Maria Nobre. Educação e Escola no Campo. p. 15-42. São Paulo: Editora Papirus, 1993.
CAVALHEIRO NETO, Afonso. A escola como expressão e resposta às exigências dos modelos de produção do capital. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá.
CETEB. Logos II: Registro de uma experiência. Brasília: CETEB, 1984.
CETEB. Relatório interno: desenvolvimento de recursos humano via educação a distância.1990. [Mímeo].
COLEÇÃO NOSSO SÉCULO BRASIL: 1960/1980 (II). Brasil, Grande Potência. São Paulo: Editora Abril, 1986.
CORDEIRO, Edna Maria. Travessias de Cecília: A caminho da Educação Matemática no CEEJA Padre Moretti – Rondônia. 2014. Tese (Doutorado em Educação Matemática).
DAVIS, Cláudia; GATTI, Bernardete Angelina. A dinâmica da sala de aula na escola rural. In.: THERRIEN, Jacques, et all.; Educação e Escola no Campo. p. 75-136. São Paulo: Editora Papirus, 1993.
EVANGELISTA, Cristiane Johann Evangelista; GROMANN DE GOUVEIA, Cristiane Talita. In: BRITO, Arlete de Jesus; FARIAS, Kátia Sebastiana Carvalho; MIORIM, Maria Ângela. (Org.). Pesquisas Históricas em Jornais e Revistas: Produções do HIFEM. 1ªed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014, v. 1, p. 217-242.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GONDIM, Maria Augusta Drumond Ramos. O Projeto LOGOS II no Piauí: uma análise de programas para formação do professor leigo de zona rural. 1982. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1982.
GROMANN DE GOUVEIA, Cristiane Talita. A proposta nos módulos do Projeto Logos II e a prática docente do professor-cursista em Rondônia. 2019. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2019.
GROMANN DE GOUVEIA, Cristiane Talita. O Projeto Logos II em Rondônia: a implantação do projeto-piloto e as mudanças em sua organização político-pedagógica. 2016. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2016.
LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: ________ . Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992.
MACHADO, Abnael. Achegas para História da Educação no Estado de Rondônia. 2ª ed. Porto Velho: Secretária de Estado da Educação, 1993.
PARAÍBA. Secretaria de Estado da Educação e Cultura. Diário Oficial formaliza desativação do Projeto Logos II. Publicado em 18 de janeiro de 2005. Disponível em: <http://www.sec.pb.gov.br> Acesso em: 16 de outubro de 2017.
PEREIRA, Mateus H. F. A trajetória da Abril Cultural (1968-1982). Porto Alegre: Em Questão, v. 11, n. 2, p. 239-258, 2005.
STAHL, Marimar Müller. Os módulos do Projeto Logos II: um estudo avaliativo dos elementos e conteúdo. 1981. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-05-28
Published 2020-06-08