Title Production of the seminar gender by student of technical education

contribution of the school app digital resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1154

Keywords:

Learning, Seminar Genre, Mobile Technology

Abstract

Technology has been innovating society in all sectors, including education. Thereby, to stimulate the teaching-learning process, many changes in pedagogical practices have been developed, especially regarding the use of new teaching methods using technological resources. This study aims to present an application analysis of the Seminar genre, using a prototype for mobile technology, in the discipline of Communication Techniques to students of the first year of the Technical Course in Events of a state college in the city of Apucarana-PR. For this, the types of descriptive, bibliographic, field, and analytical research wereused. The outcome indicated that the use of the application favored the learning of the content since the tool facilitated the production of the genre and contributed to arouse interest and motivate participation in extra-classroom activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 8ª ed. São Paulo: Hucitec, 1997 (VOLOCHINOV, V. N).

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1979, p. 277-326.

––––––. Os gêneros do discurso. In: –––. Estética da criação verbal. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 277-326.

COELHO SILVA, F.O. Uso de aplicativo educacional como reforço no ensino aprendizagem da Língua Inglesa. Cadernos PDE 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_lem_utfpr_franciscaolindacoelhosilva.pdf. Acesso em: 12 de ago. de 2020.

DINIZ, S. N. F. O uso das novas tecnologias em sala de aula. 186f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, 2011.

FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas Tecnologias na sala de aula. 2014. 35 f. Monografia (Especialização) - Curso de Fundamentos da Educação, Universidade Estadual da Paraíba, Souza, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6325/1/PDF%20-%20Maria%20Jos%C3%A9%20Morais%20Abrantes%20Ferreira.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.

GOULART, Claúdia. As práticas orais na escola: o seminário como objetivo de ensino. Campinas/SP: UNICAMP, 2005. 210 f Dissertação (Mestrado em Línguística, Instituto de Estudos de Linguagem. Universidade Estadual de Campinas), Campinas/SP, 2005.

HITZSCHKY, R. A. et al. O uso de aplicativos educacionais no Ensino Fundamental em tempos de aprendizagem móvel: contribuições para a formação de professores. Revista Tecnologias na Educação, Ano 10,Número/Vol.26, 2018.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MORAN, José e BARBOSA, Alexandre. Novas tecnológicas estão mudando radicalmente ambiente escolar. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/globoeducacao/noticia/2013/06/novas-tecnologias-jaestao-mudando-radicalmente-o-ambiente-escolar.html. Acesso em: 03 ago. 2029.

ROJO, Roxane. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim et al. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de letras, 2004.

Published

2020-10-11

How to Cite

CHERRITTE, A.; DUTRA, A. Title Production of the seminar gender by student of technical education: contribution of the school app digital resource. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e115420, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.1154. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1154. Acesso em: 12 may. 2024.
Received 2020-03-02
Accepted 2020-10-01
Published 2020-10-11