Title Production of the seminar gender by student of technical education
contribution of the school app digital resource
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1154Keywords:
Learning, Seminar Genre, Mobile TechnologyAbstract
Technology has been innovating society in all sectors, including education. Thereby, to stimulate the teaching-learning process, many changes in pedagogical practices have been developed, especially regarding the use of new teaching methods using technological resources. This study aims to present an application analysis of the Seminar genre, using a prototype for mobile technology, in the discipline of Communication Techniques to students of the first year of the Technical Course in Events of a state college in the city of Apucarana-PR. For this, the types of descriptive, bibliographic, field, and analytical research wereused. The outcome indicated that the use of the application favored the learning of the content since the tool facilitated the production of the genre and contributed to arouse interest and motivate participation in extra-classroom activities.
Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 8ª ed. São Paulo: Hucitec, 1997 (VOLOCHINOV, V. N).
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1979, p. 277-326.
––––––. Os gêneros do discurso. In: –––. Estética da criação verbal. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000, p. 277-326.
COELHO SILVA, F.O. Uso de aplicativo educacional como reforço no ensino aprendizagem da Língua Inglesa. Cadernos PDE 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_lem_utfpr_franciscaolindacoelhosilva.pdf. Acesso em: 12 de ago. de 2020.
DINIZ, S. N. F. O uso das novas tecnologias em sala de aula. 186f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis/SC, 2011.
FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas Tecnologias na sala de aula. 2014. 35 f. Monografia (Especialização) - Curso de Fundamentos da Educação, Universidade Estadual da Paraíba, Souza, 2014. Disponível em: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6325/1/PDF%20-%20Maria%20Jos%C3%A9%20Morais%20Abrantes%20Ferreira.pdf. Acesso em: 07 jun. 2020.
GOULART, Claúdia. As práticas orais na escola: o seminário como objetivo de ensino. Campinas/SP: UNICAMP, 2005. 210 f Dissertação (Mestrado em Línguística, Instituto de Estudos de Linguagem. Universidade Estadual de Campinas), Campinas/SP, 2005.
HITZSCHKY, R. A. et al. O uso de aplicativos educacionais no Ensino Fundamental em tempos de aprendizagem móvel: contribuições para a formação de professores. Revista Tecnologias na Educação, Ano 10,Número/Vol.26, 2018.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MORAN, José e BARBOSA, Alexandre. Novas tecnológicas estão mudando radicalmente ambiente escolar. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/globoeducacao/noticia/2013/06/novas-tecnologias-jaestao-mudando-radicalmente-o-ambiente-escolar.html. Acesso em: 03 ago. 2029.
ROJO, Roxane. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim et al. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-10-01
Published 2020-10-11