Teaching-learning through software

a study in the discipline Concrete Structure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6i.1191

Keywords:

Teaching-Learning Process, Teaching Means, Modernization of Education

Abstract

The vast majority of Civil engineering students have some difficulties when it comes to resources aimed at didactic comprehension aiming at learning the design of concrete structures. In view of the proposed yearning for the development and improvement of the teaching axis in the Northern region, this article seeks to apply software aimed at developing learning by students in the Civil Engineering course, who study the disciplines of Concrete structures, in determining themselves with due to the security and precision required for the reliability of the data, the specifications of a concrete beam subjected to simple bending, more precisely as to the area of ??steel necessary to meet the requesting efforts, whose values, in general, are obtained through manual calculations appropriate to obtain it. The results of the operations carried out manually are obtained, however, there is a natural uncertainty in the process in addition to requiring more time to close the calculation, which for the occasion, a dynamic and practical verification instrument would be of great support. For the assessment of this learning disability, an experiment was developed in two phases, first using research to diagnose the fact and, therefore, software aimed at improving this phase of the course. Finally, it was submitted to the students interviewed in the research, whose result presented the positive reflex of the tool support and thus determining the exercise productivity correctly.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6118:2014 – Projeto de estruturas de concreto – Procedimentos, Rio de Janeiro, 2014.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 7480:2007 – Aço destinado a armaduras para estruturas de concreto armado – Especificação, Rio de Janeiro, 2007.

BAUER, Luiz Alfredo Falcão. Materiais de construção, vol. 1. 5. Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

BOTELHO, Manoel Henrique Campos. Concreto armado, eu te amo, vol. 1. 8. Ed. São Paulo: Blucher, 2015.

BRASIL, Casa Civil, 1966. Lei nº 5.194, de 24 de dezembro de 1966. Regula o exercício das profissões de engenheiro, arquiteto e engenheiro agrônomo. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L5194.htm>. Acesso em 7 de mai. de 2020.

CARVALHO, Roberto Chust. Cálculo e detalhamento de estruturas usuais de concreto: segundo a NBR 6118. 4. Ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

CLIMACO, João Carlos Teatini de Souza. Estruturas de concreto armado: fundamentos de projeto, dimensionamento e verificação. 3 Ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016.

FUSCO, Péricles Brasiliense. Estruturas de concreto: Fundamentos do projeto estrutural. 1 Ed. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1976.

FUSCO, Péricles Brasiliense. Introdução à engenharia de estruturas de concreto, 3 Ed. São Paulo: Cengage, 2017.

INSTITUTO FEDERAL DO AMAZONAS, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, 2019. Disponível em:<http://www2.ifam.edu.br/campus/cmc/diretorias/ensino/diretoria-de-ensino/cursos-1/graduacoes/engenharia-civil/disciplinas>. Acesso em: 10 de dez. de 2019.

KIMURA, Alio. Informática aplicada a estruturas de concreto armado. 2. Ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2018.

MEYER, João Frederico da Costa Azevedo; SOUZA JÚNIOR, Arlindo José de. A utilização do computador no processo de ensinar-aprender Cálculo: a constituição de grupos de ensino com pesquisa no interior da universidade. Zetetike, Campinas, v. 10, n. 1-2, 2002.

PONTE, João Pedro. O computador e o ensino da Matemática: Um processo de inovação, investigação e formação de professores. Repositório da Universidade de Lisboa, Lisboa, p. 53-69, 1991. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4569>. Acesso em: 8 de mai. de 2020.

SANTOS, Liane Ferreira dos. Materiais de construção civil II. 1. Ed. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S.A, 2018.

PRODUTOS, TQS INFORMÁTICA, 2016. Folder digital Tqs Pleno. São Paulo. Disponível em: <https://www.tqs.com.br/Produtos/TQS/Pacotes/TQS/>. Acesso em: 6 de mai. de 2020.

Published

2020-06-08

How to Cite

CASTRO SOMBRA DA SILVA, E.; MARTINS DA SILVA, F. Teaching-learning through software: a study in the discipline Concrete Structure. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e119120, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6i.1191. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1191. Acesso em: 13 may. 2024.
Received 2020-03-05
Accepted 2020-05-15
Published 2020-06-08