Inclusive Education and Professional Education
a state of the art study in Capes' Theses and Dissertations database
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1275Keywords:
Special Education, Inclusion, Federal NetworkAbstract
The inclusion of the target audience of Special Educational in the Federal Network of education is a recent yet growing phenomenon. On the last 10 years, this expansion is remarkable, and is related to the creation of federal Institutes. Therefore, this paper is an effort to map, analyze and categorize the experiences of inclusion on Professional, Scientific and Technological Education (EPCT) and in Federal Institutes. State of art methodology was used focusing on academic works (theses and dissertations) produced between 2008 and 2018 and available on CAPES Online platform. The search used descriptors with the following expressions (in Portuguese): “inclusive education”, “professional education”, “accessibility” and “federal institute”. After analysis, we narrowed to 92 works: 13 theses and 79 dissertations. They were organized in 5 categories: accessibility; Public Policy; teacher training; Inclusion Experience; and Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE). The research showed the absence of essential themes such as assessment and Curriculum adaptation. This evidence highlights that scientific works must advance and go beyond the same themes.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 de set. de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Decreto nº 3.298, de 20 de dez. de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências, Brasília, DF, 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008a.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 11892, de 29 de dezembro de 2008: Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF, 2008b.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, 2015.
FRIGOTTO, Gaudêncio (Org). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018.
FERREIRA, Norma Sandra de. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. ano XXIII, no 79, Agosto/2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. p.257.Acesso em:10 de out. de 2018.
MIRANDA P. R. de; BERTHOLDO G. B. B.; BRASILEIRO B. G. Práticas Educativas na Educação Profissional e Tecnológica: uma experiência na disciplina de Bases Conceituais do ProfEPT. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 4, n. 08, 14 nov. 2018. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/576. Acesso em: 10 de abr. de 2020.
MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acesso em: 12 de set. de 2020.
NASCIMENTO, Franclin Costa do; FLORINDO, Girlane Maria Ferreira; SILVA, Neide Samico (Orgs). Educação Profissional e Tecnológica inclusiva: um caminho em construção. Brasília, DF: Editora IFB, p.217, 2013
PEREIRA, Graziela Aparecida do Nascimento Rodrigues. Formação docente na perspectiva inclusiva: um estudo de caso no IF Sudeste MG – Campus Rio Pomba. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT). IF Sudeste MG. Rio Pomba, p.100, 2020.
SOARES, Rosângela Cancela. Desafios e possibilidades no desenvolvimento da acessibilidade atitudinal em relação a estudantes surdos e ouvintes do IF Sudeste MG - campus Rio Pomba. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT). IF Sudeste MG. Rio Pomba, p.115, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Brasileira de Educação, v.12, nº24, p.152-180, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 12 de set. de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-10-02
Published 2020-10-16