Inclusive Education and Professional Education

a state of the art study in Capes' Theses and Dissertations database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1275

Keywords:

Special Education, Inclusion, Federal Network

Abstract

The inclusion of the target audience of Special Educational in the Federal Network of education is a recent yet growing phenomenon. On the last 10 years, this expansion is remarkable, and is related to the creation of federal Institutes. Therefore, this paper is an effort to map, analyze and categorize the experiences of inclusion on Professional, Scientific and Technological Education (EPCT) and in Federal Institutes. State of art methodology was used focusing on academic works (theses and dissertations) produced between 2008 and 2018 and available on CAPES Online platform. The search used descriptors with the following expressions (in Portuguese): “inclusive education”, “professional education”, “accessibility” and “federal institute”. After analysis, we narrowed to 92 works: 13 theses and 79 dissertations. They were organized in 5 categories: accessibility; Public Policy; teacher training; Inclusion Experience; and Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE). The research showed the absence of essential themes such as assessment and Curriculum adaptation. This evidence highlights that scientific works must advance and go beyond the same themes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Samuel Rodrigues Condé Mota, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais

Graduando em Licenciatura em Matemática, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSEMG), campus Rio Poma; Departamento Acadêmico de Matemática, Física e Estatística (DMAFE); Rio Pomba/ Minas Gerais/ Brasil. 

Paula Reis de Miranda, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (PUC-Minas), Professora do Básico, Técnico e Tecnológico do Departamento Acadêmico de Matemática, Física e Estatística (DMAFE), Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSEMG), campus Rio Poma; Rio Pomba/ Minas Gerais/ Brasil.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 de set. de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Decreto nº 3.298, de 20 de dez. de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências, Brasília, DF, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, 2008a.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei 11892, de 29 de dezembro de 2008: Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF, 2008b.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, 2015.

FRIGOTTO, Gaudêncio (Org). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018.

FERREIRA, Norma Sandra de. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. ano XXIII, no 79, Agosto/2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. p.257.Acesso em:10 de out. de 2018.

MIRANDA P. R. de; BERTHOLDO G. B. B.; BRASILEIRO B. G. Práticas Educativas na Educação Profissional e Tecnológica: uma experiência na disciplina de Bases Conceituais do ProfEPT. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 4, n. 08, 14 nov. 2018. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/576. Acesso em: 10 de abr. de 2020.

MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/11. Acesso em: 12 de set. de 2020.

NASCIMENTO, Franclin Costa do; FLORINDO, Girlane Maria Ferreira; SILVA, Neide Samico (Orgs). Educação Profissional e Tecnológica inclusiva: um caminho em construção. Brasília, DF: Editora IFB, p.217, 2013

PEREIRA, Graziela Aparecida do Nascimento Rodrigues. Formação docente na perspectiva inclusiva: um estudo de caso no IF Sudeste MG – Campus Rio Pomba. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT). IF Sudeste MG. Rio Pomba, p.100, 2020.

SOARES, Rosângela Cancela. Desafios e possibilidades no desenvolvimento da acessibilidade atitudinal em relação a estudantes surdos e ouvintes do IF Sudeste MG - campus Rio Pomba. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT). IF Sudeste MG. Rio Pomba, p.115, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Brasileira de Educação, v.12, nº24, p.152-180, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 12 de set. de 2020.

Published

2020-10-16

How to Cite

AMARAL, T.; RODRIGUES CONDÉ MOTA, S.; REIS DE MIRANDA, P. . . Inclusive Education and Professional Education: a state of the art study in Capes’ Theses and Dissertations database. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 6, p. e127520, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6.1275. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1275. Acesso em: 13 may. 2024.
Received 2020-04-23
Accepted 2020-10-02
Published 2020-10-16