The Teaching of Combinatorial Analysis as Curriculum References to Teacher Knowledge

Authors

  • Leonardo Kenji Kashimoto Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-UNESP
  • Raquel Gomes de Oliveira Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-Unesp

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v1i01.13

Keywords:

mathematics teaching and learning, teacher knowledge, combinatorial analysis

Abstract

This paper is about a research carried out by a Mathematics future teacher, which aimed to
investigate the origin of a curriculum reference for teacher knowledge from the research and
analysis of obstacles, errors and difficulties presented by high school students when they learn
content Combinatorial Analysis. The results showed that the gap between the pedagogical
practice in the classroom and the nature of the content implied unsatisfactory learning in
terms of significant abstract thinking. Awareness of the mathematics future teacher on the
need to relate the nature of the content and pedagogical practice took place under a process
that involved both development and reworkings of knowledge of the mathematical content
and its pedagogical knowledge. Therefore, it is concluded that this process can be considered
a reference curriculum for the development of teacher knowledge from the initial
Mathematics Teacher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonardo Kenji Kashimoto, Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-UNESP

Licenciado em Matemática pela FCT-Unesp, aluno regularmente matriculado no Programa de Pós-Graduação em Matemática da FCT-UNESP.

Raquel Gomes de Oliveira, Faculdade de Ciências e Tecnologia-FCT-Unesp

Licenciada em Matemática pela FCT-Unesp, com Mestrado em Educação Matemática pela Faculdade de Educação da UNICAMP e Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Durante 16 anos foi professora de Matemática na Educação Básica e atualmente é professora responsável pelas disciplinas Didática e Estágio Curricular Supervisionado do Curso de Licenciatura em Matemática da FCT-Unesp.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC / SEMTEC, 1999.

BRITO, M. R. F. De (Org.), Solução de Problemas e a Matemática Escolar. Campinas, Alínea, 2006.

BRITO, M. R. F; FINI, L. D. T.; GARCIA, V. J. N. Um Estudo exploratório sobre as relações entre o raciocínio verbal e o raciocínio matemático. Pro-Posições, 5, p. 37-44, 1994.

CHARLES, R. The role of problem solving. Arithmetic Teacher, 32, p. 48-50.1993

CHARLES, R.; LESTER, F. Mathematical Problem Solving. Springhouse, PA: Learning Institute, 1986.

D'AMORE, B. Elementos de Didática da Matemática. Tradução de Maria Cristina Bonome. São Paulo: Livraria da Física, 2007.

DANTE, L. R. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. São Paulo: Ática, 2000.

ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. POZO, J. I. (Org.). ECHEVERRÍA, M. D. P. P. A Solução de Problemas: Aprender a Resolver, Resolver para aprender. Porto Alegre: ARTMED. 1998

KRUTETSKII, V. A. The Psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren. KILPATRICK, J.; WIRSZUP, I. (Eds). Chicago: University of Chicago Press. 1976

LEBLANC, J. F. Teaching Textbook Story Problems. Arithmetic Teacher. 29, p. 52-54, 1982

MAYER, R. E. A capacidade para a matemática. STERNBERG, R. As capacidades intelectuais humanas. Uma abordagem em processamento de informação. Porto Alegre: Artes Médicas. 1992

MEDEIROS, C.; PACHECO, A. B., Uma investigação sobre o uso de estratégias para a resolução de problemas verbais em análise combinatória. MARANHÃO, C. (Org.). Educação matemática nos anos finais do ensino fundamental e médio: pesquisas e perspectivas. São Paulo: Musa Editora, 2009.

PIROLA, N. A. ; BURANELLO, L. V. A. A resolução de problemas nas aulas de matemática. Anais do V Encontro nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005. p. 110-110.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência. (Segunda impressão, 1975). 1994

SCHOENFELD, A. H. Cognitive Science and Mathematics Education. London: Erlbaum. 1987.

SHULMAN, Lee. S. Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. In: Educational Researcher, 15, p. 4 – 14, 1986.

STERNBERG, R. J.(ED.) Thinking and problem solving. Califórnia: Academic Press. 1994.

PIAGET, J. The equilibration of cognitive structures. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.

VERGNAUD, G. Teoria dos campos conceituais. In: NASSER, L. (Ed.). SEMINÁRIO

INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 1993, Rio de Janeiro. Anais do Seminário Internacional de Educação Matemática. p. 1-26.

Published

2015-05-22

How to Cite

KASHIMOTO, L. K.; GOMES DE OLIVEIRA, R. The Teaching of Combinatorial Analysis as Curriculum References to Teacher Knowledge. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 1, n. 01, p. e1320, 2015. DOI: 10.31417/educitec.v1i01.13. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/13. Acesso em: 19 may. 2024.