Teaching multivariate statistical techniques to students of engineering courses
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1334Keywords:
Principal component analysis. RStudio software. Teaching in engineering.Abstract
A Análise de Componentes Principais (ACP) é uma ferramenta padrão em análise multivariada aplicada para examinar dados multidimensionais e amplamente utilizada em diferentes áreas do conhecimento, que tem ganhado destaque devido ao aumento no tamanho das bases de dados e surgimento do Big Data. Dessa forma, seu ensino em cursos de engenharia se torna importante, principalmente quando aliada à sua aplicação a softwares livres, de amplo acesso e de fácil aprendizado, como o “RStudio”. O presente artigo tem o objetivo o de apresentar as experiências produzidas a partir de uma aula realizada com alunos do curso de engenharia onde o exemplo utilizado para a aplicação da ACP são tabelas relativas a mortes por acidentes trânsito, em diferentes países do mundo. Pode-se concluir que a metodologia empregada em sala, aula expositiva seguida de prática guiada por vídeos tutoriais, obteve sucesso de forma que os alunos puderam replicar seu aprendizado de forma independente.
Downloads
Metrics
References
DONY, R. 2001. Karhunen-loeve transform. In The transform and data compression handbook, v. 1, 1-34. Boca Raton: CRC Press, 2001.
GOLD, Philip Anthony. Traffic Saffety – Using Engineering to reduce acidentes. Inter-American Development Bank, 1999.
HOTELLING, Harold. Analysis of a complex of statistical variables into principal components. Journal of Educational Psychology, vol. 24, n. 6, 417–441, 498–520, 1933.
JOLLIFFE, I. T. Principal Component Analysis. 2a ed., Berlin: Springer, 2002
KLAŠNJA-MILI?EVI?, Aleksandra; IVANOVI?, Mirjana; BUDIMAC, Zoran (2017). Data science in education: Big data and learning analytics. Computer Applications In Engineering Education, v. 25, p. 1066–1078, 2017. DOI: 10.1002/cae.21844
LINDNER, Anabele et al. Estimation of transit trip production using Factorial Kriging with External Drift: an aggregated data case study. Geo-spatial Information Science, v. 19, n. 4, p. 245-254. 2016. DOI: 10.1080/10095020.2016.1260811
LOPES, Denise Lima. Norma técnica 223 - Gestão da Informação e Redução de Acidentes de Trânsito no Brasil, Companhia de Engenharia de Tráfego de São Paulo, 2012.
OECD (2009). Road motor vehicles and road fatalities, em OECD Factbook 2008: Economic, Environmental and Social Statistics, OECD Publishing, Paris. DOI: 10.1787/factbook-2008-89-em
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Global status report on road safety. Suíça, 2018.
PAPADIMITRIOU, Eleonora; YANNIS, George. Is road safety management linked to road safety performance? Accident Analysis and Prevention, v. 59, 593–603, 2013. 10.1016/j.aap.2013.07.015
PEARSON, Karl. On lines and planes of closest fit to systems of points in space. Philosophical Magazine, vol. 2, n. 6, 559–572, 1901.
PITOMBO, Cira Souza; GOMES, Monique Martins. Study of Work-Travel Related Behavior Using Principal Component Analysis. Open Journal of Statistics, v. 4, p. 889-901, 2014. DOI: 10.4236/ojs.2014.411084
WEGMAN, F. The future of road safety: A worldwide perspective. International Association of Traffic and Safety Sciences, n. 40, p. 66-71, 2016. DOI: 10.1016/j.iatssr.2016.05.003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2020-12-07
Published 2020-12-17