Scientific dissemination strategies for children through TV cartoon

Authors

  • Jhonatan Luan de Almeida Xavier Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino
  • Carolina Brandão Gonçalves Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.146

Keywords:

Education., Science, Learning.

Abstract

This work presents the results of a search that had objective to disseminate science to children in the first year of elementary school through cartoons on TV. To achieve the results, a bibliographicaland fieldresearch was held in a public school in the city of Manaus. The research used a qualitative approach through participant observation over a period of eleven months in the year 2015. How significant results we observed that the science for kids through the TV cartoon is a valuable strategy for developing and democratizing the scientific contents in science education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jhonatan Luan de Almeida Xavier, Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia – Universidade do Estado do Amazonas, Professor da Rede Estadual Pública do Amazonas.

Carolina Brandão Gonçalves, Universidade do Estado do Amazonas

Professora doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ensino de Ciências na Amazônia.

References

ACCIOLY, Denise Cortez da Silva. Educação para a mídia: a televisão como instrumento pedagógico e objeto de estudo. 2005. Disponível em: <http://www.twiki.ufba.br/twiki/pub/GEC/TrabalhoAno2005/educacao_para_a_midia.pdf>. Acesso em: 29 mar. 2016.

BLOG MUNDO ANIMADO. Estreia: Sid O Cientista. 2009. Disponível em: <http://nomundoanimado.blogspot.com.br/2009/05/estreia-sid-o-cientista.html>. Acesso em: 11 ago 2015.

BLOG SUPER ANIMES. Johnny Test. s.d. Disponível em: <http://www.superanimes.com/johnny-test>. Acesso em: 09 set. 2016.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto da. Metodologia Científica. 6. Ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

LAGO, Washington Luiz Alves do; ARAÚJO. Joniel Mendes; SILVA, Luciana Barboza. Interdisciplinaridade e ensino de ciências: perspectivas e aspirações atuais do ensino. Saberes: Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação, Rio Grande do Norte, v. 1, n.11, fev. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/6629>. Acesso em: 03 jun. 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11 ed. São Paulo: HUCITEC, 2003.

PAULA, Eder Spuri de; JUNIOR, Antonio Fernandes Nascimento. O desenho animado como ferramenta pedagógica: relato de uma experiência na disciplina de ensino de ciências. 2014. Disponível em: <http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2014/11/R0819-1.pdf>. Acesso em: 11 ago 2015.

PINTO, Manuel. A televisão no quotidiano das crianças. 2000. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/40229/1/MP_2000_a_televisao_criancas.pdf>. Acesso em: 07 abr. 2016.

SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira. Ciência e poder no universo simbólico do desenho animado. In: MASSARANI, Luisa.; MOREIRA, Ildeu de Castro; BRITO, Fátima (Orgs.) Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fórum de Ciência e Cultura, 2002.

Published

2017-06-30

How to Cite

XAVIER, J. L. de A.; GONÇALVES, C. B. Scientific dissemination strategies for children through TV cartoon. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i05.146. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/146. Acesso em: 18 may. 2024.
Received 2016-11-02
Accepted 2017-06-09
Published 2017-06-30