Higher Education Quality on UNESCO and OCDE Perspective

Authors

  • Josimar de Aparecido Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sertão

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i05.178

Keywords:

Quality, Higher education., Education management

Abstract

This work addresses quality’s concepts and dimensions of higher education, taking as a basis documents of UNESCO and OCDE, that recommend policies to this level of education. The first section presents quality settings summarizing what has been produced on the subject in the literature. In the second part are examined documents produced by UNESCO in the Regional Conference on Higher Education in Latin America and the Caribbean (2008) and the World Conference on Higher Education (2009), besides the conference of OCDE so-called The Higher Education in Knowledge Society (2008). This analysis aimed to identify concerns with the quality of higher education. The documents recommend joint of policies that strengthen social commitment of education in order to ensure higher education with quality, incorporated as a reference, ie, a process committed with the universality of knowledge, values andcultural diversity, the sustainable development, ethics and justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – Campus Sertão

Doutor em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Educação na Universidade de Passo Fundo. Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Campus Sertão. 

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Relevância e aplicabilidade da pesquisa em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 39-50, jul. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/n113/a02n113.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2010.

ASSIS, Ana Elisa Spaolonzi Queiroz; CASTANHO, Maria Eugênia de L. e M. Educação, Inovação e o professor universitário. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 2, n. 3, dez. 2006. Disponível em: <http://www.pucsp.br/ecurriculum>. Acesso em: 28 de jun. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2010.

CARDOSO, A. P. P. de O. A receptividade à inovação e a formação dos professores. Revista Electrónica Interuniversitária de Formación del Profesorado, v. 2, n. 1, 1999. Disponível em <http://www.uva.esp/aufop/publica/revefpp/99-v9n1.htm>. Acesso em 25. mar. 2012.

CASTANHO, Maria Eugênia de L. M. Professores e Inovações. In: CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas: Papirus, 2000, p. 75-92.

CUNHA, Maria Isabel da. Inovações: conceitos e práticas. In: CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia L. M. (Orgs.). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001, p. 125-152.

CUNHA, Maria Isabel da; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza; PINTO, Marialva Moog. Qualidade e ensino de graduação: o desafio das dimensões epistemológicas e éticas. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa (Orgs.). Inovação e qualidade na Universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008, p.109-124.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1997.

______. Educação e qualidade. 6. ed. São Paulo: Papirus, 2001.

ENGUITA, Mariano Fernández. O discurso da qualidade e a qualidade do discurso. In: GENTILI, Pablo; SILVA, Tomaz Tadeu da (Orgs.). Neoliberalismo, Qualidade Total e Educação: visões críticas. 2. ed. Petrópolis, 1995, p. 93-110.

ENRICONE, Délcia. A docência na educação superior: sete olhares. Porto Alegre: Evangraf, 2006.

FERREIRA, Aurélio B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Instituto Antonio Houaiss; Objetiva, 2009. 1 CD-ROM.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/pisa>. Acesso em: 19 nov. 2010.

ISAIA, Silvia Maria de A.; BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Formação docente: em busca de indicadores de qualidade. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa (Orgs.). Inovação e qualidade na universidade. Porto Alegre (RS): EDIPUCRS, 2008. p. 510-525.

LIBÂNEO, José Carlos. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de Pedagogia. In: PIMENTA, Selma G. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LÜDKE, Menga (Org.). O professor e a pesquisa. Campinas: Papirus, 2001.

MAUÉS, Olgaíses. Regulação educacional, formação e trabalho docente. Estudos em Avaliação Educacional, Fundação Carlos Chagas, v. 20, n. 44, p. 473-492, 2009.

MOROSINI, Marília Costa. Qualidade da educação universitária: isomorfismo, diversidade e equidade. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 5, n. 9, p. 89-102, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/icse/v5n9/06.pdf>. Acesso em: 16 out. 2010.

______. Internacionalização da educação superior e qualidade. In: AUDY, Jorge Luis Nicolas; MOROSINI, Marília Costa (Orgs.). Inovação e qualidade na universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 250-267.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. O ensino superior na sociedade do conhecimento. Paris, 2008. Disponível em: <http://www.oecd.org/dataoecd/3/63/41319243.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2010.

RAYS, Oswaldo Alonso. Educação e ensino. Santa Maria: Palotti, 2000.

REDE SUL BRASILEIRA DE INVESTIGADORES DA EDUCAÇÃO SUPERIOR. Núcleo de Excelência em Ciência, Tecnologia & Inovação em Educação. CNPq/FAPERGS. Indicadores de qualidade para a educação superior brasileira. Porto Alegre, 2006.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p.77-92.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Conferência Mundial sobre Ensino Superior 2009: as novas dinâmicas do ensino superior e pesquisas para a mudança e o desenvolvimento social. Paris, julho de 2009. Disponível em: <http://aplicweb.feevale.br/site/files/documentos/pdf/31442.pdf>. Acesso em: 19 nov. 2010.

______.Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Conferência Regional de Educação Superior na América Latina e no Caribe. Cartagena de Índias, junho de 2008. Disponível em: . Acesso em: 19.nov. 2010.

ZABALZA, Miguel. O ensino universitário. Seu cenário e protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZEICHNER, Keneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2017-06-30

How to Cite

VIEIRA, J. de A. Higher Education Quality on UNESCO and OCDE Perspective. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 05, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i05.178. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/178. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-01-06
Accepted 2017-06-07
Published 2017-06-30