WebQuest as a resource for learning history at IFAC

Authors

  • Uthant Benicio Paiva Instituto Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.188

Keywords:

WebQuest., Teaching history, Tool., Methodology.

Abstract

This case studies presents a methodological tool called WebQuest as a facilitator for the teaching of history and the attempt to reduce the distance between the history teachers and their students. We used this tool as a methodology for the elaboration of the work. The teaching of history and education as a whole undergoes behavioral and structural changes from access to the internet. Advances and ease of information with the use of the web are undeniable. In the practical work carried out with a 3rd grade class Integrated from the Federal Institute of Acre(IFAC), WebQuest proved to be an innovative tool for teaching, arousing enthusiasmand interest on the part of students in the history discipline

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARATO, Jarbas Novelino. Educação, saber e trabalho. Tecnologia Educacional e Educação Profissional. São Paulo: Editora do SENAC. 2002.

BARROSO, Marta; COUTINHO, Clara Pereira. A WebQuest como metodologia de aprendizagem no Curso de Educação e Formação de Adultos na área Sociedade, Tecnologia e Ciência. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 6., 2009, Minho/Portugal, Actas..., Minho: Universidade do Minho, 2009. p. 697-714, ISBN 978-97298456-6-6.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Webquest no ensino superior: uma estratégia educativa para explorar as páginas e os recursos da WEB. Paidéi@: revista científica de educação a distância, Santos, v. 2, n. 4, 2011.

COSTA, Carlos Henrique de Jesus; SCHIMIGUEL, Juliano. Uso de novas tecnologias na educação matemática: o professor e a webquest. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO DISCENTE EM ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA, 4., 2012, São Paulo, Anais..., São Paulo: Universidade Católica de São Paulo e Universidade Cruzeiro do Sul, 2012. p. 1-16.

DEMO, Pedro. Princípio Científico e Educativo. 4a. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

DODGE, Bernie. Webquest: Uma técnica para aprendizagem na rede internet. 2006. Disponível em: <http://www.dm.ufscar.br/~jpiton/downloads/artigo_webquest_original_1996_ptbr.pdf>. Acesso em: 10 maio 2016.

FREIRE, Karine Xavier; RODRIGUES JUNIOR, José Florêncio. Webquest: uma pesquisa ação de seu emprego no ensino Fundamental. SEEDF, 2010.

FREIRE, Paulo. O futuro da escola. São Paulo: TV PUC, 1996.

GHEDIN, Evandro. Tendências e dimensões da formação do professor na contemporaneidade. In: CONGRESSO NORTE PARANAENSE DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, 4., 2009, Trabalhos..., Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2009, p. 1-28.

IMBÉRNON, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Edméa O. A metodologia da webquest interativa na educação online. Tecnologia e educação: as mídias na prática docente. Rio de Janeiro, Wak Editora, v. 01, p. 107-128, 2008.

SILVA, Karine Xavier Soares. Webquest: uma metodologia para a pesquisa escolar por meio da Internet. 2006. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2006.

SILVA, Nataniel Mendes da; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Uma Proposta de Uso da Metodologia WebQuest para o Ensino e Aprendizagem de Literatura. RENOTE, Rio Grande do Sul, v. 12, n. 1, 2014.

SOARES, Elaine Pierin Gotardo. Webquest: metodologia de pesquisa orientada apoiada pelas tecnologias digitais que favorece o processo de ensino aprendizagem. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v. 14, n. 1, jan./dez. 2012.

TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2010. 256 p. ISBN 85-7359-921-9.

Published

2017-12-31

How to Cite

PAIVA, U. B. WebQuest as a resource for learning history at IFAC. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.188. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/188. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-01-24
Accepted 2017-08-31
Published 2017-12-31