Crossing the paths of Technological Education with the civilizing equation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1981

Keywords:

Education, Technological Education, Civilizing equation, Human dignity

Abstract

Opening the Interview section in Educitec Magazine, Ana Cláudia R. de Souza, professor of the Postgraduate Program in Technological Education/PPGET, talks with researcher Walter A. Bazzo, from the Federal University of Santa Catarina, in a dialogue  which leads to a discussion on issues aimed at reflection, criticism, and humanization in technological education, to make us  realize that we live today in the same volume of control, the planet Earth. An engineer by training, and with a huge experience in discussions on education, W. A. Bazzo develops the concept of the civilizing equation, in the relationship between science, technology, and society. Thought-provoking, he states that today, postgraduate programs are very lethargic, in terms of promoting reflections when it comes to scientific and technological education, as well as on social inequality, which constitutes a contemporary variable, and implies the reduction of human dignity, which is increasingly debased in our civilizing process. In an interview that goes through several topics, and indicates huge literature for consultation, he presents that the engineer cannot be just that person who knows how something is created, but must ask himself why, for what, and for whom his production is being made.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Walter, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Engenharia Mecânica (1978), mestrado em Engenharia Mecânica (1980) e doutorado em Educação (1998) todos pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor Titular na UFSC no Curso de Graduação em Engenharia Mecânica e no Programa de Pós Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT). Fundador e atual coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Tecnológica (NEPET). Autor de vários livros, possui experiência na área de Educação Tecnológica , atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Tecnológica, CTS, Educação em Engenharia, Aspectos Didáticos e Aprendizado Tecnológico. Desde 2013 vem trabalhando com ênfase nas variáveis contemporâneas que compõem a Equação Civilizatória.

Ana Claudia, Instituto Federal do Amazonas

Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM. Doutorado em História Social e Mestrado em História da Ciência pela PUC/SP. Atua como professora permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino Tecnológico, na linha de pesquisa Processos Formativos de Professores no Ensino Tecnológico e no Mestrado em Rede Nacional em Educação Profissional e Tecnológica, com pesquisas na área da Educação Tecnológica, com os temas História da Ciência e Ensino Profissional. É membro do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos do IFAM. Atuou em diversos cargos na gestão institucional.

References

BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: e o contexto da educação tecnológica. 6. ed. Florianópolis: Ed.UFSC, 2020.

BAZZO, W.A. De técnico e de humano: questões contemporâneas. 3. Ed. Florianópolis: Ed.UFSC, 2019.

BREGMAN, R. Utopia para realistas: como construir um mundo melhor. Rio de Janeiro: Sextante, 2018.

DIAMOND, J. O mundo até ontem: o que podemos aprender com as sociedades tradicionais. Rio de Janeiro: Record, 2014.

DIAMOND, J. Armas, germes e aço: os destinos das sociedades humanas. Rio de Janeiro: Record, 2006.

GALEANO, E. De pernas pro ar. A escola do mundo ao avesso. Porto Alegre: L&PM,1999.

GONÇALVES, C. W. P. A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2015.

HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SCHWAB, K. M. A quarta revolução industrial. São Paulo, SP: Edipro, 2016.

Published

2022-03-21

How to Cite

WALTER A.; ANA CLAUDIA RIBEIRO DE. Crossing the paths of Technological Education with the civilizing equation. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e198122, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1981. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1981. Acesso em: 16 may. 2024.