Multiliteracies at school

an interview with Roxane Rojo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v8.1998

Keywords:

Pedagogy of multiliteracies, Digital technologies, Roxane Rojo

Abstract

In this interview with two researchers from ITESI/CNPq, a research group linked to the University of Pernambuco, Professor Roxane Rojo talks about the term Multiliteracies and its relevance in school spaces. It also presents the concept and origin of this term and discusses issues related to the resignification of teaching, the insertion of digital technologies and teaching materials (ODAS and Prototypes), among other topics related to literacies and new literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Roxane Helena Rodrigues Rojo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Possui graduação em Letras Neolatinas Português-Francês/Língua e Literatura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1974), mestrado (1981) e doutorado (1989) em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Fez estágio de Pós-Doutorado em Didática de Língua Materna na Faculté de Psychologie et Sciences de l’Éducation (FAPSE), da Université de Genève (UNIGE), Suíça, sob a direção do Prof. Dr. Jean-Paul Bronckart (1996). Atualmente, é professora colaboradora aposentada do Departamento de Linguística Aplicada da Universidade Estadual de Campinas e pesquisadora 1C do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: (multi)letramentos, gêneros do discurso, ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa e avaliação e elaboração de materiais didáticos.

Geam Karlo-Gomes, Universidade de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação em Culturas Africanas, da Diáspora e dos Povos Indígenas - PROCADI e do Mestrado Profissional em Rede - PROFLETRAS, ambos  da UPE. Líder do ITESI - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas (CNPq/UPE).

Ana Márcia dos Santos Honorato da Silva, Universidade de Pernambuco

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da Universidade de Pernambuco - UPE. Atua na formação de professores da rede Municipal de Ensino de Petrolina.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site. Acesso em: 02 de fev. de 2021.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. In COPE, B.; KALANTZIS, M. (Ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Routledge: Psychology Press, (1996) 2000. Disponível em: http://www.sfu.ca/~decaste/newlondon.htm. Acesso em: 10 de jan. de 2019.

LEMKE, Jay. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos Em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 455-479, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/pBy7nwSdz6nNy98ZMT9Ddfs/?lang=pt&format=pdf Acesso: 10 de jun. de 2019.

ROJO, Roxane. (Org). Escol@ Conectada: Os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane. Entre plataformas, odas e protótipos: novos multiletramentos em tempos de web2. The Especialist: descrição, ensino e aprendizagem. Vol. 38 Nº 1 jan -jul 2017. Páginas: 14-16. Disponível em: Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/43203 Acesso em: 10 de maio de 2020.

ROJO. Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

ROJO, Roxane. Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Org.). Multiletramentos na escola. São. Paulo: Parábola Editorial, 2012. p.11-31.

Published

2022-07-29

How to Cite

ROJO, R. H. R.; KARLO-GOMES, G.; SILVA, A. M. dos S. H. da . Multiliteracies at school: an interview with Roxane Rojo. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 8, n. :, p. e199822, 2022. DOI: 10.31417/educitec.v8.1998. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1998. Acesso em: 21 may. 2024.