Pedagogical practices in teaching arts: Animated drawing office with image reading emphasis

Authors

  • Luciana Pereira da Costa e Silva Universidade do Estado do Amazonas (UEA), e Universidade Federal do Amazonas.
  • Francisco Carneiro Filho Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.209

Keywords:

Arts, Cartoon, Image reading

Abstract

This work aims to describe an experience report in the field of Arts, Wish occurred in 2016 at the Municipal School of Vicente de Paula Elementary School in Manaus/AM, whose main focus was to use the cartoon technique as a promotion for reading images. The activity was carried out through the partnership with the Institutional Scholarship Teaching Initiation Program (PIBID), which aims at training new teachers in the degree courses, as well as giving the elementary school teacher the opportunity to get in touch with the process And new approaches based on the insertion of technologies. The triangular approach, established by the educator Ana Mae Barbosa, guided the planning and execution of this pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciana Pereira da Costa e Silva, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), e Universidade Federal do Amazonas.

Universidade do Estado do Amazonas (UEA), mestranda em Letras e Artes, especialista em Psicopedagogia; graduada em Licenciatura em Música com Habilitação em Canto. Professora da disciplina de Artes pela Secretaria Municipal de Educação (SEMED - Manaus/AM), Supervisora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID/Artes Visuais) pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

 

Francisco Carneiro Filho, Universidade Federal do Amazonas

Doutor em Artes Visuais/Cinema de animação pelo Instituto de Artes da Unicamp. Professor Adjunto da Universidade Federal do Amazonas; Departamento de Artes. Coordenador de área do Subprojeto de Artes Visuais, do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID).

References

AROUCA, Carlos. Arte na escola: como estimular um olhar curioso e investigativo nos alunos dos anos finais do ensino fundamental. São Paulo: Anzol, 2012.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BENJAMIM, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade. In: _____. Magia e Técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 2. ed., São Paulo: Editora Brasiliense, 1994. p. 165–196.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833.

______. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC: SEB, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MARCUSE, Herbert. A dimensão estética. Tradução de: Maria Elisabete Costa. Lisboa/Portugal: edições 70, 2013.

MODINGER, Carlos et al. Artes Visuais, dança, música e teatro: práticas pedagógicas e colaborações docentes. (S/l), EDELBRA, 2012.

MORAES, Maria Cândida. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

VATTIMO, Gianni. A sociedade transparente. Tradução de: Hossein Shooja e Isabel Santos. Lisboa: Relógio D’agua, 1992.

Published

2017-12-31

How to Cite

SILVA, L. P. da C. e; CARNEIRO FILHO, F. Pedagogical practices in teaching arts: Animated drawing office with image reading emphasis. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.209. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/209. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-02-13
Accepted 2017-08-15
Published 2017-12-31