Education design for Alvaro Vieira Pinto and contribution to rethink your studies on a technological education humanizing

Authors

  • Luciana da Cunha Ferreira Universidade Nilton Lins
  • Villian Costa Herculano Faculdade Salesiana Don Bosco

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v1i01.22

Keywords:

science education, Existence, Autonomy, Emancipation

Abstract

This article aims to contribute, from the conception of education in Álvaro Vieira Pinto on the scientific literacy of citizens and, in particular, reflect on the possibility of reconciling science, life and art, since that technology alone does not promote a humanizing process, it is necessary to invest and rethink the educational process, the social practices of teaching and learning that can promote a humanizing education. The bias of scientific and technological education needs to walk by methodologies and perspectives that might contribute to students and educators understand the science and technology as human production and that this production turn to contribute to a critical training, autonomous and emancipatory. Thus, we believe that scientific studies and technologies to humanize the subject without devalued nature, commodifying them knowledge in mere recipients of theories that dissociate science and existence

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciana da Cunha Ferreira, Universidade Nilton Lins

Licenciada em Física, Mestre em Ensino de Ciências, e Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática.

Villian Costa Herculano, Faculdade Salesiana Don Bosco

Licenciada em Filosofia e Mestre em Ensino de Ciências

References

CARNABORA, Vanderlei. Educação e Ciências: sobre a formação científica numa perspectiva ética. In KUIAVA, Evaldo A. ; PAVIANI, Jayme (Org). Educação Ética e Epistemologia. Caxias do Sul, RS: Educs, 2005.

DEMO, Pedro. Metodologia Científica em Ciências Sociais. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1995.

DIAS, Silvano Severino. Em Busca dos Fundamentos da Teoria Educacional de Álvaro Vieira Pinto. Dissertação de Mestrado em Educação. Uberlândia, MG, 2002.

FREITAS, Marcos César de. Economia e Educação: a contribuição de Álvaro Vieira Pinto para o estudo histórico da tecnologia. Revista Brasileira de Educação. v. 11, n.º 31, Jan/Abr, São Paulo, 2006.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e Outros Escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

KOSIK, Karel. A Dialética do Concreto. 6 ed. Trad. Célia Neves. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

KRASILCHIK, Myriam. O Professor e o Currículo das Ciências. São Paulo: EPU, 1987.

MASSI, Cosme Damião Bastos; GIACÓIA JUNIOR, Oswaldo. Ética e Educação. In Raquel Volpato Serbino et al. Formação de Professores. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

MATURANA, Umberto; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação Humana e Capacitação 4.ed. Trad.Jaime A. Claseu. Petrópolis, RJ: Vozes 2000.

MARX & ENGELS, F. A Ideologia Alemã. Lisboa: Presença, 1976.

MATOS, Olgária. C. F. O Espetáculo e seus Fetiches: a modernidade. In Paulo Giraldelli Jr. (Org.). Filosofia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Crítica da Razão Indolente: contra o desperdício da experiência. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

____________. A Universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

____________. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. 4 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Educação, Ideologia e Contra-Ideologia. São Paulo: EPU, 1986.

____________. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Orgs.). Conhecimento, Pesquisa e Educação. Campinas, SP: Papirus, 2001.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e Existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

____________. Consciência e Realidade Nacional: a consciência ingênua. Vol. 1. Rio de Janeiro: Instituto Superior de Estudos Brasileiros, 1960.

____________. Ideologia e Desenvolvimento Nacional. Rio de Janeiro: ISEB, 1969.

____________. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

____________. Sete Lições sobre Educação de Adultos. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published

2015-05-22

How to Cite

FERREIRA, L. da C.; HERCULANO, V. C. Education design for Alvaro Vieira Pinto and contribution to rethink your studies on a technological education humanizing. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 1, n. 01, 2015. DOI: 10.31417/educitec.v1i01.22. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/22. Acesso em: 18 may. 2024.