Digital Technologies in Basic Education

Student Perceptions and Conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2300

Keywords:

Student perception and conception, Chemistry teaching, DICT

Abstract

Within the scope of this study, derived from a dissertation, the significance of integrating Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the context of chemistry education is addressed. It is emphasized that such technological resources add greater attractiveness and dynamism to teaching activities. The research objective focuses on analyzing students' conceptions and perceptions regarding the incorporation of DICT in chemistry classes. This basic and qualitative study was conducted with 20 students from a public teacher training institution in the state of Paraná. Data collection involved the use of a semi-structured questionnaire, and the responses were subjected to descriptive-analytical analysis. The results revealed the students' aspiration for a pedagogical approach based on the use of technological resources in chemistry classes, as these resources are underutilized during teaching. Specifically, 75% of the participants indicated a preference for "Board explanation and exercises" as the relevant resources to optimize learning in the classroom. This preference, understandable due to the prevalence of these traditional methods in chemistry classes, highlights the need for a transformation in this scenario. Despite the students' limited exposure to DICT in the school context, there is a noticeable desire for a more dynamic teaching approach that integrates technological games, apps, and software.

 

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Author Biographies

Daniel Alexandre Afonso, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Química (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal do Paraná (2005), especialização em Psicopedagogia pela Universidade Castelo Branco (UNC) (2009) e em metodologia do ensino de Química pela Centro Universitário Internacional (UNINTER) (2016). Mestre em Química pela UFPR - PROFQUI. Experiência na área educacional como professor de Química para o ensino fundamental e médio.

Arilson Silva da Silva, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutorando em Educação em Ciências e em Matemática (UFPR), Mestre em Educação em Ciências e em Matemática, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) (2022). Graduado em Licenciatura Plena em Ciências Naturais com Habilitação em Química, pela Universidade do Estado do Pará (UEPA) (2019). Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia, pela Cruzeiro do Sul (2021). Especialista em Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) (2023). Especialista em Educação Especial Inclusiva pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2019). Especialista em Metodologia de Ensino de Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2020). Professor efetivo na Secretaria Municipal de Educação de Salvaterra. Tem experiência na área de Química, Formação de Professores, Ensino de Química, Educação Inclusiva, Ensino de Ciências Biológicas, Práticas Pedagógicas, Anos Iniciais.

Everton, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018) e em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Dom Alberto (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). PhD pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - no Programa de Pós-graduação: Educação em Ciências: química da vida e saúde, onde desenvolveu a metodologia DICUMBA - Desenvolvimento Cognitivo Universal-bilateral da Aprendizagem. Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TICs, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

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Published

2024-01-25

How to Cite

AFONSO, D. A. .; SILVA, A. S. da; EVERTON. Digital Technologies in Basic Education : Student Perceptions and Conceptions. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e230024, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2300. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2300. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Technological Education and Innovation: perspectives for the near future
Received 2023-10-20
Accepted 2024-01-24
Published 2024-01-25