Scientific and technological literacy: a necessity for teacher training
DOI:
https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.231Keywords:
Ciência, tecnologia e sociedade. Alfabetização científica e tecnológica. Formação docente.Abstract
The importance of scientific and technological development for humanity is unquestionable. However, the impacts arising from this process require a critical-reflexive attitude towards techno-scientific advances and their effects in and for society. In this work we propose a teacher training based on the CTS (Science, Technology and Society) studies, with a view to "Scientific and Technological Literacy", where such an approach is suggested as a way of raising teachers' critical awareness of their pedagogical praxis, broadening horizons For reflection and questioning in the face of these changes. It is a bibliographical research on teacher training and social studies of science and technology in which we point to the CTS approach as an alternative for the construction of this critical perception and ability to interact with the reality in which we witness imposed by the own evolution in the field of human knowledge.Downloads
Metrics
References
AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.
BAZZO, Walter Antonio et al. Introdução aos Estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Madrid: Organização de Estados Ibero-Americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OIE), 2003. Disponível em: <http://www.oei.es/historico/salactsi/introducaoestudoscts.php>. Acesso em: 12 set 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Documento Base. 2007. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf >. Acesso em: 10 fev. 2017.
DUARTE, Newton. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação. n. 18, p. 35-40, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a04>. Acesso em: 10 fev 2017.
FOUREZ, Gérard. Alfabetización Científica e Tecnológica: a cerca de lãs finalidades de la enseñanza de lãs ciências. Argentina: Ediciones Colihue, 1997.
LEITE, Ana Cláudia de Oliveira; FERRAZ, Maria Cristina Comunian; ROTHBERG, Danilo. Ciência, Tecnologia e Sociedade: reflexões sobre a comunicação e a participação pública. In: LECOMCIENCIA - SEMINARIO LECOTEC DE COMUNICAÇÃO E CIÊNCIA, 2., 2009, São Paulo, Anais... São Paulo: UNESP, 2009, p. 30-42.
PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2005.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evando (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter Antonio. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: perspectiva e enfoque. Revista Iberoamericana de Educación. n. 49/1, mar 2009. Disponível em: . Acesso em: 05 set. 2015.
SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 286-293, jun. 2015. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13575/9519>. Acesso em: Acesso 21 de nov. 2016.
SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes Formação docente: Rupturas e possibilidade. Campinas, SP: Papirus, 2002.
SOUZA, Fábio L. Uma Contribuição Teórica Da Utilização Da Abordagem Cts No Ensino De Ciências. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Pará, v. 9, n. 17, jul./dez. 2012, p.109-121. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/viewFile/1656/208>. Acesso 21 de nov. 2016.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
This license allows others to share, copy, redistribute material in any medium or format, adapt, remix, transform and develop the material based on their work, even if commercially, giving due credit and providing a link to the license.
The published articles are the property and full responsibility of their authors, who may have them for later publication, always including the original edition, and EDUCITEC Magazine does not have any legal responsibility for its content.
Accepted 2017-08-31
Published 2017-12-31