Scientific and technological literacy: a necessity for teacher training

Authors

  • Isabela do Couto Torres Instituto Federal de Roraima
  • Jaci Lima da Silva Instituto Federal de Roraima
  • Fábia Micheline Duarte Alves Instituto Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v3i06.231

Keywords:

Ciência, tecnologia e sociedade. Alfabetização científica e tecnológica. Formação docente.

Abstract

The importance of scientific and technological development for humanity is unquestionable. However, the impacts arising from this process require a critical-reflexive attitude towards techno-scientific advances and their effects in and for society. In this work we propose a teacher training based on the CTS (Science, Technology and Society) studies, with a view to "Scientific and Technological Literacy", where such an approach is suggested as a way of raising teachers' critical awareness of their pedagogical praxis, broadening horizons For reflection and questioning in the face of these changes. It is a bibliographical research on teacher training and social studies of science and technology in which we point to the CTS approach as an alternative for the construction of this critical perception and ability to interact with the reality in which we witness imposed by the own evolution in the field of human knowledge.      

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Isabela do Couto Torres, Instituto Federal de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima(2016), Especialista em Direitos Humanos pela Universidade Católica de Brasília(2014). Bacharel e Licenciada em Geografia pelo Centro Universitário de Brasília (2007). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Ciências, Educação e Teologia do Norte do Brasil(2014). Tem experiência em docência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, Educação, Direitos Humanos e minorias étnicas. É servidora efetiva do Instituto Federal de Roraima no cargo de Técnico em Assuntos Educacionais.

Jaci Lima da Silva, Instituto Federal de Roraima

Possui graduação em Engeª Modalidade Eletrônica (Telecomunicações) pelo Instituto de Tecnologia da Amazônia (1980), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Roraima (2002), graduação em Licenciatura em Eletrônica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica dp Paraná (1992), Especialização em Engenharia de Produção pela UFSC (1990), mestrado em Ciência de la Educación Superior pela Universidade Camilo Cienfuego (2000), revalidado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (URGS) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2011). Atualmente é professor de 1º e 2º grau do Instituto Federal de Roraima, professor efetivo do curso de mestrado em edu da Universidade Estadual de Roraima.

Fábia Micheline Duarte Alves, Instituto Federal de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima(2016). Possui graduação em Fisioterapia pela Faculdade Cathedral de Ensino Superior (2008) e Licenciatura em Ciências Biológicas (2014), Pós-graduação em MBA em Gestão Hospitalar pela FATEC Internacional e Pós-graduação Lato Sensu em Docência no Ensino Profissional e Tecnológico com Ênfase em Desenvolvimento Sustentável pelo IFRR. Atualmente trabalho no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima, no cargo de Técnico Administrativo. Tem experiência na área de Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

References

AULER, Décio; BAZZO, Walter Antonio. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.

BAZZO, Walter Antonio et al. Introdução aos Estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Madrid: Organização de Estados Ibero-Americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OIE), 2003. Disponível em: <http://www.oei.es/historico/salactsi/introducaoestudoscts.php>. Acesso em: 12 set 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Documento Base. 2007. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf >. Acesso em: 10 fev. 2017.

DUARTE, Newton. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação. n. 18, p. 35-40, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a04>. Acesso em: 10 fev 2017.

FOUREZ, Gérard. Alfabetización Científica e Tecnológica: a cerca de lãs finalidades de la enseñanza de lãs ciências. Argentina: Ediciones Colihue, 1997.

LEITE, Ana Cláudia de Oliveira; FERRAZ, Maria Cristina Comunian; ROTHBERG, Danilo. Ciência, Tecnologia e Sociedade: reflexões sobre a comunicação e a participação pública. In: LECOMCIENCIA - SEMINARIO LECOTEC DE COMUNICAÇÃO E CIÊNCIA, 2., 2009, São Paulo, Anais... São Paulo: UNESP, 2009, p. 30-42.

PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evando (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto; BAZZO, Walter Antonio. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: perspectiva e enfoque. Revista Iberoamericana de Educación. n. 49/1, mar 2009. Disponível em: . Acesso em: 05 set. 2015.

SAVIANI, Dermeval. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 286-293, jun. 2015. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13575/9519>. Acesso em: Acesso 21 de nov. 2016.

SEVERINO, Antônio Joaquim; FAZENDA, Ivani Catarina Arantes Formação docente: Rupturas e possibilidade. Campinas, SP: Papirus, 2002.

SOUZA, Fábio L. Uma Contribuição Teórica Da Utilização Da Abordagem Cts No Ensino De Ciências. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Pará, v. 9, n. 17, jul./dez. 2012, p.109-121. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/viewFile/1656/208>. Acesso 21 de nov. 2016.

Published

2017-12-31

How to Cite

TORRES, I. do C.; DA SILVA, J. L.; ALVES, F. M. D. Scientific and technological literacy: a necessity for teacher training. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 3, n. 06, 2017. DOI: 10.31417/educitec.v3i06.231. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/231. Acesso em: 19 may. 2024.
Received 2017-02-15
Accepted 2017-08-31
Published 2017-12-31