The mixed research approach in professional master’s dissertations on education and teaching of technology in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31417/educitec.v10.2313

Keywords:

research methods, methodology, scientific approach, master’s degree

Abstract

The present study discloses the findings of an investigation conducted on professional master's theses from various Brazilian institutions. The goal was to categorize the investigations that adopted a mixed-methods approach through documentary research, focusing on professional master's theses set within the concentration areas of education and teaching of technology, with an emphasis on the methodology employed. The study’s objective is of both exploratory and descriptive nature, whose design consists of a sequential explanatory mixed method. In the first phase, 667 theses from 13 Brazilian institutions were analyzed, in which it was identified that 136 (20.4%) adopted the mixed-methods approach. In the second stage, the analysis was limited to the 136 theses with a mixed-methods approach: of this group, only 22 (16.2%) fully met all the established criteria (nature, objectives, approach, procedures, instruments, presentation of results, and analysis of results), meaning that 114 (83.8%) had some deficiencies regarding the set criteria. From the given focus, it can be inferred that the mixed-methods approach is the least prevalent in scientific research, with the qualitative being the most recurring. This can be attributed to several factors such as initial training issues, unfamiliarity with quantitative techniques, or the perception that quantitative data do not allow a deeper analysis of research problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Fumiku Itokazu, Centro Universitário Internacional - UNINTER

Mestre em Educação e Novas Tecnologias, Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba, PR, Brasil.

Luciano Frontino de Medeiros, Centro Universitário Internacional - UNINTER

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Centro Universitário Internacional UNINTER, Curitiba, PR, Brasil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010.

CRAMER, D.; HOWITT, D. The SAGE Dictionary of Statistics. Londres: SAGE Publications, 2004. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020123

CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.

CRESWELL, J. W.; PLANO CLARK, V. L. Desing and conducting mixed method research. 2. ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2011.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 19 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002

GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 68-81, jul. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VVXgbRbzwwsLTZvmYSL6M9b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200004

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022.

MATIAS-PEREIRA, J. Manual de metodologia da pesquisa científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2021.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002

MOREIRA, H.; CALEFFE L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

MORGAN, D. L. Paradigms lost and pragmatism regained: methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of Mixed Methods Research, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 48-76, 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/2345678906292462

OLIVEIRA, E. C.; MOREIRA, F. J. F.; SILVA, S. V. C. Abordagens mistas na pesquisa em dissertações de mestrado de um programa de pós-graduação de educação. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, e.1911322, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/11322. Acesso em: 13 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.3895/rtr.v4n0.11322

PEREIRA, G.; ORTIGÃO, M. I. R. Pesquisa quantitativa em educação: algumas considerações. Periferia, Duque de Caxias, v. 8, n. 1, jan./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/periferia.2016.27341

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. del P. B. Metodologia da pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, J. R.; SANTOS, M. N.; LIMA, N. A. C. Abordagens mistas na pesquisa em educação: levantamento e análise das dissertações (2017-2019) do PPGE/UFMG. Revista Cocar, Pará, v. 15. n. 32, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3920. Acesso em: 15 mar. 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagens mistas na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017.Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/29099/21313. Acesso em: 24 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-01

TASHAKKORI, A.; TEDDLIE, C. Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Thousand Oaks: Sage, 2010. DOI: https://doi.org/10.4135/9781506335193

TRÉZ, T. A. Caracterizando o método misto de pesquisa na educação: um continuum entre a abordagem qualitativa e quantitativa. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 4, p. 1132-1157, dez. 2012. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/1132. Acesso em: 14 jun. 2023.

VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v14n41/v14n41a09.pdf. Acesso em: 08 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2024-01-25

How to Cite

ITOKAZU, M. F.; MEDEIROS, L. F. de. The mixed research approach in professional master’s dissertations on education and teaching of technology in Brazil. Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching , Manaus, Brasil, v. 10, n. jan./dez., p. e231324, 2024. DOI: 10.31417/educitec.v10.2313. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2313. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Technological Education and Innovation: perspectives for the near future
Received 2023-11-06
Accepted 2024-01-25
Published 2024-01-25